Gierende aircopomp

turboturbo

Forumguru
Bij de Fabia ook, @Cordoba. Tenminste bij mijn type motorisering wel.

Ik gebruik de temperatuur knop om de temperatuur te regelen, maar je kunt idd ook de ventilator wat zachter zetten (maar die staat bij mij meestal maar op 1 of 2)

Bijkomend voordeel is dat de airco iets minder vermogen lijkt te vragen van de motor, wanneer je de temperatuur knop iets minder koud zet. Die 64pk (en wat daarvan over is) heb ik vaak zat allemaal zelf even nodig :)
 

turboturbo

Forumguru
Net terug van de airco specialist. Die wist niet wat het was. Hij kon niets ontdekken aan het systeem wat niet goed zou werken, daarbij opgeteld mijn ervaring dat dit al vanaf aanschaf (ruim 2 jaar terug) van de auto al zo is, laten we het zo.
Mocht de compressor een keer stuk gaan, dan gaan we dat vanzelf merken (natuurlijk op een zeer vervelend moment, dat vast en zeker)
 

TheoStek

Forumguru
Dan zal de airco specialist niet de compressor getest hebben denk ik?
Die kunnen namelijk met speciale apparatuur getest worden op min/max vermogen.
 

turboturbo

Forumguru
Nee, dat heeft 'ie niet gedaan, danwel mij verteld dat dat tot de mogelijkheden behoort - dit lees ik nu ook maar hier.....:nailbiting:

Misschien volgend jaar maar eens naar een ander gaan. Ik dacht dat in Ermelo ook wel een goede aircospecialist zit. Met de kennis van nu. :geek:
 
Turboturbo,

Het gieren wat je hoort is het expansieventiel.
De Fabia heeft een voor die tijd nieuw soort airco systeem.
De compressor draait altijd mee, maar er wordt alleen maar gecomprimeerd als de aircoschakelaar aangezet wordt.
Op dat moment sluit het expansieventiel en wordt er druk opgebouwd.
Als er nu met de temperatuur-regelknop (links) een bepaalde waarde wordt ingesteld, en de sensoren (die onder het dashboard zitten) meten dat die temperatuur is gehaald, gaat het ventiel beginnen met regelen.
Er wordt dan zoveel meer of minder koudemiddel doorgelaten naar de verdamper dat de ingestelde temperatuur gehandhaafd blijft.
Dat veroorzaakt het gieren.
Op het moment dat je de draaiknop van de temperatuurregeling helemaal links om zou draaien, is maximum koelen, sluit het ventiel en is het gieren ook weg.
Probeer maar.
Bij mijn Fabia hoor ik het ook, maar zo zacht dat het me niet stoort.
Gierende airco = Fabiakwaal
Ik denk dat 70% van de Fabia 1 daar last van heeft

Als je de duitse taal machtig bent, hier is nog wat leesvoer uit het duitse Skoda-forum over dit onderwerp.

http://tinyurl.com/khqbrah

Op dit forum is ook al het 1 en ander daarover geschreven, ik kan het alleen niet meer terugvinden want de layout van dit forum veranderd met de week geloof ik.
Maak je er in ieder geval geen zorgen om.
 

TheoStek

Forumguru
Klopt niet, het expansieventiel kan niet helemaal sluiten...! blijft open staan ook al staat de airco niet aan.
De druk wordt geregeld door het extern elektronisch regelventiel, dat wordt aangestuurd door de sensor op de verdamper enz, enz, enz, zodat het extern ventiel de capaciteit van de compressor gaat regelen.

Het expansieventiel veroorzaakt geen lawaai en is puur mechanisch.

Code:
Op het moment dat je de draaiknop van de temperatuurregeling helemaal links om zou draaien, is maximum koelen, sluit het ventiel en is het gieren ook weg.

Kan nooit sluiten, bij maximum koelen, er wordt dan naar koudemiddel gevraagd door de compressor als het expansieventiel sluit zoals hierboven wordt uitgelegd, krijgt de compressor niets aangeleverd.

De link is van particuliere bevindingen, en geven geen enkel uitsluitsel, het lawaai is afkomstig van de compressor.
 
