Nieuw lid: Octavia Combi op Groengas, import

Skoda-MAN

Forumguru
@Weessies oké ik ben weer helemaal gerustgesteld.
Mijn benzine versie (slechts 1400 km gereden) haalt 1:18,8 over het totaal km aan de pomp gemeten.
Onze rijstijl zal dus wel enigszins overeenkomen.
 

Weessies

Actief lid
Wat ik me afvraag, als ik naar jouw specs kijk, @Skoda-MAN, heeft de jouwe een A voor de CCC op je voorruit? Ik zie dat je voorruitverwarming hebt net als ik, en die A zou staan voor Akustik, als in geluiddempend. Op het Duitse Skodaforum zijn ze al maanden bezig te achterhalen hoe het komt dat de 1 wel een "A" heeft en de ander niet. De mijne wel...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    870,3 KB · Weergaven: 43

Skoda-MAN

Forumguru
@Weessies Ik moest even naar buiten omdat de auto niet in de woonkamer mag staan van ehehe..
ja ik heb ook een A op de ruit staan, geen idee wat het betekent. Maar als jij zegt dat het voor acoustic demping staat dan geloof ik je direct maar ik kan me er niets bij voorstellen.
 

Weessies

Actief lid
@Skoda-MAN: http://www.skodacommunity.de/threads/windschutzscheibe-verschiedene-varianten.95479/
Mits je Duits goed genoeg is 13 pagina's vermaak, zoekende naar de verklaring waarom de 1 wél en de ander geen A heeft... Zonder definitieve uitkomst overigens!:banghead:

Wat wel duidelijk is, is dat er een aantal geluidsisolatieniveaus is, die niet per se samenhangen met wel of geen A. Ik kan van de mijne het niveau niet achterhalen, maar zal bij mijn leverancier eens een poging wagen...
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Weessies Als ik een beetje op dat Duitse forum rondkijk dan is die ruit willekeurig gemonteerd.
Zowel voor de verwarmde als de gewone maar bij de verwarmde veel meer
Zal wel te maken hebben met de toeleverancier en de grote productie van Skoda.
Als je het onderstaande leest dan heeft die ruit toch wel duidelijke voordelen -10 decibel is heel veel (kan het haast niet geloven)
Het laatste punt is leuk, met A kan je met elkaar praten. Hoe doen die arme lui zonder A dat, met gebarentaal?
Laut Hersteller kann Akustik-Verglasung generell:
  • Ausschalten der primären Lärmquellen. Akustik-Verglasung ist speziell darauf ausgerichtet, neben Verkehrslärm und Straßengeräuschen, insbesondere die vom Wind und dem Motor erzeugten Frequenzen zu absorbieren, denn diese werden vom Menschen als die störendsten empfunden.
  • Senkung des Geräuschpegels um bis zu 10 Dezibel. Dies bedeutet maximale akustische Entlastung; sie entspricht dem Rauschen des Windes in den Bäumen.
  • Verbesserung der Fahrsicherheit. Die Geräuschdämmung begünstigt unmittelbar die Konzentration des Fahrers, vor allem bei längeren Fahrten oder bei hoher Geschwindigkeit, wenn sowohl Wind- als auch Motorgeräusche ein hohes Niveau erreichen.
  • Gestaltung der Fahrumgebung. Durch Akustik-Verglasung entsteht eine angenehme Ruhe im Innenraum: Sie können Musik hören, sich mit Mitfahrern unterhalten, störungsfrei über eine Freisprechanlage telefonieren – oder einfach die Fahrt genießen.
Quelle:
http://www.sekurit.com/GE/index.asp?nav1=PR&id=3902
 

Weessies

Actief lid
@Skoda-MAN er zijn dus meerdere geluidsisolatieniveaus:

"wenn ich mir im Etka die einzelnen PR-Nummern der verschiedenen Windschutzscheiben so anschaue, scheint es wohl mehrere Akustik-Pakete für den Octavia zu geben.
Es wird bei den PR-Nummern unterschieden zwischen
3W0 Ohne zusätzliche Geräuschdämpfungsmaßnahmen für Innenraum
3W3 Besondere Innengeräuschdämpfung
3W4 Akustik-Paket Standard
3W6 Erweiterte Innengeräuschdämpfung
3W7 Akustik-Paket Extra

Ich versuche mal herauszufiltern, welche Austattungen die Scheiben mit Akustik-Paket Standard und Extra haben."

weet jij of er iemand op het forum is die de originele bouwlijst kan raadplegen per VIN?
 

