Veelal VW gereden (golf en passats). Proef gereden in O3HB (O3C was er toen nog niet) eigenlijk met het idee dat het toch weer een VW zou worden, tja ook ik had een vooroordeel en de meeste mensen hebben wel iets van 'Badge' gevoeligheid. Je switcht niet zo gauw van merk, ik althans.
Maar die O3C vind ik een fraaie uitstraling hebben, tot nu toe alléén maar verbazende positieve reacties gehoord. Ik heb me altijd geërgerd dat VW de golf variant een kont meegeeft die standaard een modeltype achterloopt. Ik vond het zelfs knap hoe die verkopers met enthousiasme die variant probeerde te verkopen. "En meneer wat vindt u ervan?", "nou tot aan de kofferbak gaat het wel maar voor het laatste stuk hebben ze wat creativiteit gemist....." Daarna was de verkoper meestal stil.
De Golf 7-variant is qua achterkant eindelijk een vooruitgang maar trok mij toch niet over de streep. De 'gewone' Golf 7 vind ik voor het eerst zelfs minder mooi. Ik was altijd gecharmeerd van die glooiende verbredende heupen maar die hebben plaats gemaakt voor een driehoekige kont (ga er maar eens achter rijden) nou ik word daar niet warm van. Doet me denken aan een Ford KA en als ik iets onaantrekkelijk vind.....
Over het rijgedrag van de O3C ben ik erg positief alhoewel de standaard vering voor mij iets te comfortabel was (volgens diverse reviews wordt zelfs gesproken over standaard wat stug, nou hier heb ik blijkbaar iets gemist). Een setje Eibachs eronder met als resultaat een erg goede balans tussen comfort en sportiviteit sterker nog, het weggedrag met Eibachs vind ik zeker gelijkwaardig aan de Golf 7 en de Passat ervan uitgaande dat je beide VW's met sportonderstel neemt. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het MBQ platform.
Daarnaast heeft de O3C een erg fraaie uitstraling met een premium kwaliteit, alleen de hardere kunststoffen zullen ietsjes minder zijn dan bij de VW maar dat is marginaal. De inhaalslag van Skoda is echt enorm! Stuur, dashbord, bedieningen, stoelen, portieren, maar vooral de luxe is top!
In mijn geval een Elegance Business Line uitvoering (dus redelijk full options) met een paar aanvullingen nou daar komt VW zeker qua prijs niet in de buurt. In mijn prijsvergelijk een verschil van €32.000 vs €38.000 (wel appels-met-appels vergelijken).
Al met al erg tevreden en alles afwegende was ik er héél snel uit. Succes met de keuze!