Ondertussen hebben we de OIII iets meer dan twee maanden en staan er meer dan 5000km op de teller
(wat gaat het snel).
Wat zijn de ervaringen in die afgelopen twee maanden?
1. Onderhoud
Wassen is iets wat met enig beraad moet gedaan worden, heb ik gemerkt. Als je hem afzeemt, laat dan de deuren lange tijd open staan want gedurende een hele periode blijven er druppels uit de rubbers in de deuren druppen.
Zo ook met de spiegels. Nadat deze gewassen en afgespoeld zijn, trek ik die in. Op dat moment gutst het water er nog regelmatig uit.
Aan de scharnieren van de deuren moet ook goed opgedroogd worden, anders beklaag je het jezelf achteraf wanneer je nog watersporen op de onderste richel ziet.
Voor de rest is ie aan de buitenkant best makkelijk te kuisen.
Het interieur is wat anders: de glanzend zwarte delen in middenconsole en op het stuur blijven storend werkn
. Je ziet er het minste stof en vingervlekken op (maar dat weet ik dus al een hele poos ... en blijf er me ook aan ergeren).
2. De looks
Iedere keer als ik de wagen zie staan of een andere OIII zie passeren, kruipt er een rilling over m'n rug
. De vormgeving van deze wagen ligt echt perfect in wat mijn gedacht over schoonheid bepaalt. Slechts uit één hoek, is ie wat minder, nl wanneer je hem opzij ziet zodat ook de achterzijde zichtbaar wordt, zie je dat er een gans stuk "uitgehapt" is. Dat is wat minder, maar wie daar op let is een kniesoor
.
3. Verbruik
Het verbruik is natuurlijk niet wat Skoda in de boekjes opgeeft. Gemengd verkeer gaat goed met een verbruik tussen 5.6l/100km en 6.2l/100km. Volbeladen met twee fietsen op het dak en tegen een gemiddelde snelheid van 110km/u , ligt het verbruik flink wat hoger 7.2l/100km.
Op dat moment vind ik het jammer dat ze de tank niet 60l inhoud hebben gegeven zodat de actieradius toch wat hoger komt te liggen (ligt nu tussen de 600 en 700km -> ben 16 jaar gewoon geweest om 1100 à 1200km met één bak te rijden
).
4. Rijgedrag
Toen ik eerst van de 1.2 TSI 110 pk hoorde, stond ik er zeer sceptisch tegenover: hoe kon zo'n klein blokje voldoende zijn voor zo'n grote auto. Maar na een testrit is dat gedacht omgeslagen en nu ik er 5000km mee heb gereden, wil ik niets anders meer
.
Op het platte land accelereert hij vlot zonder te overdrijven. Hij is erg stil, zeker wanneer hij op toeren is. Je merkt wel het "turbogat" dat wel heel erg abrupt overgaat.
Afgelopen twee weken hebben we hem aan de tand kunnen voelen in de Franse alpen. Ik had mijn reservaties voor wat betreft klimmen en zeker voor wat betreft het afdalen (afremmen op de motor).
Dat klimmen gaat echt super. Hij neemt vlot hellingen van 6 à 7% in derde en gaat het effe wat moeilijker, dan schakel je gauw terug naar 2de en doet ie wat ie moet doen op een heel flexibele manier. En als je eens wat doortrekt, dan merk je al gauw dat je menig regionaal fransman makkelijk bij houdt of zelfs wat gas moet terug nemen.
Het afremmen op de motor gaat ook veel beter dan verwacht. OK, hij remt niet af zoals een diesel maar zet hem in z'n tweede en laat hem maar toertjes draaien ... tegen 4500 tr/min en 60km/u naar beneden gaat heel makkelijk.
En dan het nemen van haarspeldbochten ... een droom. (Bemerking: er zit wel een Eibach set onder). Hij ligt gewoon superstabiel op de weg, hij plakt er als het ware op.
5. Ruimte
Het grote pluspunt van de OIII Combi: de ruimte in de koffer én op de achterbank. De bagage die indertijd met moeite in de Audi A6 berline ging, gaat nu met gemak in de koffer. En dat wat wat volumineuzer is, gaat op de achterbank (want ook daar heb je meer dan voldoende ruimte).
De vele compartimentjes en handigheidjes zijn dan weer wat minder. Veel van die plaatsjes zijn nét iets te klein om handig te zijn (was in de A6 echt wel beter). Maar op zich stoort het niet.
6. Olieverbruik
Hier sta ik altijd wat huiverig tegenover omdat je nogal wat hoort over overmatig olieverbruik. Maar op de 5000km waarvan een flink deel door de bergen heb ik amper olie verbruikt. Ik let wel altijd op om behoedzaam op te trekken, zeker wanneer de motor nog koud is. Natuurlijk is 5000km nog niet echt veel in afstand, maar ik ben al blij dat ik er nog geen problemen mee ben tegen gekomen.
7. Minpuntjes
Zijn er dan geen minpuntjes aan deze wagen? Toch wel. Je ziet wel dat de gebruikte materialen minder zijn dan bij Audi (bv de achterbank wanneer je die op klapt toont nogal fragiel). Ook de harde plastic materialen doen een beetje goedkoop aan.
Verder hoor ik toch af en toe al gerammel aan het panodak (ook als dit dicht is). Ik weet niet in hoeverre dit normaal is.
Maar dit zijn slechts kleine minpuntjes en zeker wanneer je de prijs mee in rekening brengt, besef je eigenlijk dat je geen reden tot klagen hebt
.
8. Ondervonden problemen
Tot nu toe heb ik twee maal de melding gehad dat de bandenspanning van het rechter achterwiel veranderd was terwijl dit niet zo was. Mogelijk is dit een slecht contact of werking van de sensor want in allebei de gevallen was de druk nog identiek.
En eenmaal heb ik tijdens het vertrekken een slepend geluid gehoord, alsof de handrem niet los had gelaten of zo. Na een halve meter hoorde ik dan een redelijk luide "bonk". Vanaf toen heb ik het niet meer voor gehad. Onder de auto kijken leverde niets op. Ook de remmen voor en achter lieten geen probleem vermoeden.
Ik hou het voorlopig op een eenmalig voorval maar blijf op de hoede.
9. En enkele fotootjes van het stalen ros
Op de Col du Joly (1900m) boven Hauteluce in Frankrijk onder een stralende zon en staalblauwe hemel.
Het Lac de Rosalend onder wat minder mooie weersomstandigheden maar nog altijd met een immens mooi landschap als compagnon
Op de Col des Aravis
Zo ... dit was mijn relaas van de eerste 5000 km. Wie weet heeft iemand van jullie er wat aan of vind je de foto's wel leuk.
Groetjes,
Danny