De geboorte van de nieuwe wagen (OIII)

Nickname

Nieuw lid
En alles ok met de nieuwe wagen? Heb jij vanaf zo'n 60km/u ook wat last van windgeruis aan de ramen?

Voor de rest vind ik ook dat de 1.2TSI zeer vlot rijdt, veel veel sneller dan mijn Kangoo en uiteraard veel stiller.
Mijn garagist raadde me aan om een shield op de wagen te zetten (Sonax) en deze nu nog zeker niet te kleien.
 

DannyG

Forumguru
En alles ok met de nieuwe wagen? Heb jij vanaf zo'n 60km/u ook wat last van windgeruis aan de ramen?

Voor de rest vind ik ook dat de 1.2TSI zeer vlot rijdt, veel veel sneller dan mijn Kangoo en uiteraard veel stiller.
Mijn garagist raadde me aan om een shield op de wagen te zetten (Sonax) en deze nu nog zeker niet te kleien.


Van windgeruis heb ik eigenlijk geen last :pieker: ... maar ik heb wel de reputatie dat ik niet al te best hoor :laugh:.

Ik vind hem pas wat rumoeriger beginnen worden vanaf een 100km/u. Dat ie vlot rijdt is een statement waar ik het ook over eens kan zijn. Eens je het turbogat (<1500t/min) voorbij bent, is ie zeer vinnig (toch zeker voor in de lage landen). Ik ben eens benieuwd of ie zich ook zo goed gaat houden in de alpen. Vooral het afremmen op de motor ben ik eens benieuwd want dat zou wel eens tegen kunnen slagen met zo'n klein blokje. :jaja:.
 

Nickname

Nieuw lid
Maandag moest ik in Zottegem zijn en onderweg waren er toch een paar korte vrij steile hellingen, de wagen ging zelfs daar zeer vlot naar boven, uiteraard is dat niet te vergelijken met een bergcol in de Alpen maar was toch verbaast.

Ben ook eens nieuwsgierig wat de lange rit gaat geven.
 

DannyG

Forumguru
Maandag moest ik in Zottegem zijn en onderweg waren er toch een paar korte vrij steile hellingen, de wagen ging zelfs daar zeer vlot naar boven, uiteraard is dat niet te vergelijken met een bergcol in de Alpen maar was toch verbaast.

Ben ook eens nieuwsgierig wat de lange rit gaat geven.

Ik heb ook niet zo zeer schrik voor het naar boven geraken maar eerder hoe sterk hij op de motor afremt. Vroeger heb ik met een 1.5 benzine van Mitsubishi gereden en daar moest ik veel meer op de rem staan dan de daaropvolgende 2.0 Tdi en 1.9Tdi. Daarmee kon ik hellingen van 12% in tweede naar beneden rijden zonder te moeten remmen.

En remmen kan je best zo veel beperken zodat je niet het risico loopt om met oververhitte remschijven of -blokken te zitten.

Maar ach ... we zullen het over een paar weken wel ervaren :jaja:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@DannyG ik zal je vast uit de droom halen, afremmen op de motor is zeer matig om niet te zeggen slecht.
Dat merk je nu al als je probeert af te remmen op de motor doormiddel van terug schakelen bij en rotonde.
Hellingen af terugschakelen en kort stevig terug remmen als het toerental te hoog oploopt.
Na de korte rem actie kunnen de remmen weer afkoelen, vooral niet "slepend" remmen.
 

DannyG

Forumguru
@DannyG ik zal je vast uit de droom halen, afremmen op de motor is zeer matig om niet te zeggen slecht.
Dat merk je nu al als je probeert af te remmen op de motor doormiddel van terug schakelen bij en rotonde.
Hellingen af terugschakelen en kort stevig terug remmen als het toerental te hoog oploopt.
Na de korte rem actie kunnen de remmen weer afkoelen, vooral niet "slepend" remmen.