Klopt niet, het expansieventiel kan niet helemaal sluiten...! blijft open staan ook al staat de airco niet aan.
De druk wordt geregeld door het extern elektronisch regelventiel, dat wordt aangestuurd door de sensor op de verdamper enz, enz, enz, zodat het extern ventiel de capaciteit van de compressor gaat regelen.

Het expansieventiel veroorzaakt geen lawaai en is puur mechanisch.

Code:
Op het moment dat je de draaiknop van de temperatuurregeling helemaal links om zou draaien, is maximum koelen, sluit het ventiel en is het gieren ook weg.

Kan nooit sluiten, bij maximum koelen, er wordt dan naar koudemiddel gevraagd door de compressor als het expansieventiel sluit zoals hierboven wordt uitgelegd, krijgt de compressor niets aangeleverd.

De link is van particuliere bevindingen, en geven geen enkel uitsluitsel, het lawaai is afkomstig van de compressor.
Ik ga met jou helemaal niet in discussie joh.
Jouw "expertise" heb ik al op genoeg forums gelezen.
Turboturbo moet maar zien wat ie er mee doet.
 
De link die ik gegeven heb naar het Duitse Skoda-forum blijft niet bestaan.
Turboturbo als je verder wilt zoeken op het Duitse Skodaforum, klik op onderstaande link:

http://www.skodacommunity.de/skoda-forum/board13-skoda-fabia-i-forum/

Dan op " Search"
Dan type je in het zoekveld expansionsventil
Je ziet dan een enorme lijst met klachten, beginnende in 2003 over hetzelfde onderwerp en dezelfde beschrijving als die jij geeft en honderden anderen in vele skodaforums beschreven hebben.
Mijn Fabia is van 2003, ik heb precies hetzelfde, vanaf het begin.
Laat je niet verleiden om op aanraden van een "expert" onnodig een nieuwe en dure compressor te plaatsen.
Het geluid zal blijven
Lees eerst dat topic op dat Duitse Forum door!
Nogmaals, wat je ook doet, helemaal je eigen zaak, maar ik voel me geroepen om je te waarschuwen.
 

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor je waarschuwing! Ik ga eens lezen!

Wat ik er als leek uit op lijk te maken, is dat het expansie ventiel iets doet, wat vooral te merken is wanneer de compressor in deellast draait (dus idd niet op z'n koudst) en dat dat het zeurende of huilende geluid met zich mee brengt. En dat dit verschijnsel in het 'ontwerp' van het soort airco waarmee deze Fabia's zijn uitgerust, gelegen is.
 

TheoStek

Forumguru
@Gompy, hoe moet ik dat opvatten dat je mijn expertise op genoeg forums hebt gelezen?

Heb ik ooit hier mijn eigen spam (reclame vermeld) of turboturbo aangeraden om een nieuwe compressor te kopen, of gezegd dat ie bij mij terecht kan daarvoor! Ik heb tot nu toe niemand ooit hiervoor in de verleiding gebracht, zelfs niet via een PM bericht!

Mijn bijdrage is lauter gebaseerd op mijn kennis en ervaring, om mensen de OGEN te openen en bij te staan in problemen met de airco, wat ze verder doen met mijn advies, maakt me niets uit.
Ik voel me door jouw uitspraak wel aangesproken, dat ik hier iemand zou verleiden om een compressor te verkopen!
Ik voel me dus geroepen om jou te waarschuwen, om dergelijke uitspraak niet te vermelden al is het tussen haakjes een pro. Je moest eens weten kerel wat ik jaarlijks aan telefoon, opdrachten of mails binnen krijg, zelfs van Garage's en lease maatschappijen, die het niet meer weten.

Trug on topic.

Het expansieventiel kan geen lawaai veroorzaken is onmogelijk en zal NOOIT geheel sluiten, omdat de compressor gesmeerd moet blijven, ook als de airco uit staat en niet gebruikt kan worden.
Compressor wordt mechanisch aangedreven, en krijgt de aansturing via een pwm signaal om meer/minder te koelen.
En of het nu een Fabia, Octavia, Passat, Golf, Audi en andere consorten zijn van VAG, maakt niets uit.

