Onderdelen zelf meenemen

milanseegers

Forumguru
@jos_br ik vind het monteren van meerdere turbo's in een andere categorie vallen als reguliere slijtage onderdelen zoals distributieriem of remblok..

Desalniettemin heb je gelijk. Je hebt als vakman de keuze om ermee akkoord te gaan. Als je er mee akkoord gaat (en zo te horen op dit Forum gebeurt dit regelmatig) dan Doe je er wijs aan je klant afstand te laten doen van een eventueel beroep op garantie zoals wettelijk is vast gelegd. A4tje, Krabbeltje, klaar.

Anders is het een grijs gebied en moet je elkaar vertrouwen.. Mijn ervaring is dat als je de juiste persoon goed kent dit wel goed komt.

Maar ik ben nog nog wel benieuwd naar die eBay turbos? Gingen die op een skoda? :deuk:
 

jos_br

Actief lid
De remblokken waren inderdaad van een andere fabrikant. De schijven wel degelijk van Bosch,ze zaten tenminste in een doos van Bosch .

Tuurlijk zitten de schijven in een doos van Bosch, ze worden door Bosch geleverd! Alleen maakt Bosch zelf geen remdelen, daar zijn maar een paar fabrikanten van. Wij hebben juist met Bosch (niet hier gemonteerd) de grootste problemen gezien, vooral allerhande trillingen en geluiden. Over de remwerking heb ik het dan niet eens, al zal die heus binnen bepaalde eisen vallen..........

Jos.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik moet zeggen, ik heb er geen problemen mee remwerking is voor mijn gevoel erg constant en gewoon goed nu toch al 50 duizend kilometer , nou heb ik natuurlijk geen racemonster maar ik rem toch weleens stevig en ervaar geen trillingen of links of rechts trekken.
 

jos_br

Actief lid
@jos_br ik vind het monteren van meerdere turbo's in een andere categorie vallen als reguliere slijtage onderdelen zoals distributieriem of remblok..

Desalniettemin heb je gelijk. Je hebt als vakman de keuze om ermee akkoord te gaan. Als je er mee akkoord gaat (en zo te horen op dit Forum gebeurt dit regelmatig) dan Doe je er wijs aan je klant afstand te laten doen van een eventueel beroep op garantie zoals wettelijk is vast gelegd. A4tje, Krabbeltje, klaar.



Maar ik ben nog nog wel benieuwd naar die eBay turbos? Gingen die op een skoda? :deuk:

Ik monteer in principe geen meegenomen delen, en zoals ik al schreef heeft de garage met de turbo's nu een groot probleem. Ik heb ook schades meegemaakt door bijv. een defecte spanrol met een grote (+ € 5000,=) schade tot gevolg. Omdat ik aan kon tonen wanneer deze set aangeschaft en gemonteerd was is alles vergoed, wanneer ik dit niet aan zou kunnen tonen heb je meteen een conflict met de klant. Leverancier gaat natuurlijk wel een onderzoek instellen, de delen worden echt minutieus onderzocht en wordt gekeken of er geen montage fouten gemaakt zijn.

Jos.

Oja, de turbo's zaten helaas niet op een Skoda..........:maakmegek:
 

milanseegers

Forumguru
@jos_br nou je het zegt.. Ik heb ook schijven gemonteerd van Bosch. Nu na anderhalf jaar beginnen deze ook een beetje te trillen bij remmen.. :pieker: het zou toch niet..
 

Spierings

Forumguru
Heb er zelf eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad..

@Cordoba natuurlijk zijn er fabricanten die voor meerdere fabriceren, ook kunnen merken beter en slechter worden.. Heb voor jou de tekst ook aangepast van altijd naar meestal beter.. Maar het hoeft ook niet altijd aan de kwaliteit van de onderdelen te liggen, het verschil kan ook zitten in de losse dingen die niet meegeleverd worden..

Als voorbeeld heb ik ooit voor mijn zwager eens nieuwe remblokken + schijven elders besteld als normaal, omdat deze zo goedkoop mogelijk moesten.. Bij monteren bleek al snel dat de glijplaatjes van de remblokken er niet bij zaten... (Normaal a-merk altijd wel nu los leverbaar). Kon ik voor de plaatjes van een paar centen weer een rit maken omdat ik ze nodig had....

En zo is er met die goedkopere delen altijd wel wat.. Het past meestal wel, maar regelmatig met tegenslag.....
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@jos_br Verhaal van de turbo's, vind ik eerlijk gezegd wel een dwaling van het recht. Ook voor een garagehouder lijkt mij dit een probleem: een garagehouder wordt zo min of meer gedwongen om klanten met eigen onderdelen te weigeren, ongeacht de herkomst en kwaliteit van die onderdelen. Dat lijkt dan een klantonvriendelijke houding van de garage, maar in feite kan ie nauwelijks anders.