Zoiets vrees ik dus inderdaad ook. Nu heb ik wel als sinds m'n 18de ervaring met rijden in de alpen (ben ondertussen 49). In die jaren ieder jaar minstens twee weken in Zwitserland of Frankrijk gereden. Dus weet ik wel waar de valkuilen zitten (slepend remmen is er inderdaad één van :thumbsup:).

Enfin ... binnenkort zal ik het allemaal zelf ondervinden.
 

DannyG

Forumguru
Hoi allemaal,

Nu we de wagen bijna een maand in ons bezit hebben, vond ik het gisteren tijd voor de volgende stap in het projectje: een zelf ontworpen striping laten aan brengen (want alleen wit was wel erg wit :D) . Met het ontwerp ben ik zo'n klein half jaartje in de weer geweest en het heeft vele verschillende gedaanten aangenomen. Maar gisteren heb ik dan de knoop doorgehakt en het definitieve ontwerp gekozen. Een beletteringsfirma heeft het gesneden en geplaatst :jaja:.

Het logo was eigenlijk niet de bedoeling maar omdat we onder de buitenspiegel langs passagierszijde reeds steenslag schade hebben opgelopen, heb ik het op deze manier opgelost. Spuiten of bijwerken met een lakstift zag ik niet echt zitten en het uiteindelijke resultaat vind ik eigenlijk niet slecht.





Als je goed kijkt, zie je onder een bepaalde kijkhoek nog de beschadigingen door de zwarte achtergrond heen.


De dakliggers en fietsdragers zijn ook gemonteerd om morgen naar de Alpen te vertrekken.

En dan op naar de volgende stap binnen het project :).



Groetjes,

Danny :cheers:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ziet er leuk uit, ook ik vond wit er wit en heb een zwart lijntje laten plaatsen precies onder de knik in het plaatwerk. Voorkant dun en naar achteren steeds dikker.
 

Joske

Forumguru
Proficiat met je mooie bolide, ik hoop je een keer te spotten omgeving Antwerpen :thumbsup:

persoonlijk had ik het logo en Octavia weg gelaten in je striping, dat had ik mooier gevonden. (smaak is goesting natuurlijk é ;) )

En als je de 1.2TSI na verloop van tijd toch nog wat te tam vind kan je altijd nog eens langs gaan bij 1 van de betere tuners op de markt.. Vagtechniek is niet zo gek ver voor jou (JD in Lochem en TVS is ook aan te raden, maar dat is al wat verder rijden natuurlijk)

Dan rij je buiten met minimaal 130 - 140 trappelende paardjes ;)
 

DannyG

Forumguru
@Skoda-MAN : Eén van m'n andere ideeën leunde een beetje aan tegen het jouwe en ik had je wagen ook al gezien (foto's dan toch :D. En ook dat vind ik geslaagd.

@Joske : Je mag altijd eens claxonneren als je me ziet :jaja:.

Voor wat betreft de chiptuning denk ik niet echt dat het nodig zal zijn. Ik bezit nu wel een sportief ogende wagen maar eigenlijk ben ik een zeer rustig rijderstype :angel:. Maar mocht de 175Nm ooit onvoldoende blijken, dan zal ik zeker jouw tips in overweging nemen :thumbsup:.

Ik heb op het forum wel al gemerkt dat jij erg goed thuis bent in het sleutelen aan de wagen (en dan ook het interieur). Eén van de volgende stappen in m'n project is het wrappen van de GPS en middenconsole, de glanzend zwarte delen van het stuur en de inleg van de deuren. Die inleg weet ik dat die niet te verwijderen valt en ook het stuur zal niet te demonteren vallen. Maar de GPS kan er blijkbaar uit (is enkel een scherm) en ook de afdekking van de versnellingspook en waarschijnlijk ook het luikje van het opbergvakje ook. Heb jij soms enig idee hoe dit allemaal kan en welke materialen dat je er voor nodig hebt?

