Sneeuwkettingen 20 inch wiel

LakeRoad

Nieuw lid
Voor de komende wintersporttrip zoek ik een paar goede sneeuwkettingen voor om mijn 20 inch winterbanden (235/50/20). Best lastig te vinden en ik ben niet bekend met de ‘benodigde ruimte’ in de wielkast en of mijn achterwielaangedreven Enyaq iV60 alle kettingen kan handelen. Hebben jullie ervaring of tips? Op de skoda site gaan de kettingen maar tot 19 inch. Dank!
 

Bijlagen

  • IMG_1866.jpeg
    IMG_1866.jpeg
    633,4 KB · Weergaven: 9

LakeRoad

Nieuw lid
Dank! Ja, deze info voor de Skoda kende ik inderdaad, alleen ik rijd niet met 19 wielen.
Daarbij hebben de meeste kettingen in de 20 inch maat 13 mm schakels. Kortom: past dat dan of geeft dit problemen? Geen idee.
 

hemi24

Forumguru
Skoda zal wel niet voor niets vermelden dat je 9 mm schakels moet toepassen…
Qua buitenafmeting zijn de 235/55R19 en de 235/50R20 vrijwel identiek, dus dat zal geen verschil maken.
Wil je op safe gaan, dan kies je voor lioopvlakkettingen.
 

LakeRoad

Nieuw lid
PON Amersfoort kon mij niet zeggen of en zo ja welke kettingen om de 20 inch wielen passen. Het is door hen voorgelegd aan de importeur/fabriek en er komt een advies. Overigens stelde ik zelf al vast dat er meer dan genoeg ruimte achter het wiel (richting de wielkast en richting de veerpoot) vrij is om normale kettingen te kunnen monteren. Maar goed, eerst wachten wat de grote baas zegt. Later meer.
 

SkodaEnyaq

Nieuw lid
Ik heb ook even geïnformeerd bij mijn dealer en kreeg de volgende reactie.

‘Volgens de fabriek mogen er geen sneeuwkettingen bij deze auto met 20” wielen zie elsa , wel vrijgave voor 19”’

Elsa is volgens mij een intern systeem dat ze gebruiken, printscreen ter bevestiging is bijgevoegd.

Ik zal dan toch wel zo burgerlijk ongehoorzaam zijn om op zoek te gaan naar 9mm schakels met de 20” maat.
 

Bijlagen

  • IMG_1887.jpeg
    IMG_1887.jpeg
    417,1 KB · Weergaven: 28

EdK

Forumguru
Tsja kreeg laatst ook te horen dat stelen niet mag, maar goed dat word ook nog best veel gedaan....
@hemi24 heb je nog popcorn over ? Kom ik erbij zitten.... :cheers:
 

LakeRoad

Nieuw lid
Dank voor je toelichting en delen van de info. Mijn indruk: dit is een ‘gemakkelijk’ antwoord van de dealer.

Ik heb gekeken en getest: en gewone ketting past er prima om en heeft ruimte zat richting de wielkast en ophanging/vering. Geen enkel issue daar.
 

SkodaEnyaq

Nieuw lid
Klinkt positief! Ik ben nog te lui geweest om de kettingen die ik heb liggen van mij Kodiaq te testen

@LakeRoad heb je een foto van de verpakking en maten van de kettingen die je gebruikt hebt?
 

Tees

Donateur
Ik vind dat eigenlijk een beter antwoord dan Pon Amersfoort gaf: die waren namelijk te lui om ELSA even te openen...:banghead:

Aan het eind van de rit zal een dealer nooit officieel tegen voorschriften van de fabrikant in gaan. Want als er dan wat gebeurt is de dealer zelf de pineut...
 

hemi24

Forumguru
Met dezelfde bandbreedte, velgbreedte, ET-waarde en totaaldiameter, zal er geen verschil zijn v.w.b. het toe te passen type ketting en ook niet v.w.b. beschikbare ruimte…

Het enige wat een issue zou kunnen zijn is dat de kettingen de 20” velg eerder zou kunnen beschadigen.
 

hemi24

Forumguru
Als Skoda voorschrijft 9mm schakels te gebruiken, snap ik niet dat mensen alsnog met 13mm versies komen aanzetten..?!?

:arghh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

SkodaEnyaq

Nieuw lid
Je hoeft ze alleen achter (aandrijving) om te leggen, dus geen probleem.

Ik heb overigens besloten om voor sneeuw sokken te gaan, deze worden als volledige sneeuwkettingen gezien in EU ondertussen. Fingers crossed dat ik ze, net als alle andere setjes sneeuwkettingen die ik heb, niet hoef te gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan