schroeilucht via de kachel

schroeilucht via de kachel


  • Totaal aantal stemmers
    2

chris wouw

Nieuw lid
Weet iemand wat het volgende probleem kan veroorzaken? Bij koude motor niets aan de hand, maar wanneer het motorblok op temperatuur is komt er via de verwarming een vieze stank in de auto. Het lijkt op de lucht die uit het motorblok komt(olie). Deze lucht ruik je vooral heel erg als je stilstaat met draaiende motor,onder het rijden merk je hier bijna niets van. Als ik de aanjager uit doe ruik je niets
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Welkom hier Chris

Om je wellicht verder te kunnen helpen:
Welk Skoda type gaat het? Octavia-Yeti-Superb-Fabia
Bouwjaar auto?
Welk motortype?

Er zijn hier helaas geen helderzienden die aan de hand van je verhaaltje een panklare oplossing hebben :D
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Fabia.
Een erg vieze stank (olie lucht) uit de kachel en vooral bij stilstand.

Het bleek dat de pakking van de carterpan heel lichtjes lekte en de verloren olie (druppels! Geen hele sloten natuurlijk) door de rijwind tegen de Katalysator werd geblazen en daar verbrande.
Dit veroorzaakte de vreselijke lucht.

Na vervanging van de pakking was het weg.

Wel even de bodemplaat schoonspuiten om de olie resten te verwijderen natuurlijk, anders blijft het luchtje nog wat km's hangen...

Ik zou daar eens beginnen met zoeken als ik jou was.


Veel succes.
 

Ronnie

Forumguru
Idem hiero, ietsje olielekkage aan de klepdekselpakking was bij mij de oorzaak. Af en toe kwam er een heel klein drupje olie op de uitlaat, bij het opwarmen van de motor verbrandt dit en veroorzaakt de stank.
Je kunt de motorafdekking zo lostrekken en even aan de voorzijde van het blok kijken.( zal een beetje "zweterig" zijn.....)
 
Ik heb de pakking destijds laten vervangen ivm geen tijd.

Ongeveer 300,- voor de nieuwe pakking, aanvullen olie, afvoeren oude olie en werkplaatstarief.

Kost een aardige duit maar doorrijden met oliedampen in de wagen is ook niet gezond.
 

Ronnie

Forumguru
Het is geen klepdekselpakking maar een afdichtingspasta (soort siliconenpakking) deze kost zo'n €25,-, en dan nog een half uurtje werk.
 

Cordoba

Forumguru
Zo te zien zijn de meest waarschijnlijke oorzaken al genoemd (lekkend olie carter, of lekkend klepdeksel). Als deze geen oplossing geven van het probleem, zou ik beginnen met het interieurfilter eruit halen en controleren.

En natuurlijk welkom Chris. :bloemen:Overigens kun je achteraf je post aanpassen door te klikken op 'bewerken' van die post van jezelf. Vooral bij aanvullen van gegevens als autotype, motortype en dergelijke is het handiger dat het direct in de beginpost staat: de kans dat iemand die je vraag wil beantwoorden, over de gegevens heenkijkt, is veel kleiner als ie gewoon in de beginpost staat.
 
Bovenaan Onderaan