De compressor werkt gesloten (buiten werking) op 2% van van het maximaal vermogen van 100%, meer vraag naar koeling, is meer arbeid voor de compressor.
Zelfs bij -5°C waar geen enkel airco systeem nog kan werken, kan ik de compressor aan sturen en laten werken, en dat kan alleen bij dit soort airco systemen die een CVC hebben, anders niet.
 

turboturbo

Forumguru
Ik houd me even buiten eventuele persoonlijke aantijgingen. Verder klopt het dat @TheoStek mij niet (ook niet via PM) geadviseerd heeft (oid) een compressor te vervangen.

Terug on-topic.

Ik had me eigenlijk voorgenomen om het te laten, maar ben nu toch weer getriggerd door de inderdaad vele forum posts op het Duitse Skodaforum over de huilende airco, dat ik langzaam maar zeker razend benieuwd ben wat hier nu precies aan de hand is (zou het wel tot de bodem uit willen zoeken) Helaas ontbreekt het mij aan tijd, geld en vooral kennis, wat ik weet er verder ook geen snars van natuurlijk.

Een aantal zaken die mij opvallen:
1) Het geluid doet zich alleen voor wanneer de airco is ingeschakeld, én de temperatuurknop niet op z'n koudst ingesteld staat, maar iets warm (dus bijv. 22C) Dat lees ik ook terug bij alle andere melders van dit verschijnsel.


2) Er bestaan inderdaad veel meer klachten over het 'meehuilende' airco fenomeen bij de Fabia I, waarvan de meesten beweren dat het geen kwaad kan / sprak is van een constructie of 'ontwerp' gerelateerde oorzaak. En vervanging van de compressor zou geen heil bieden:
Ist ein altes Problem beim F1.
Bei mir war nach zwei(2) Kompressorwechseln innerhalb kurzer Zeit das Schnurren wieder da.


3) sommigen zeggen dat het verschijnsel weg is na: vervanging van de compressor of het regelventiel/expansie ventiel. Er zijn er ook die zeggen dat het bij hen niet(s) heeft geholpen.
Das Geräusch wird vermutlich vom Expansionsventil verursacht.
Die Funktion der Klimaanlage wird dadurch nicht beeinträchtigt,
sondern ist nur ein Komfortmangel.

Der Austausch des Expansionsventils könnte also Abhilfe schaffen.

Meine Klimaanlage heult auch mit, was aber nur im Teillastbereich auftritt und
für mich noch akzeptabel ist.
Hier stelt iemand dat het geluid waarschijnlijk wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de expansieklep (weet niet wat dat precies is?)
En vervanging van de expansieklep mogelijk een oplossing biedt.

Ook hier valt weer op dat het gehuil zich alleen voordoet wanneer de airco in deellast draait (temperatuur niet op z'n koudst)


4) het geluid vooral binnenin de auto goed hoorbaar is; buiten hoor je nagenoeg niets van het geluid.
Da "heult" nix, hört sich eher so an, wie eine Heizungsleitung mit Luft drin, also gluckern und rauschen.
Aus dem Motorraum bei offener Haube ist nix zu hören, nur im Innenraum hinter den mittleren Anströmern.

Wird dann wohl auch das Ex-Ventil sein.

VRAAG:
WAT gebeurt er nu feitelijk precies wanneer je de temperatuurknop van een handmatige airco iets warmer zet? Ik dacht zelf dat de airco gewoon standaard ervoor zorgt dat er bijv. ten allen ongeveer 5 graden (ik zeg maar wat) afgekoelde buitenlucht wordt aangevoerd. En als je niet van die koude houdt, maar bijv. een verstandige 19 C wilt hanteren binnen in de auto als het buiten 21,5 C is, en dus de temperatuur knop iets warmer zet, dat dan gewoon de kachel erbij aan gaat (oftewel; warm koelwater van de motor gaat door de kachelradiator zoals dat ook gebeurt als je 's winters warme lucht wilt)
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou iets dergelijks verwachten TurboTurbo, omdat er geen temperatuur wordt gemeten in de auto. Als ik het verhaal van TheoStek goed interpreteer zit het anders, en wordt de lucht in de airco teruggekoeld naar de ingestelde temperatuur (en blijft de kachel dicht als de airco aanstaat) en kun je door het instellen van de temperatuur van de binnenstromende lucht min of meer de temperatuur in de auto instellen (afhankelijk van zon, wind en of je bijvoorbeeld in de schaduw rijdt, bovendien heeft de zon op een zwarte auto veel meer effect dan op bijvoorbeeld een zilvergrijze.