'k Heb al een thread gevonden waarin er foto' staan van een gedemonteerd scherm en ik heb ook de eigenaar van de foto al tot een conversatie uitgenodigd. Maar ik denk niet dat hij nog op het forum actief is.

Groeten,

Danny
 

DannyG

Forumguru
Ondertussen hebben we de OIII iets meer dan twee maanden en staan er meer dan 5000km op de teller :sterretjes: (wat gaat het snel).

Wat zijn de ervaringen in die afgelopen twee maanden?

1. Onderhoud

Wassen is iets wat met enig beraad moet gedaan worden, heb ik gemerkt. Als je hem afzeemt, laat dan de deuren lange tijd open staan want gedurende een hele periode blijven er druppels uit de rubbers in de deuren druppen.
Zo ook met de spiegels. Nadat deze gewassen en afgespoeld zijn, trek ik die in. Op dat moment gutst het water er nog regelmatig uit.

Aan de scharnieren van de deuren moet ook goed opgedroogd worden, anders beklaag je het jezelf achteraf wanneer je nog watersporen op de onderste richel ziet.

Voor de rest is ie aan de buitenkant best makkelijk te kuisen.

Het interieur is wat anders: de glanzend zwarte delen in middenconsole en op het stuur blijven storend werkn :mad:. Je ziet er het minste stof en vingervlekken op (maar dat weet ik dus al een hele poos ... en blijf er me ook aan ergeren).

2. De looks

Iedere keer als ik de wagen zie staan of een andere OIII zie passeren, kruipt er een rilling over m'n rug :jaja:. De vormgeving van deze wagen ligt echt perfect in wat mijn gedacht over schoonheid bepaalt. Slechts uit één hoek, is ie wat minder, nl wanneer je hem opzij ziet zodat ook de achterzijde zichtbaar wordt, zie je dat er een gans stuk "uitgehapt" is. Dat is wat minder, maar wie daar op let is een kniesoor :laugh:.

3. Verbruik

Het verbruik is natuurlijk niet wat Skoda in de boekjes opgeeft. Gemengd verkeer gaat goed met een verbruik tussen 5.6l/100km en 6.2l/100km. Volbeladen met twee fietsen op het dak en tegen een gemiddelde snelheid van 110km/u , ligt het verbruik flink wat hoger 7.2l/100km.
Op dat moment vind ik het jammer dat ze de tank niet 60l inhoud hebben gegeven zodat de actieradius toch wat hoger komt te liggen (ligt nu tussen de 600 en 700km -> ben 16 jaar gewoon geweest om 1100 à 1200km met één bak te rijden :D).

4. Rijgedrag

Toen ik eerst van de 1.2 TSI 110 pk hoorde, stond ik er zeer sceptisch tegenover: hoe kon zo'n klein blokje voldoende zijn voor zo'n grote auto. Maar na een testrit is dat gedacht omgeslagen en nu ik er 5000km mee heb gereden, wil ik niets anders meer :).

Op het platte land accelereert hij vlot zonder te overdrijven. Hij is erg stil, zeker wanneer hij op toeren is. Je merkt wel het "turbogat" dat wel heel erg abrupt overgaat.
Afgelopen twee weken hebben we hem aan de tand kunnen voelen in de Franse alpen. Ik had mijn reservaties voor wat betreft klimmen en zeker voor wat betreft het afdalen (afremmen op de motor).

Dat klimmen gaat echt super. Hij neemt vlot hellingen van 6 à 7% in derde en gaat het effe wat moeilijker, dan schakel je gauw terug naar 2de en doet ie wat ie moet doen op een heel flexibele manier. En als je eens wat doortrekt, dan merk je al gauw dat je menig regionaal fransman makkelijk bij houdt of zelfs wat gas moet terug nemen.

