Lawaaiig onderstel/banden

jonbongoofy

Forumguru
Als ik bij de dB's vergelijk zouden dit de stilste banden moeten zijn: Vredestein Ultrac Cento of Dunlop SP sport 01 beide 67 dB. Of de Vredesteins echt stiller zijn dan bijv. Conti kan ik volgende week iets over zeggen...

CDK

Forumguru
@jonbongoofy, laat maar weten volgende week. Nu zijn nieuwe banden altijd stiller als versleten banden, dus is het niet helemaal een eerlijk vergelijk ;)

Highway

Forumguru
Om het geluid van de banden minder te maken, vrees ik ook dat je meer moet doen als alleen een stukje bitumen plakken. Het geluid kan op 2 manieren de cabine inkomen.

• Via geluid die bij de banden ontstaat, en die via de lucht de cabine binnen komt. Dit kan je verminderen door het geluid te blokken. Denk aan betere deur rubbers, gaten dichten etc.

• Via trillingen die bij de banden ontstaat, en die als vibraties in de carrosserie van de auto gedragen worden. Hierdoor kan de oorzaak bij bijv. de banden liggen, maar hoor je dit bijv. bij je midden console. Dit kan je voorkomen door de trillingen te verminderen. Dit kan door bijv. het gewicht van een onderdeel te verhogen door bitumen te plakken. Hierdoor gaat het onderdeel anders resoneren.
Ik heb bij mijn vorige auto (Toyota Corolla) ook diverse dingen gedaan om geluid te dempen. Hielp helaas niet veel.

In het geval van trillingen, bedenk dat bijv. je voer of dak van de auto deze trillingen als geluid kan weergeven, dus zou je deze ook al moeten gaan verzwaren.

De fabrikanten besteden flink wat geld om de auto stil te krijgen. Indien een andere auto wel een stuk stiller is, en

De andere optie is natuurlijk het geluid / trillingen bij de bron aan pakken. Stillere banden kunnen al flink helpen, maar ook dingen als bijv. rubbers bij de ophang / carresorie kunnen al een verschil maken.

Bovenaan Onderaan