Dat de kachel dicht blijft ondanks dat de knop op bijvoorbeeld 22 graden staat, komt omdat de kachel gestuurd wordt door stappenmotoren, je kunt dus gewoon elektrische voorwaarden aan het openen van de kachel hangen (zoals dat de airco niet ingeschakeld mag zijn).
 

turboturbo

Forumguru
omdat er geen temperatuur wordt gemeten in de auto.
Weet je dat zeker? Er zitten toch temperatuur sensoren onderaan het midden-console, dacht ik ergens elders hier op dit forum gelezen te hebben? (die roostertjes onder de verwarmingsknoppen - unit)
 
VRAAG:
WAT gebeurt er nu feitelijk precies wanneer je de temperatuurknop van een handmatige airco iets warmer zet? Ik dacht zelf dat de airco gewoon standaard ervoor zorgt dat er bijv. ten allen ongeveer 5 graden (ik zeg maar wat) afgekoelde buitenlucht wordt aangevoerd. En als je niet van die koude houdt, maar bijv. een verstandige 19 C wilt hanteren binnen in de auto als het buiten 21,5 C is, en dus de temperatuur knop iets warmer zet, dat dan gewoon de kachel erbij aan gaat (oftewel; warm koelwater van de motor gaat door de kachelradiator zoals dat ook gebeurt als je 's winters warme lucht wilt)
Nee.
Wat jij bedoeld is de vroegere airco.
Bij de fabia werkt het anders.
Als je de temp hebt ingesteld op 19 graden en het is in de auto 25 graden, gaat ie eerst maximaal koelen totdat de sensoren, die op meerdere punten "achter de betimmering" zitten, meten of die temperatuur zo'n beetje bereikt is, en dan gaat dat regelapparaat/regelventiel (wat dat lawaai maakt) de mate van koelen van de airco zo regelen tot die op de ingestelde temperatuur blijft.
Iemand met een goed opmerkingsvermogen merkt dat dan ook dat de motor soepeler begint te werken om dat het airco systeem de motor minder belast als in het begin als de airco op vollast moest koelen.
Scheelt ook brandstofverbruik, ook een reden waarom dit systeem zo ontwikkelt is, naar wat ik vroeger gelezen heb.

Heb je de temperatuur ingesteld op 19 graden(met ingeschakelde airco) en het is in de auto maar 12 graden, dan gaat het systeem met de klep van de verwarming er bij werken. Beslagen ruiten zijn dan ook zo verdwenen.
Dit systeem noemen ze daar Climatic, een halfautomatisch airco systeem.

Quote:
Climatic (halbautomatische Klimaanlage)*
Beschreibung
Climatic ist eine kombinierte Kühl- und Heizanlage mit elektronischer
Regulierung der Komforttemperatur im Fahrzeuginnenraum. Sie
ermöglicht zu jeder Jahreszeit eine optimale Regelung der Lufttemperatur

Verschil met Climatronic:

Quote:
Climatronic* (automatische Klimaanlage)
Beschreibung
Die Climatronic ist eine automatisch arbeitende Heizungs-, Belüftungs-
und Kühlanlage, die optimalen Komfort für die Fahrzeuginsassen
gewährleistet.
Die Climatronic hält eine eingestellte Temperatur vollautomatisch konstant. Hierzu
werden die Temperatur der ausströmenden Luft, die Gebläsestufen und die Luftverteilung
selbsttätig verändert. Die Sonneneinstrahlung wird durch die Anlage berücksichtigt,
so dass ein Nachregeln von Hand überflüssig ist. Der Automatikbetrieb

De hele beschrijving van dit airco systeem en hoe het werkt staat in dat Duitse forum wel ergens te lezen.
Ook een Duits autoblad heeft het ooit eens beschreven.
Begin 2006 kwam ik geregeld op dat forum, maar ook daar is het 1 en ander veranderd en kan ik die beschrijving niet meer vinden, maar als je zoekt zul je het wel vinden.
 

