Trilling in de auto op de snelweg, hoogteslag banden?

Sneeuwwitje

Senior Member
Per merk banden is er ook wel verschil. Statisch balanceren lost dat iig niet op. Met een Hunter road force is er nog wel iets te verbeteren vaak. Met de eerste set winterbanden die op de vrijwel nieuwe octavia werden gezet ook problemen. De zomerbanden niks aan de hand. Zelfde liedje heb ik met de S3 gehad, super fijn rijdende auto, na 1000km winterbanden er op en de trillingen begonnen.
 

Arjan1985

Forumguru
Stomme vraag van mij, kan het ervaren van trillen nog aan de remschijven liggen? Geen hapje roest af gesleten of zo? Of met dat wisselen van die wielen de schijf aangetikt.

Ik zou idd ook asap velgen testen los van de band, andere bandenboer en evt setje leen velgen.

:ot:
Als ik het zo lees mag ik mijzelf gelukkig prijzen. Auto stond minimaal paar maanden stil bij aankoop en alle velgen rondom beschadigd, maar (is een gevoel) nul trillingen. Rij standaard 2,8 en nu 3 bar rondom (beladen) op 18 inch. Vind het anders te zwaar sturen bij lage snelheid (zal ook een gevoel zijn).

Is die trilling die jullie ervaren er zo 1 dat je je stuur niet kunt loslaten of als je die loslaat je die ziet trillen/bewegen op een weg waarvan je zeker weet dat die normaliter vlak is.

Nu je toch gaat testen met die bandenspanning. Ben je ooit oven de 2,5 geweest? Wat doet de trilling met 3 bar?
Als m’n Fabia 15 inch trilde (velg was aangekoekt met modder bleek achteraf) deed ik er ook 3 in. Scheelde heel veel.
 

Arjan1985

Forumguru
Terugkomende, denk ik niet dat het aan de schijven zal liggen. Nieuwe zomerbanden @Raoul Esman ( en ander merk) zal het oplossen denk ik. Ik lees ook trillingen (als ik het wel heb) met winter en All season banden en minder trillen tot niet bij zomerbanden

Geef mij maar een recht toe recht aan profiel ipv die vage a symmetrische high tech vormpjes op die loopvlakken.

Hoe is het trillen met veel regen?
 
Laatst bewerkt:

redriver

Actief lid
Ik sta op het punt om voor 2 nieuwe banden te laten monteren. Heb deze gevonden.


Reden voor keuze is dat Vredestein (liggen er nu op) ook hoogteslag vertonen, was niet toen ze nieuw waren. Michelin zou dit (veel) minder hebben. Garage al naar uitlijnen laten kiken of ander oorzaken maar zit in de band zeggen ze.

Is deze Michelin een goede keuze ?
 

hemi24

Forumguru
Elke bandenhandelaar zal je het merk Michelin noemen als je vraagt naar de meest ronde band die er geleverd wordt!
 

Tees

Donateur
Michelins zijn door de bank genomen sowieso een heel goed keuze, en daar betaal je ook voor. Al hebben ze ook wel types die niet zo goed uit blijken te vallen.
Ik zweer bij Michelin CrossClimates.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik had toen zowel de + als de S2 opgevraagd bij mijn banden leverancier.
De S2 was 2,50 duurder, maar zou iets zuiniger zijn. Beide even stil.

Ga je vast veel plezier mee hebben
 

ArjanGr

Senior Member
Mijn ervaring met Michelin Primacy 4 banden uit 2020 is juist dat deze hoogteslag vertoonden. Ook meermaals bij verschillende bedrijven laten balanceren. En uiteindelijk met een Hunter. Die gaf een hoogteslag van 125, terwijl 90 de grens was. Na band halve slag draaien op de velg werd t 110. Uiteindelijk 2 nieuwe achterbanden gekocht. Mr zelfs toen bleef de trilling/ hobbelig gevoel in de stoelen. M’n laatste verdachte waren de schokdempers achter. Mr dat niet meer onderzocht ivm inruilen. Moraal van t verhaal.. Ook een Michelin kan hoogteslag vertonen. Oorzaak meestal door langer stil staan begreep ik van bandenboer.
 

Bakkertje

Forumguru
In alle (financiële) wijsheid heb ik recent 2 gebruikte conti's laten monteren. Geen trillingen, maar wel een zingend geluid (waarschijnlijk gecupt). Nu zag ik dat de lokale profile ook in staat is om banden te trimmen, heeft iemand daar wel eens ervaring mee opgedaan?
Verder heb ik mijn lesje geleerd, banden + montage waren 200 euro, trimmen (nog niet gedaan en kost je 0,1 tot 0,3 mm) kost 75 en voor 375 euro had ik alles nieuw gehad.. Maar goed dat is een ander verhaal. Ben wel benieuwd of iemand ooit z'n banden heeft laten trimmen en wat de ervaringen zijn.
 

hemi24

Forumguru
In het verleden wel eens voorgesteld bij de leasemaatschappij om de gecupte achterbanden te laten trimmen, maar die wilden daar niets van weten.
Leek mij het proberen wel waard, maar leasemaatschappij ging over op montage nieuwe banden…
 

Eltjo

Forumguru
Hoogteslag krijg je niet door stilstaan…
Zeker wel. De camper van mijn vader stond soms een maand stil en dan was het gehobbel na een aantal kilometers pas over.
De Trevis van mijn vrouw had maanden stil gestaan voor de koop en had een hoogteslag die niet zomaar over ging. Na 7 km op slechts 1 bar rijden, direct daarna op 4 bar wegzetten en de volgende dag weer naar 2 bar was dat heel veel minder of weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik snap de reactie. Maar dat is eigenlijk wat anders. Je hebt dan van het lange staan een plat vlak. En dat hoor je met rijden en dat hobbelt. Ik heb het vrijwel elke week een klein beetje als de O4 een week voor dr deur heb gestaan.

Wat Hemi bedoeld is hoogteslag door een velg of band die niet rond zijn. Beetje eivormig zeg maar. En dát ontstaat niet door lang stil staan maar of wel door een kromme velg of door een band die niet perfect rond is.
 
Bovenaan Onderaan