Het afremmen op de motor gaat ook veel beter dan verwacht. OK, hij remt niet af zoals een diesel maar zet hem in z'n tweede en laat hem maar toertjes draaien ... tegen 4500 tr/min en 60km/u naar beneden gaat heel makkelijk.
En dan het nemen van haarspeldbochten ... een droom. (Bemerking: er zit wel een Eibach set onder). Hij ligt gewoon superstabiel op de weg, hij plakt er als het ware op.

5. Ruimte

Het grote pluspunt van de OIII Combi: de ruimte in de koffer én op de achterbank. De bagage die indertijd met moeite in de Audi A6 berline ging, gaat nu met gemak in de koffer. En dat wat wat volumineuzer is, gaat op de achterbank (want ook daar heb je meer dan voldoende ruimte).

De vele compartimentjes en handigheidjes zijn dan weer wat minder. Veel van die plaatsjes zijn nét iets te klein om handig te zijn (was in de A6 echt wel beter). Maar op zich stoort het niet.

6. Olieverbruik

Hier sta ik altijd wat huiverig tegenover omdat je nogal wat hoort over overmatig olieverbruik. Maar op de 5000km waarvan een flink deel door de bergen heb ik amper olie verbruikt. Ik let wel altijd op om behoedzaam op te trekken, zeker wanneer de motor nog koud is. Natuurlijk is 5000km nog niet echt veel in afstand, maar ik ben al blij dat ik er nog geen problemen mee ben tegen gekomen.

7. Minpuntjes

Zijn er dan geen minpuntjes aan deze wagen? Toch wel. Je ziet wel dat de gebruikte materialen minder zijn dan bij Audi (bv de achterbank wanneer je die op klapt toont nogal fragiel). Ook de harde plastic materialen doen een beetje goedkoop aan.

Verder hoor ik toch af en toe al gerammel aan het panodak (ook als dit dicht is). Ik weet niet in hoeverre dit normaal is.

Maar dit zijn slechts kleine minpuntjes en zeker wanneer je de prijs mee in rekening brengt, besef je eigenlijk dat je geen reden tot klagen hebt :).

8. Ondervonden problemen

Tot nu toe heb ik twee maal de melding gehad dat de bandenspanning van het rechter achterwiel veranderd was terwijl dit niet zo was. Mogelijk is dit een slecht contact of werking van de sensor want in allebei de gevallen was de druk nog identiek.

En eenmaal heb ik tijdens het vertrekken een slepend geluid gehoord, alsof de handrem niet los had gelaten of zo. Na een halve meter hoorde ik dan een redelijk luide "bonk". Vanaf toen heb ik het niet meer voor gehad. Onder de auto kijken leverde niets op. Ook de remmen voor en achter lieten geen probleem vermoeden.
Ik hou het voorlopig op een eenmalig voorval maar blijf op de hoede.

9. En enkele fotootjes van het stalen ros :jaja:

Op de Col du Joly (1900m) boven Hauteluce in Frankrijk onder een stralende zon en staalblauwe hemel.





Het Lac de Rosalend onder wat minder mooie weersomstandigheden maar nog altijd met een immens mooi landschap als compagnon




Op de Col des Aravis



Zo ... dit was mijn relaas van de eerste 5000 km. Wie weet heeft iemand van jullie er wat aan of vind je de foto's wel leuk.


Groetjes,

Danny
 

fonzamundo

Forumguru
Duidelijke review met plus en mins, thx DannyG

Binnenkort zal ik er wel eens eentje kunnen plaatsen van de 1.0
 

Tuulster

Forumguru
Ik heb op het forum wel al gemerkt dat jij erg goed thuis bent in het sleutelen aan de wagen (en dan ook het interieur). Eén van de volgende stappen in m'n project is het wrappen van de GPS en middenconsole, de glanzend zwarte delen van het stuur en de inleg van de deuren. Die inleg weet ik dat die niet te verwijderen valt en ook het stuur zal niet te demonteren vallen. Maar de GPS kan er blijkbaar uit (is enkel een scherm) en ook de afdekking van de versnellingspook en waarschijnlijk ook het luikje van het opbergvakje ook. Heb jij soms enig idee hoe dit allemaal kan en welke materialen dat je er voor nodig hebt?

