VRAAG:
WAT gebeurt er nu feitelijk precies wanneer je de temperatuurknop van een handmatige airco iets warmer zet? Ik dacht zelf dat de airco gewoon standaard ervoor zorgt dat er bijv. ten allen ongeveer 5 graden (ik zeg maar wat) afgekoelde buitenlucht wordt aangevoerd. En als je niet van die koude houdt, maar bijv. een verstandige 19 C wilt hanteren binnen in de auto als het buiten 21,5 C is, en dus de temperatuur knop iets warmer zet, dat dan gewoon de kachel erbij aan gaat (oftewel; warm koelwater van de motor gaat door de kachelradiator zoals dat ook gebeurt als je 's winters warme lucht wilt)
Nee.
Wat jij bedoeld is de vroegere airco.
Bij de fabia werkt het anders.
Als je de temp hebt ingesteld op 19 graden en het is in de auto 25 graden, gaat ie eerst maximaal koelen totdat de sensoren, die op meerdere punten "achter de betimmering" zitten, meten of die temperatuur zo'n beetje bereikt is, en dan gaat dat regelapparaat/regelventiel (wat dat lawaai maakt) de mate van koelen van de airco zo regelen tot die op de ingestelde temperatuur blijft.
Iemand met een goed opmerkingsvermogen merkt dat dan ook dat de motor soepeler begint te werken om dat het airco systeem de motor minder belast als in het begin als de airco op vollast moest koelen.
Scheelt ook brandstofverbruik, ook een reden waarom dit systeem zo ontwikkelt is, naar wat ik vroeger gelezen heb.
Heb je de temperatuur ingesteld op 19 graden(met ingeschakelde airco) en het is in de auto maar 12 graden, dan gaat het systeem met de klep van de verwarming er bij werken. Beslagen ruiten zijn dan ook zo verdwenen.
Dit systeem noemen ze daar Climatic, een halfautomatisch airco systeem.
Quote:
Climatic (halbautomatische Klimaanlage)*
Beschreibung
Climatic ist eine kombinierte Kühl- und Heizanlage mit elektronischer
Regulierung der Komforttemperatur im Fahrzeuginnenraum. Sie
ermöglicht zu jeder Jahreszeit eine optimale Regelung der Lufttemperatur
Verschil met Climatronic:
Quote:
Climatronic* (automatische Klimaanlage)
Beschreibung
Die Climatronic ist eine automatisch arbeitende Heizungs-, Belüftungs-
und Kühlanlage, die optimalen Komfort für die Fahrzeuginsassen
gewährleistet.
Die Climatronic hält eine eingestellte Temperatur vollautomatisch konstant. Hierzu
werden die Temperatur der ausströmenden Luft, die Gebläsestufen und die Luftverteilung
selbsttätig verändert. Die Sonneneinstrahlung wird durch die Anlage berücksichtigt,
so dass ein Nachregeln von Hand überflüssig ist. Der Automatikbetrieb
De hele beschrijving van dit airco systeem en hoe het werkt staat in dat Duitse forum wel ergens te lezen.
Ook een Duits autoblad heeft het ooit eens beschreven.
Begin 2006 kwam ik geregeld op dat forum, maar ook daar is het 1 en ander veranderd en kan ik die beschrijving niet meer vinden, maar als je zoekt zul je het wel vinden.