Motortuning via handheld modules type BSR en BLUEFIN

peterrapid

Forumguru
Met alle heibel die nu veroorzaakt wordt door de uitstoot cheat-codes in VAG kan dit eventueel betekenen dat vrij veel mensen die een tuning hebben van een externe tuner na een software-update terug moeten naar deze tuner om de originele mapping er terug op te zetten.
Maar ook vb. lease-wagens waarvan de persoon graag met iets meer pk's rondholt maar bij het teruggeven graag een originele wagen teruggeeft.

Daarom had ik graag eens jullie mening gekend tov onderstaande producten : bluefin_header.jpg

www.bluefin.co.uk
of zijn Zweedse variant www.bsr.se

Kostprijs voor bluefin ongeveer 567€ en voor de BSR 650€
Ze hebben beiden op verschillende fora lovende kritiek, bluefin vooral op de Engelse fora zoals Briskoda en de BSR op vooral Volvo en saab fora.
Vind het systeem heel interessant en mijn voorlopige favoriet gaat naar de Bluefin voor de reden dat zij je originele software aanpassen ipv een nieuw programma erop te plaatsen zoals de BSR.
Het is natuurlijk geen op maat tuning maar het is een plug&play systeem die ik denk veel mensen kan aanspreken.
Graag jullie mening.
 

Cordoba

Forumguru
Peter over bluefin zie ik bergen vage info staan, maar dit product kan ik niet zo snel terug vinden op hun site. Ik krijg de indruk dat dit werkt zoals een tuningbox van een paar tientjes: bij installeren wordt het systeem voor de gek gehouden, en worden diverse parameters aangepast aan de ECU doorgegeven, waardoor de ECU zaken aan gaat passen, en er (tijdelijk) extra vermogen beschikbaar is. Na verloop van tijd krijgt de ECU in de gaten dat ie wordt belazerd, (of ziet het als afwijking van de sensoren) en past ie brandstof, inspuitmoment enz. geleidelijk aan, zodat de motor uiteindelijk precies hetzelfde presteert als vóór de 'tuning'. Ik heb geen bewijs voor deze veronderstelling, maar algemene tuning van allerlei merken in combinatie met extra hardware, blijkt gewoon vaak zo te werken.
 

peterrapid

Forumguru
Bluefin werkt als volgt : je zet je bestaande programma op de bluefin via OBD-poort en stuurt deze dan per mail naar superchips.uk die dan bepaalde kernvelden aanpast, met ook de mogelijkheid om de Nm limiter op de DSG te verhogen. Je kan enkele specifieke eisen doorgeven aan Superchips die dit dan in de kernvelden zet.
Bluefin is dus ontwikkeld door superchips uk die in het verleden de tuner van alle officiële VW race-wagens was in het UK, wel met de nadruk op WAS, reden weet ik niet waarom dit nu niet meer is.
Het is niet de standaardbox (piggy-back) die enkel de brandstofwaarde aanpast want die rommel wil ik niet hebben.
 

RogerS

Forumguru
Werkt dat wel bij motormanagement systemen waarbij de code ge-encrypt is? Bij mij moest TVS de motormanagement module uitbouwen en direct aan een PC hangen.
 

peterrapid

Forumguru
Blijkbaar wel op bijgaande sites zie je de modellen. Nu de meeste nieuwe wagens hebben OBD toegang dus het uitbouwen is meestal niet meer nodig.
 

LT83

Forumguru
Bluefin is wel een gerenomeerde tuner hoor. Vooral gespecialiseerd in de snelle Ford modellen dacht ik.
Maatje van mij heeft ook deze set voor zijn Focus, hij rijdt nu met een stage 3+ mapping en dat loopt gewoon mooi.
Het erop en eraf zetten van de verschillende tunes werkt in ieder geval super goed.
Toch zou ik door de vele gespecialiseerde VAG tuners gewoon voor een maatchip gaan.
 

peterrapid

Forumguru
@Joske gaat geen maatchip worden hoor gaat zo een pakket worden, zit gewoon te wachten op de eindjaarscondities -20% om te bestellen. :D
 

peterrapid

Forumguru
@Corné de Kluijver ik denk het wel, hoe meer ik lees op Engelse fora hoe meer ik ervan overtuigd ben dat dit de toekomst is bij moderne wagens. En testen is weten hé, daarna eens op een rollenbank gaan om te zien of het effectief de beloofde waardes geeft. Ik heb de mogelijkheid om binnen de 3 maand het systeem te retourneren bij ontevredenheid en blijkbaar bij Bluefin is dit geen probleem mits de bewijzen van de rollenbank.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Doe dan ook op voorhand een run én achteraf nog eens bij het zelfde adres op dezelfde bank liefst onder zelfde omstandigheden :jaja:
 

Tafkah

Forumguru
Had mijn SII gegevens even ingevuld, maar er moet alsnog iets met mijn onboard computer gebeuren voordat de blauwe vin iets kan doen.... (door een dealer...en geen dealers in NL).

Vind de pk + nm toename wel heel groot... (43 pk en 71nm extra) zo groot dat ik het niet helemaal 'vertrouw'.
Ben erg benieuwd @peterrapid als je dit gaat avontuur aangaat, wat je ervaringen dan zijn....
 

oco1979

Forumguru
Meten is weten zekers.:D

tis www.mybluefin.co.uk

even de S2 1.6 tdi bekeken :

Before a bluefin can be used on this model, the ECU must be "bluefin enabled"

The vehicle's ECU will need to be removed, opened, reprogrammed and refitted, which will then allow us to communicate with the vehicle through its onboard diagnostic port. This process is done with specialist equipment at one of the Superchips dealers listed, from whom you buy the bluefin at the same time.

The process is not detectable diagnostically by the servicing dealer.

The RRP of this procedure is £60 inc. VAT, although regional variations may apply.

Tis maar dat je het weet
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
Je hebt een Superchips dealer in Moeskroen autosport Willy, en ik ken die jongens wel een beetje, :nono: zou daar geen ECU-box laten opendoen ... Maar voor mijn RS'je moet de box er niet uit en kan ik direct inpluggen. Nu nog wachten op eindejaarskorting :cheer:
 

oco1979

Forumguru
Je hebt een Superchips dealer in Moeskroen autosport Willy, en ik ken die jongens wel een beetje, :nono: zou daar geen ECU-box laten opendoen ... Maar voor mijn RS'je moet de box er niet uit en kan ik direct inpluggen. Nu nog wachten op eindejaarskorting :cheer:

LOL,ken ze niet,maar kan me wel al iets bij voorstellen
 
Bovenaan Onderaan