turboturbo

Forumguru
Iemand met een goed opmerkingsvermogen merkt dat dan ook dat de motor soepeler begint te werken om dat het airco systeem de motor minder belast als in het begin als de airco op vollast moest koelen.
Scheelt ook brandstofverbruik, ook een reden waarom dit systeem zo ontwikkelt is, naar wat ik vroeger gelezen heb.
Dan ben ik een opmerkzaam rijder, want dat is me zeker opgevallen. De auto remt bij uitrollen ook minder hard af, dan wanneer de airco volop aan de bak moet. En ik moest een keer met 4 volwassen en bagage ergens naar toe rijden, met de airco volop aan de bak (was erg heet en vochtig weer die dag) Nou, ik kwam haast niet meer vooruit :sick:, de fut was er echt uit bij het optrekken/versnellen. Pas later kwam ik erachter dat je dan idd de airco iets warmer kunt zetten, en bijv. de recirculatie stand gebruiken. Dan trekt de compressor merkbaar een stuk minder vermogen.

Hm ik ga me eens verdiepen in die Climatic (half-automatisch, zeg je?)

@Cordoba, had @monteurtje niet eens ergens elders op dit forum al opgemerkt dat (ook) in de handmatige (half-automatische?) airco Fabia's een temperatuur sensor(en) zit(ten) om de binnentemperatuur te meten?

:whistling:
die climatic wird IMHO unterbewertet;
viele leute wissen gar nicht, dass die climatic die temperatur selber regelt!!
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat Monteurtje slechts 'een temperatuursensor' zonder nadere plaatsaanduiding had genoemd, maar ff geen fut om dat terug te zoeken.
 
Bedacht me ineens dat ik het geluid eens gepoogd heb op te nemen met mijn mobieltje.

Aangezien het geluid goed hoorbaar is binnenin de auto, heb ik de opname ook binnen gemaakt.
Exact hetzelfde geluid hoor ik ook, alleen wat minder luid als ik het zo kan bepalen, maar is moeilijk te beoordelen.
 
Als je de temp hebt ingesteld op 19 graden en het is in de auto 25 graden, gaat ie eerst maximaal koelen totdat de sensoren, die op meerdere punten "achter de betimmering" zitten, meten of die temperatuur zo'n beetje bereikt is, en dan gaat dat regelapparaat/regelventiel (wat dat lawaai maakt) de mate van koelen van de airco zo regelen tot die op de ingestelde temperatuur blijft.
Iemand met een goed opmerkingsvermogen merkt dat dan ook dat de motor soepeler begint te werken om dat het airco systeem de motor minder belast als in het begin als de airco op vollast moest koelen.
Scheelt ook brandstofverbruik, ook een reden waarom dit systeem zo ontwikkelt is, naar wat ik vroeger gelezen heb.

Heb je de temperatuur ingesteld op 19 graden(met ingeschakelde airco) en het is in de auto maar 12 graden, dan gaat het systeem met de klep van de verwarming er bij werken. Beslagen ruiten zijn dan ook zo verdwenen.
Dit systeem noemen ze daar Climatic, een halfautomatisch airco systeem.

De hele beschrijving van dit airco systeem en hoe het werkt staat in dat Duitse forum wel ergens te lezen.
Ook een Duits autoblad heeft het ooit eens beschreven.

Gevonden, hier te downloaden.
Is een pdf-je in het Duits.

http://tinyurl.com/kae5wzt

Nog meer:

Klimaanlage: Surrgeräusche, Expansionsventil - Ein fehlerhaft arbeitendes Expansionsventil im Kältekreislauf kann bei eingeschalteter Klimaanlage zu sich mit der Motordrehzahl ändernden Surrgeräuschen führen. Ein verbessertes Expansionsventil als Austauschteil kann dieses Geräusch beseitigen. Es sollte weiterhin (vorher) geprüft werden, ob evtl. auch an der Karosserie anliegende Leitungen des Kältekreislaufes durch Körperschall diese Geräusche verursachen könnten. In diesem Fall kann es langfristig zu Leckagen (Leitungsbruch, Kältemittelverlust) und damit Ausfall der Klimaanlage kommen.

Van dezelfde site als de beschrijving van de Fabia-Airco

http://tinyurl.com/kmkhtxk
 
Bovenaan Onderaan