ZO, nou ik ben niet zo'n type die snel opgeeft dus ik ben nog een beetje aan het experimenteren geslagen om de lelijke gele/blauwe vlekken weg te krijgen...
Eerst dacht ik dat het misschien kwam doordat de gebruikte "lampjes" LEDjes rondom heeft zitten, dit in combinatie met de reflector.
......en aangezien ik nog wel een aantal van die festoon LEDjes had liggen ging ik eens kijken of ik die niet zou kunnen gebruiken. Nou het is kinderlijk eenvoudig om de metalen "kapjes" eraf te halen, even de soldeerbout er tegen aan vanaf de binnenkant bij het printplaatje, beetje wiebelen en los.
Toen had ik dus alleen het losse printje met de LEDjes, dus het "oude" LED lampje er uit en deze erin, ik hoopte dat de vlakke uitvoering die direct tegen het "glas" zou aanzitten beter zou werken. Moest alleen nu 2 draadjes gebruiken om ze aan de metalen pinnen te solderen maar dat was simpel genoeg.
Dus LEDjes helemaal vlak tegen het glas en geprobeerd....mmmmm, was beter maar nog steeds blauw/gele vlekken waarneembaar. Nog even geprobeerd zonder de metalen kap (uitkijken, sluiting met massa bij het plaatsen....) maar dat maakte niets uit.
Conclusie: de piramide vormige structuur van het "glas" veroorzaakt breking van het licht (als een prisma) wat de kleuren veroorzaakt. De meeste LED uitvoeringen van kant-en klare LED footwell setjes lijken dan ook bolletjes te hebben om het licht te verdelen, i.p.v. "piramides".
Oplossing: gaatje maken in het "glas" of de LED print buitenop monteren. Heb het even "los" geprobeerd en jawel, prachtig effen wit licht....
Maar wordt wel heel hobby-bob zo.....maar aan de andere kant, heb de spullen hier liggen die bijna niets hebben gekost en dan komt de McGyver toch in me naar boven