'k Heb al een thread gevonden waarin er foto' staan van een gedemonteerd scherm en ik heb ook de eigenaar van de foto al tot een conversatie uitgenodigd. Maar ik denk niet dat hij nog op het forum actief is.

Groeten,

Danny

Ben je hier al verder mee? Ik wil hetzelfde doen met mijn Superb III en ben benieuwd hoe deze delen te verwijderen....
 

DannyG

Forumguru
Met het goede weer van deze namiddag, zijn mijn vrouw en ik naar De Veerse Meer gereden (Vrouwenpolder). Wat een lekkere wagen is het toch. Lekker "cruzen" tegen 120km/u met een gemiddeld verbruik van 5.8l/100km. Panoramadakje op kiepstand, lekker muziekje aan en genieten maar.

Ondertussen staan er zo goed als 7.000km op de teller. Heb ik ondertussen puntjes van kritiek kunnen vinden? Jammer genoeg wel. Het zijn geen erge puntjes maar je merkt wel dat het geen Audi meer is. Zo is de deurgreep van de passagier al bekrast door het dragen van een ring. Ook het afdekscherm rolt tijdens het rijden regelmatig zonder aanleiding vanzelf op. En er beginnen ook her en der wat kraakjes of rammeltjes te ontstaan.

Deze negatieve puntjes wegen echter niet op tegen het rijplezier dat je er aan hebt. En vooral het gebruik begint beter en beter te worden. Oorspronkelijk lag dit boven de 6l/100km maar ondertussen is dit gedaald tot 5.4 (ik doe regelmatig tegen of over de 800km met een naftbak) . De trekkracht is voor ons méér dan voldoende. Nu rij ik over het algemeen rustig, maar als ik dan eens goed door trek tot 100km/u in 3de versnelling, dan krijg ik toch telkens weer een glimlach op m'n lippen :).

Hieronder een paar kiekjes van deze namiddag. Hopelijk genieten jullie er evenveel dan ik ;) ... en anders moet je vlug naar een ander topic door wandelen :D.




Groetjes,

D.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@DannyG Ik heb er nu bijna 23.000 km op zitten en als er iets rammeld of kraakt dan weet dat het iets is wat ik zelf in de auto niet rammelvrij heb opgeborgen. Dus jouw auto zou ook zonder rammelen en kraken moeten rijden. Even uitzoeken waar de geluiden door veroorzaakt worden.
 

leon-cupra

Forumguru
knappe bak, maar kan moeilijk iets anders zeggen. Hebben zelf twee witte octavia's op de oprit staan :D
Striping is echt wel zeer knap. Commercialiseer je dit niet? Zal wel interesse voor zijn denk ik.

Vriendin heeft zelf ook de 1.2 tsi, rijdt idd best vlot. Verbruik is bij ons wel iets meer omdat er veel korte afstanden mee gereden worden en vriendin zware voet heeft. Rammeltjes hebben we na 25000km amper. Heb daar meer last van in mijn vRS die amper 7 maand is. Vind het moon white best wel een goede kleur tegen krassen. Je ziet ze amper. Neem een zwarte van de dezelfde leeftijd en je zal je een bult verschieten. Enigste merde zijn die teerplekjes, dubbel werk bij het afwassen.

Tankt je nog steeds 98? Wat zijn je ervaringen daarmee? Ik heb wel de opmerking van mijn broer gekregen die skoda-mechanieker is : NOOIT mengelen. Ofwel rij je met 95 ofwel 98, maar niet gedurend wisselen.