@Spierings het ging mij vooral om de stelligheid, en met je nieuwe definitie ben ik het gewoon eens.
 

milanseegers

Forumguru
@Cordoba dwaling van het recht vind ik het niet. Immers mag je als consument ten alle tijde verwachten dat je een degelijke product geleverd krijgt. Tenzij anders overeengekomen/afgesproken of duidelijk kenbaar gemaakt is..
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Als een garagist verantwoordelijk wordt gesteld voor een gemonteerd onderdeel, terwijl de klant zelf het onderdeel heeft geregeld, en is gewaarschuwd door de garage, dan vind ik dat wel degelijk onrecht. (als het door de garage geleverd is, dan is het iets anders, degenen die de onderdelen geleverd heeft, zou aansprakelijk moeten zijn, als die tenminste geen waarschuwing of iets dergelijks heeft gegeven, en de correcte info had waarvoor de turbo gebruikt ging worden. Jos heeft duidelijk aangegeven dat het collega-garagebedrijf alleen de montage heeft gedaan, en op voorhand heeft gewaarschuwd.
 

Blackokkie2

Forumguru
Daar ben ik het ook mee eens dat dat raar is dat het betreffende garagebedrijf aansprakelijk gesteld wordt, kijk als de montage nou verkeerd gedaan was is het een ander verhaal.
 

Spierings

Forumguru
Dat een garage aansprakelijk wordt gesteld is niet raar, de klant wordt als leek gezien en de als garage als degene die er verstand van heeft... Als het onderdeel daadwerkelijk niks is moet de garage als specialist dit overbrengen naar zijn klant en er niet aan beginnen..ook heb je recht op garantie op de reparatie, het garagebedrijf is dan ook het eerste aanspreekpunt, het garagebedrijf moet dan maar aantonen wat de oorzaak is.. Het rechts systeem zit soms raar in elkaar..
 

turboturbo

Forumguru
Voor een distributieriem set en de reparatie van een lekke kachel radiateur heb ik ook zelf onderdelen aangeleverd (bij HBTtechniek)

Althans, de laatste keer mocht ik kiezen; Tom kon zelf ook een aanzienlijk goedkopere kachel radiateur van AVA (een aftermarket merk in warmte wisselaars) bestellen bij zijn leverancier ipv OEM bij de dealer.

Tom legde uit dat het qua prijs vaak niet veel uit maakt, een set remschijven + blokken is OEM zelfs voor sommige VAG auto's goedkoper dan een A merk aftermarket.

Hoe dan ook - het maakte hem verder niks uit, op de onderdelen verdient hij niets of niet zoveel (die koopt hij in bij de dealer, weliswaar met korting)

Wel heeft hij me uitdrukkelijk uitgelegd dat garantie alleen op de werkzaamheden is bij zelf meegebrachte materialen. Volledige garantie krijg je alleen bij OEM onderdelen en dat heeft niet zozeer direct met de kwaliteit te maken, maar met het simpele feit dat hij dan verzekeringstechnisch ook gedekt is voor dergelijke gevallen.

Hij adviseerde me om een distributie riem set van een goed merk te kiezen (geen Gates of Bolk pnemen, zij hij)

Achteraf was hij zelf zeer tevreden met de set van Contitech (ong 100 euro incl spanrol en waterpomp) was goed spul zei hij.

Ook wat de kachelradiateur betreft, schrok hij er van dat het prijs verschil ruim honderd euro uitmaakte tov OEM en begreep hij mijn voorkeur voor niet OEM heel goed. Wel had hij de pasvorm iets aan moeten passen met een dremel, die was net niet helemaal zoals het zou moeten. Dus wat @Spierings zegt over pasvormen klopt.

Voor mij 2 x een besparing van een honderd tot zelfs paar honderd euro door zelf onderdelen van Mister auto aan te leveren en te kiezen voor aftermarket onderdelen.
 
Laatst bewerkt:

jos_br

Actief lid
Dat een garage aansprakelijk wordt gesteld is niet raar, de klant wordt als leek gezien en de als garage als degene die er verstand van heeft... Als het onderdeel daadwerkelijk niks is moet de garage als specialist dit overbrengen naar zijn klant en er niet aan beginnen..ook heb je recht op garantie op de reparatie, het garagebedrijf is dan ook het eerste aanspreekpunt, het garagebedrijf moet dan maar aantonen wat de oorzaak is.. Het rechts systeem zit soms raar in elkaar..

@Spierings, Goed omschreven!

Jos.
 

turboturbo

Forumguru
Toch las ik overal min of meer hetzelfde advies over aan te schaffen remschijven: neem die van Bosch, ATE of Brembo. Allemaal goed.

Mister Auto had alle Bosch schijven in de aanbieding, dus ik was voor een prikkie klaar. Toevallig heb ik toch later ATE schijven besteld voor de vooras, omdat die Bosch schijven bij MA niet leverbaar waren.

Op het oog kon ik geen verschil zien tussen beide merken (zegt natuurlijk ook niets). De schijven waren compleet verzinkt. Bij het Bosch setje blokken zaten ook nieuwe schroeven voor de remklauwen (was volgens mij niet eens nodig) en de plaatjes. Helemaal compleet dus.

Welnu de tijd zal het uitwijzen. Gelukkig zitten de Bosch achter; die remmen doen toch het minste werk.
 
Is er ook ergens documentatie beschikbaar met de onderdelennummers ? Je kunt wel op kenteken/model zoeken maar zoals hier gezegd is dat geen garantie dat je het goede onderdeel krijgt. Met zulke documentatie hoef je ook niet meer bij de garage na te vragen of het idd het goede onderdeel is. Meestal kloppen dergelijke sites overigens wel.
 
Bovenaan Onderaan