@
micky origineel 115pk en bijna 270Nm. De VAG motoren zijn, zoals bekend, over het algemeen hoger dan de opgegeven fabriekswaarden.
Niks ten nadele van het standaard blok want deze heeft (in mijn geval maar dat zal zeker voor de meeste VAG rijders gelden) prima waarden. Op een of andere manier voelt de motor standaard als een "verstopte of verkouden" (in de volksmond geknepen) blok maar na tuning ervaar ik wederom wat souplesse is. Met name de overgang van koppel in lage toeren naar extra pk's in hogere toeren is echt fabuleus en de 2 dipjes die erin zaten zijn weggeschreven of zoals @
Joske het terecht verwoordt een "zeer mooie curve". Niet voor niks dat ik met 2
terug reed en ben er van overtuigd dat dat de komende 4 jaar zo blijft.
Mijn inziens is de passie voor zo'n optimale afstelling DE toegevoegde waarde van een onderscheidende goede tuner en uiteraard zijn er meerdere. Kost iets meer maar onder aan de streep.... Totaal geen gevoel dat dat 't blok opgefokt of overdone gekieteld is maar juist een prima balans van koppel overgaand in vermogen met optimale afstelling.
Daarbij komt dat JD voor mijn gevoel absoluut geen genoegen neemt met "goed is goed". Op mij komen ze over als "meer dan alleen tunen".
Leuke anekdote:
Het toeval wil dat JD ook alle op maat gemaakte softwarematige tuning verzorgd voor JB autoservice (Jos Bruyninckx voor de googlelaars onder ons). Jos heeft destijds in 2001, toen nog wonende bij zijn moeder thuis en inmiddels al meer dan 30 jaar vakman in de VAG techniek, mijn passat met 115pk PD(pompedeuse) motor getuned inclusief verwijderen EGR en leegmaken roetkat. Wat een geweldige auto was dat geworden met een fluitende turbo, héél veel lucht, "lichtvoetig" en werkelijk een genot om mee te rijden.
Helaas moest die eruit ivm leaseauto maar laat ik nu dit gevoel met mijn huidige SO3C met JD tuning eindelijk weer terughebben!
Kortom of je nou privé rijdt of een leaseauto hebt niet twijfelen, zoek een goeie tuner en geniet!!