Betreft chippen VAG-wagens: 1 adres = dvx performance in willebroek ;)
 

DannyG

Forumguru
@DannyG Ik heb er nu bijna 23.000 km op zitten en als er iets rammeld of kraakt dan weet dat het iets is wat ik zelf in de auto niet rammelvrij heb opgeborgen. Dus jouw auto zou ook zonder rammelen en kraken moeten rijden. Even uitzoeken waar de geluiden door veroorzaakt worden.

Ik wou dat het zo was, Skoda-MAN. Maar er zit soms een rammel in de buurt van het panoramadak en daar kan je niets opbergen. En ook in het binnenwerk van de rechter achterdeur rammelt er ook af en toe iets en ook daar is niets in opgeborgen.
Er zijn inderdaad rammeltjes in de jumbobox en die worden veroorzaakt door het schoonmaakbusje voor de GPS. Het is dan een kwestie van het doekje weer netjes rond het busje te doen en het geluid is dan weg.

Maar het is zoals ik al zei: het rijplezier dat je hebt is zodanig groot dat deze rammeltjes (voorlopig nog) in het niet vallen. Het blijft gewoon een leuke wagen (eigenlijk een beetje té leuk want sinds ik hem heb, doe ik nog amper fietskilometers :banghead:)
 

DannyG

Forumguru
knappe bak, maar kan moeilijk iets anders zeggen. Hebben zelf twee witte octavia's op de oprit staan :D
Striping is echt wel zeer knap. Commercialiseer je dit niet? Zal wel interesse voor zijn denk ik.

Vriendin heeft zelf ook de 1.2 tsi, rijdt idd best vlot. Verbruik is bij ons wel iets meer omdat er veel korte afstanden mee gereden worden en vriendin zware voet heeft. Rammeltjes hebben we na 25000km amper. Heb daar meer last van in mijn vRS die amper 7 maand is. Vind het moon white best wel een goede kleur tegen krassen. Je ziet ze amper. Neem een zwarte van de dezelfde leeftijd en je zal je een bult verschieten. Enigste merde zijn die teerplekjes, dubbel werk bij het afwassen.

Tankt je nog steeds 98? Wat zijn je ervaringen daarmee? Ik heb wel de opmerking van mijn broer gekregen die skoda-mechanieker is : NOOIT mengelen. Ofwel rij je met 95 ofwel 98, maar niet gedurend wisselen.

Betreft chippen VAG-wagens: 1 adres = dvx performance in willebroek ;)

Dank je :bloos:. Het commercialiseren van de striping zie ik niet echt zitten. Het is een persoonlijk ontwerp dat door een beletteringsfirma werd uitgevoerd.

Dat van de kleur is inderdaad een feit: bij iedere erg lichte kleur zal steenslag minder zichtbaar zijn omdat ze tegen de kleur van de grondlak leunt. Ik heb me zelfs laten wijsmaken dat candy white eigenlijk niet meer is dan de grondlak met daarover een laag vernis. Dat van die teerspikkels is wel een gekend nadeel ... extra poetsen dan maar. Wel jammer van de rammels in jouw VRs. Het is een wagen die een pak duurder is dan die van ons, dus daar zou je zeker geen rammels mogen verwachten.

En wat dat chippen betreft: erg lief dat er zo veel mensen mij die raad geven :jaja: maar geloof me ... ik ben echt tevreden met het standaard vermogen en koppel. Rijden in de alpen, met of zonder zware belading ... het gaat allemaal bijzonder vlot. Meer moet dat voor mij persoonlijk niet zijn. Maar toch wel bedankt voor de raad :thumbsup:.

En voor wat het tanken betreft: ik probeer zoveel mogelijk RON98 te tanken. Alleen in Frankrijk heb ik af en toe RON95 getankt omdat daar niet altijd de 98 te koop was en ook als ik vlak bij ons thuis tank, is er enkel 95 te koop.
Veel verschil in rijgedrag of zuinigheid merk ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan