Gloeibougies vervangen

Vanenkelen

Forumguru
Zo te zien hoop ik dat het metalen gloeibougies zijn... Keramische lijkt een stuk omslachtiger/kwetsbaarder.
 

Joske

Forumguru
zo interpreteer ik de handleiding ook :)

en betreft warme/koude motor zou ik opteren om het bij een koude motor te doen, dat lijkt me het meest "logische" aangezien metaal uitzet bij warmer worden.

edit: las zonet deze handleiding:

Motor warmrijden.


Bij nog intakt zijnde gloeibougies met een separaten kabel de gloeibougie 4 à 5 minuten onderspanning zetten(hierdoor wordt schoonbranden bereikt).


Multifunktie-olie (kruipolie) op de schroefdraad spuiten.


Gloeibougies met het juiste gereedschap voorzichtig uit de cilinderkop schroeven.


Let op, maximaal losdraaimoment van 40 Nm nietoverschrijden . De gloeibougie kan anders afbreken.Wanneer de waarde overschreden wordt, motor nogmaals warmrijden of gloeibougies nogmaals 4 à 5 minuten onderspanning zetten.


Alvorens nieuwe gloeibougies te monteren dienen de aanwezige koolresten uit de cilinderkopboring te worden verwijderd. De nieuwe gloeibougie is anders niet in te schroeven. Gloeibougieboring grondig reinigen van olie en vuil. op het snijvlak met vet bestrijken.





Specialgereedschap in de cilinderkop inschroeven, hierdoor worden de koolresten uit het gloeibougiegat verwijderd, vuil blijft aan het vet op de ruimer plakken.


Na het uitschroeven van specialgereedschap en het reinigen van het gloeibougiegat kan de nieuwe Beru gloeibougie probleemloos worden gemonteerd.
 

Joske

Forumguru
@Vanenkelen

voor jouw motor is er zowel BERU (N10591602) als BOSCH (N10591603) gebruikt, bij de dealer kosten deze 24 euro het stuk. Online zie ik ze staan aan ongeveer 11 euro het stuk zonder verzending. (van Bosch)

De maat is: M10*1*30
 

Happyman

Forumguru
Sorry voor de late reply. Druk druk druk....
Het eerste wat je sowieso even moet checken is of de aansluitingen naar de gloeibougies er allemaal wel goed opzitten. Nog voordat ik ze had gewisseld kwam ik er achter dat de eerste aansluiting er niet echt goed opzat. Ik heb alleen niet meer getest of dit ook de veroorzaker was van de foutmelding.

Het vervangen zelf stelde bij mij niet veel voor:
- eerst de aansluitingen los gemaakt. Gewoon eraf trekken
- daarna de boel ingespoten met WD40 uit voorzorg
- vervolgens met koude motor de bougies er uit geschroefd met een doppenset (lange dop). Ik hoefde niet veel kracht te zetten om ze los te draaien.
- ik heb de nieuwe niet ingevet. Ik heb ze op gevoel vast gezet, niet te vast dus.

Op de foto zie je in het midden de zwarte rails die op de gloeibougies is gedrukt.
20140914_190852~01.jpg
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Thanks, geen probleem hoor de "late" reactie... Ben zelf ook regelmatig even een paar dagen offline! Tof dat je even reageert!
 

Vanenkelen

Forumguru
Trouwens.... Jij hebt dus geen problemen gehad met uitdraaien en indraaien. Kwamen ze meteen los of was het toch wel even kracht zetten?

En ook geen "speciaal schoonmaak gereedschap" gebruikt?
 

Happyman

Forumguru
Geen problemen met uit en indraaien. Na een beetje kracht gezet te hebben kwamen ze makkelijk los. Ik heb geen schoonmaak gereedschap gebruikt. Je moet er wel voor zorgen dat je niets in dat gat laat vallen als die bougie er uit is, maar dat spreekt voorzich lijkt me ;).
 

Kensel

Forumguru
Ter info: Ik heb mijn gloeibougies (2.0 TDI 140PK - motorcode BKD - bouwjaar 2006) moeten laten vervangen bij kilometerstand 262500.
Aangezien bij mij de kleppendeksel eraf moet (gloeibougies liggen onder de kleppendeksel), heb ik het laten uitvoeren bij de garage. Kosten: € 185,-

Wat er dus precies is gebeurd weet ik niet, alleen dat de gloeibougies zijn vervangen ;)
Had hier zelf ook een draadje over, voor liefhebbers/ter info: http://www.skodaforum.nl/forum/i/vervangen-van-de-gloeibougies.23763/#post-431276
 

Kensel

Forumguru
Ja klopt.. viel me ook mee.. Had op het dubbele gerekend.
Monteur gaf aan dat het wel echt nodig was en dat ze ook goed vast zaten.

Is overigens uitgevoerd bij universele Bovag-garage. Dealer ging mij teveel in de papieren lopen.
 
Bovenaan Onderaan