Ik heb net alle 147 voorgaande berichten doorgenomen omdat ik ook LPG overweeg…
Zelf rij ik niet met een skoda, maar met een Seat Leon 1.2 TSI 105 PK. Ik heb mijn wagen nu net een jaar en heb er 22 000 km mee afgelegd. Volgende maand verander ik echter van werkgever, waardoor ik hoogstwaarschijnlijk minder kilometers zal doen het komende jaar - ik doe dus relatief weinig kilometers. Langs de andere kant plan ik die wagen wel behoorlijk lang te houden, toch nog minstens 5 jaar, en als ik hem tegen dan nog niet beu ben blijft hij tot hij niet meer door de keuring geraakt.
Ik had nog enkele vragen:
1. Is de prijs voor de installatie ondertussen al omlaag gegaan? € 2 750 blijft behoorlijk duur, zeker gezien de kilometers die ik afleg. Valt er te onderhandelen met de installateur? Langs de andere kant wil ik hier ook zeker geen principieel punt van maken, want een goede professionele installatie van de installatie is wel erg belangrijk voor het rijcomfort heb ik mogen merken tijdens een vakantiejob als taxichauffeur…
2. Is het probleem met het starten er nog steeds? Dat lijkt me echt vervelend worden na een tijdje…
3. Seat levert absoluut niet de zuinigste auto's, maar ik verwacht toch een gemiddeld verbruik van 8 à 8,5 l/100km - ± 1 op 12 dus voor de NLers
Is dit realistisch? Ik haal nu zo rond tussen de 6,5 à 7 l/100km - 1 op 14 à 15.
4. Ik ben nogal een geluidsfreak. Ik vind mijn Seat nogal luid op het slechte Belgische wegdek en denk eraan om hier en daar wat geluidsisolatie aan te brengen. Als daar dan een luide pomp van de LPG installatie bij komt, dan ga ik dat probleem zeker willen aanpakken… Werkt de oplossing met de geluidsabsorberende sok om de tank goed genoeg om het geluid van de pomp volledig weg te werken?
5. Ik lees hier enkel over het systeem van Vialle, maar Prins zou ook een systeem hebben voor TSI motoren. Heeft iemand daar ervaring mee? Mij werd altijd verteld dat Prins dé topkwaliteit inzake LPG systemen levert. Is dit nog steeds zo? En is hun systeem dan nóg duurder dan dat van Vialle?
6. Ik mis af en toe nog wat pit in mijn wagen, hoogstwaarschijnlijk laat ik hem wel eens chippen tot 130 pk en 204 Nm - maar geeft dat dan problemen met het LPG systeem? Laat ik dan best een systeem voor de 1.4 TSI installeren, of is dat helemaal geen goed idee?
7. Ik ben ook nogal gehecht aan de esthetiek van mijn wagen, dus zou voor de vuller willen gaan die in het bestaande tankkastje wordt gemonteerd. Maar hoe lang duurt het vullen dan zo ongeveer? Niet dat me dat echt veel uitmaakt…
8. Heeft zo'n LPG installatie nog een levensduur? Of mag ik er gewoon van uitgaan dat het ding netjes 10 jaar meegaat?
9. Bij die vakantiejob als taxichauffeur was het zo dat als ik met de taxi (Peugeot 308Sw op BRC G3 gasinstallatie) vanuit stilstand wou vertrekken, de motor soms ofwel stilviel ofwel onverwachts snel in toeren ging (en ik dus bvb met gierende banden aan het rood licht vertrok). Kortom, heel onvoorspelbaar gedrag in lage toeren… Dat is er bij de huidige systemen niet meer bij? Of lag zoiets aan een slechte installatie van het geheel? (er zat misschien ergens een knikje in de toevoerleidingen, of een slechte afstelling op de één of andere manier?) Samengevat: die Peugeots waren ondingen om mee te rijden! Misschien lag dat aan het merk, maar ik had het idee dat de LPG installatie er toch ook wel voor iets tussen zat. Dat wil ik mezelf natuurlijk niet aandoen.
Zouden de mensen die het systeem nu al enkele jaren / maanden hebben zitten, het ook aanraden aan anderen?
Wat ik overweeg te doen:
1. LPG installatie
2. Geluidsisolerende kous om de tank
3. Bougies vervangen door LPG bougies
4. Chippen naar een hoger vermogen