Hierbij mijn ervaring met het rijden met caravan. Samenstelling:
- SO3 combi 1.6tdi 105pk (JD tuning 140pk/335Nm).
- Eibach veren (levering en montage @
Antera)
- Kip caravan beladen 1460kg en voorzien van Alco AKS3004 koppeling.
Belading:
Auto aardig volgeladen met o.a. koelkast, Weber BBQ, 2 rockboards, rubber boot, tafel met 2 stoelen, tent, slaapmatten, rugzak en gereedschap. Caravan zoals gezegd 1460kg en dusdanig beladen dat ik 80kg kogeldruk heb.
Rijervaring:
Combinatie ligt verrassend goed op de weg. Amper verticale deining, dit is zelfs beter dan mijn vorige golf met korte overhang. Wel wat meer gevoelig voor sporing en zijwind ( dus horizontale slingering) maar dat vind ik minimaal. Ter vergelijk reed ik met mijn golf op de cruise gemiddeld rond de 115km/h op de teller (afhankelijk van wind wegdeksporing etc). Nu met de Skoda ligt dit op 105-110km/h. Mijn inziens puur door de overhang, groter moment en dus een logisch maar zeer zeker acceptabel verschil.
Onderstel:
Eibach veren zijn echt super en zéér aan te bevelen. Mijn golf TSI (170pk/300Nm) had een sportonderstel maar deze Eibachs presteren fantastisch. Strakke wegligging en de veren geven een zeer stabiel en vertrouwd gevoel. Achter veert de auto uiteraard door belading in maar tijdens het rijden werken de progressieve Eibachs erg goed. Geen deining maar ook niet zo strak dat het stuitert, gewoon erg goed! Hier kan mijn inziens geen hulpveer tegenop (zoals in eerdere reactie aangeven heb ik enige ervaring met hulpveren dus kan er over oordelen).
Bijgaand wat foto's om een indruk te geven hoe de combinatie erbij staat. De auto ligt nagenoeg vlak en wordt geenszins aan de voorzijde uit de vering getild. Ik heb er onderweg heel wat gezien waarbij het achterspatbord door de bovenzijde van de band zakt en aan de voorzijde wel 15cm ruimte tussen band en wielkast ontstaat. Persoonlijk vind ik dit juist erg riskant en wordt de controle en grip fors beperkt, dus onveilig.
De ruimte tussen onderzijde trekhaak en wegdek is ruim voldoende ondanks de verlaging van de Eibachs en belading. Voor diegene die al Eibachs eronder hebben kunnen zien dat er maar heel weinig verschil is tussen een lege en beladen Skoda, dit zegt voldoende.
Kortom erg tevreden en mocht iemand nog twijfelen over Eibachs of hulpveren dan zeker gaan voor eerstgenoemde!