Cordoba

Forumguru
Haha, ik hoop binnenkort 138pk én 250Nm te hebben:maakmegek:. én nog steeds 1:20 te rijden!:yeehaa:

Maar je speelt wel vals, als je het eerlijk zou spelen is jouw 1:20 in werkelijkheid slechts 1:14. Jij hebt het over een kilo brandstof, de anderen over een liter benzine (weegt ongeveer 0,7 kg), dus dat is wel appels met peren vergelijken.

Die 1:14 komt minder zuinig dan de auto die ik rond 1990 reed, en die was ook nog verbazingwekkend vlot als dat nodig was.
 

Weessies

Actief lid
Tja, @Cordoba, ik kan ook zeggen dat ik 20km op 1000 liter gas rij (1m3). Zo blijf je inderdaad vertaalverschillen hebben. Het is inderdaad niet 1:1 vergelijkbaar met verbruik van benzine.
 

jonbongoofy

Forumguru
@Weessies dat argument van Bpm kan ik volgen. Het milieu aspect wat minder. Ook een V70 op groengas is immers net zo klimaatneutraal. Onze overheid zal je trouwens dankbaar zijn gelet op hun brandstofvisie :thumbsup:
 

cali05

Forumguru
Heb ook overwogen om privé een G-tec aan te schaffen. Echter bij 1000 km per week (vaak tanken), caravan trekken en het ontbreken van DSG toch maar gekozen voor een 1.6 tdi met DSG. Audi heeft ook een G-tron met automaat maar dan ging ik er op kofferruimte op achteruit. Ben wel benieuwd naar de afschrijving.
@Weessies. Gefeliciteerd en houd ons op de hoogte van je gebruikservaringen
 

Weessies

Actief lid
@Weessies Dat klopt van de verschillende niveaus, maar op mijn sticker kan ik daar niets van terug vinden als extra geluidsniveau

Ik heb in ERWIN gekeken naar mijn auto en kwam 3W4 tegen, dus standaard Akustik Paket. Staat dus niet op de optielijst maar wel op de bouwlijst van je wagen. Wilde toch al een keer op ERWIN kijken, dus nu mooie aanleiding... Gelijk de Skoda van m'n vrouw ook even opgezocht qua specs...
 
Laatst bewerkt:

Weessies

Actief lid
Heb ook overwogen om privé een G-tec aan te schaffen. Echter bij 1000 km per week (vaak tanken), caravan trekken en het ontbreken van DSG toch maar gekozen voor een 1.6 tdi met DSG. Audi heeft ook een G-tron met automaat maar dan ging ik er op kofferruimte op achteruit. Ben wel benieuwd naar de afschrijving.
@Weessies. Gefeliciteerd en houd ons op de hoogte van je gebruikservaringen

Ik rij hopelijk iets minder idd. Maar caravan had juist goed gekund: mag 1400 trekken, Skoda NL bood ze daarom standaard met trekhaak aan! De mijne heeft geen haak overigens. DSG vind ik ook wel echt jammer, had er heel goed bijgepast. In de Golf ligt ie ook met DSG, toch zonde dat ze dat niet doortrekken.

Ik heb de mijne goedkoop gekocht, de dealer had al €9K afgeschreven op de demo (ten opzichte van de adviesprijs tenminste), dus die afschrijving zal wel meevallen. Maar ik zie wel, tot nu toe blij ermee:jaja:
 

Weessies

Actief lid
@Weessies dat argument van Bpm kan ik volgen. Het milieu aspect wat minder. Ook een V70 op groengas is immers net zo klimaatneutraal. Onze overheid zal je trouwens dankbaar zijn gelet op hun brandstofvisie :thumbsup:

Ja dat klopt, maar die wagens invoeren kost nu een vermogen. Is al lastig om een Touran hierheen te krijgen, voor een redelijke prijs. Ik heb gewoon besloten voor de zuinige wagens te gaan, ook als statement omdat het kan. En ook om een beetje te specialiseren. Maar we zien wel hoe het loopt!
 
Bovenaan Onderaan