Hulpveren plaatsen achterzijde

chris01

Senior Member
ik wil zelf mijn hulpveren plaatsen aan de achterzijde van onze combi uit 2006,
maar nu vraagje, zit er veel spanning op de achterveer? ik heb geen brug .
 

ertromp

Forumguru
Ja die zul je zeker met een verenspanner er tussenuit moeten halen! En let dan super op want de veer staat dan onder spanning met alle gevaar van dien!! Dit is niet een klus voor een of andere "Gamma" spanner.
Zelf heb ik m'n Octavia verlaagd en auto ook niet op de brug gehad maar op steunen in de garage in combinatie met een zeer goede hydraulische krik.
Zie hieronder nog een foto met de spanner waarmee ik de veer ingetrokken heb zodat je de draagarm kunt losmaken en daarmee de veer er uit kunt halen.

P102054001.jpg
 

Desperado

Forumguru
Dat zijn zeker geen klusje die je met wat huis/tuin/keuken gereedschap moet doen.
Dan beter een beetje meer uitgeven en het laten doen.
 

leo442

Forumguru
Kan je zonder veerspanner doen. Auto opkrikken en bokje onder dorpel, daarna de krik onder de draagarm zetten en iets opkrikken zodat de veer iets onder spanning staat. Daarna onderste bout verwijderen van de draagarm en krik laten zakken. Veer is dan spanningsloos en kan er zo tussenuit gepakt worden. Montage in omgekeerde volgorde. Laatst binnen 1/2 uur de hulpveren gemonteerd!
 

ertromp

Forumguru
En dat zijn van die methoden die mijn voorkeur niet zouden hebben. Als die krik die onder je draagarm staat die ook nog eens een schuine kracht op je krik brengt er onder uit schiet is niet echt prettig.
Maar ieder z'n manier maar veiligheid en goed gereedschap schap staan bij mij hoog op de prioriteiten lijst.
Het zal 10x goed gaan maar je zult net die ene keer meemaken.
 

leo442

Forumguru
Die kracht is echt minimaal, veer is al bijna spanningsloos dan. Dit is echt simpel te doen! Ik gebruik dan wel een garagekrik en geen schaarkrikje natuurlijk, en enig technisch inzicht;).Maar met speciale veerspanners mag je het natuurlijk ook doen.
 
Laatst bewerkt:

Happyman

Forumguru
Gewoon opkrikken. En de demperbout losmaken. Als de auto is opgekrikt staat er niet veel spanning meer op de veer. Dus wat leo442 zegt werkt goed.

Je kan de auto ook verlagen, ga ik ook doen in mei. Daarna lekker met de sleurhut op pad.
 

ertromp

Forumguru
.Maar met speciale veerspanners mag je het natuurlijk ook doen.
Gelukkig! ;)
Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik voor dat soort dingen het juiste gereedschap heb.
En helemaal als je de voorpoot uit elkaar wilt draaien al is dat in dit topic niet aan de orde.
 

ertromp

Forumguru
Gewoon opkrikken. En de demperbout losmaken. Als de auto is opgekrikt staat er niet veel spanning meer op de veer. Dus wat leo442 zegt werkt goed.

Je kan de auto ook verlagen, ga ik ook doen in mei. Daarna lekker met de sleurhut op pad.
En de bout van de schokdemper hoeft helemaal niet los by the way ;)
Het gaat erom dat de draagarm los gaat
 

chris01

Senior Member
het is klaar!!! en alleen de wielen zijn eraf geweest.
je kunt de veer er in draaien, alleen eerst wel de doppen voor onder en boven er in doen.
als de veer er eenmaal inzit kan je een sjorband om de hulpveer doen en deze onder de draagarm met een grote schroevendraaier aandraaien zodat de veer iets korter word. nu de bovenste dop in de veer en op zijn plek.
bandje weer los en klaar. nog geen half uur werk.
 

chris01

Senior Member
klinkt niet veilig, maar valt mee hoor. de grote veer blijft op zijn plaats en je trekt de hulpveer iets in als die al in de grote veer geplaatst is.denk alleen om je vingers als je de spanning weer op hulpveer zet.
is dus idd heel goed te doen.
 
Bovenaan Onderaan