Gordel stop

Okki

Donateur
Ik heb dit opgemerkt. Eén zijde (links) met een plastic pinnetje, de andere zijde is aan elkaar gestikt. Garage zegt dat het geen kwaad kan.

Zou per leverancier kunnen verschillen?
IMG_20240424_122034243.jpg FB_IMG_1713954636068.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Twee verschillende manieren om te voorkomen dat de gesp buiten bereik (of uit het zicht) zakt als de gordel in ruststand is, dus buiten gebruik. Doet niets af aan het functioneren van de gordel.
 

Arjan1985

Senior Member
Leuk weetje idd! Geniaal. Alles voor de veiligheid.

ik weet nou niet zeker meer of het de VW bus van het werk was of een andere auto waar ik geregeld in rij voor het werk. Maar die riem heeft een schuifje erop zodat je zelf kan kiezen hoe hoog je die gesp hangt. Dat vind ik dus de beste oplossing. Kan je in 1 handbeweging je riem aandoen.
Meestal hangen die gespen te laag.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Die lus vlakbij de gesp is er om het rammelen van de gesp tegen de deur of dakstijl te dempen of stoppen, en dat die er niet zit aan de bestuurdersgordel lijkt me evident: je mag niet met de auto rijden wanneer je de gordel niet draagt.
En die kan niet rammelen als je 'm draagt.
 

Arjan1985

Senior Member
Vandaag 1000 keer die riemen aan en uit gedaan bij zowel mijzelf als de kids.

Links voor en rechts voor beide met plastic pinnetje. Dus niet zoals @Okki (OC3FL)

Achter zonder pin. Lijkt een (expansie) lus. Maar inderdaad er is gewoon een stuk riem erbij genaaid.
 

TDA

Actief lid
Die lus vlakbij de gesp is er om het rammelen van de gesp tegen de deur of dakstijl te dempen of stoppen, en dat die er niet zit aan de bestuurdersgordel lijkt me evident: je mag niet met de auto rijden wanneer je de gordel niet draagt.
En die kan niet rammelen als je 'm draagt.
Heb dit bij mijn Octavia even gecheckt maar bij mij zit er dus aan beide een lus! (dus zoals op foto 1 van @Okki) Geen verschil tussen links en rechts bij mij dus. Het is overigens echt een extra stuk gordel wat er in een lus opgestikt zit, het is dus géén expansie lus.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik werd toch wel nieuwsgierig en ff bij onze Kluger Kuga gecontroleerd:
zowel links als rechts voorin, aan beide gordels van die opgenaaide stukjes gordellus.

Dus tja... :unsure:

Dat verhaal wat alhier gepost is:
gaat dus ook lang niet altijd op.

En het is zeker geen lus in de bestaande gordel. Net alsof die uit elkaar getrokken zou worden bij een aanrijding! Nou, dat zou wel een hele slechte uitvoering van een gordel mechanisme zijn.
Bovendien zit er een airbag in het stuur. Dus dit stukje tekst verwijs ik naar het rijk der fabelen:
There is no fabric loop on the driver’s seatbelt; instead, a button prevents the buckle from falling to the floor. While the passenger seatbelts’ design improves passenger safety, the absence of one on the driver’s seatbelt keeps drivers safe.

Keeping the driver secure is much more essential because hitting your head on the steering wheel can be lethal. Because every millimeter counts in the event of a dangerous collision, the energy management loop is missing from the driver’s side. If the driver’s seat belt gains a few inches in a car accident, the driver is more likely to be injured.


Immers, de sterkte van het stiksel, in het geval van een daadwerkelijke lus in de gordel zelf, zou dus bepalen of 'ie wel of niet een stukje meegeeft. Nou, dat gaat 'm niet worden. :nono:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan