Verschil in sensoren?

RobinTDI

Nieuw lid
Goedendag,

Twee dagen geleden begon het lampje van de gloeispiraal te knipperen, na het uitlezen door de ANWB bleek de sensor (groen omcirkeld) kapot. (Zie reactie voor de foto)
Nieuwe besteld, er in gezet en fout gewist.
Nou blijft de storing zich voordoen en ben ik bij mijn garage geweest, die zeiden dat het misschien ook de rood omcirkelde sensor kon zijn. Nu de vraag: zijn deze sensoren precies het zelfde? Ik kan namelijk op het onderdeelnummer geen enkel verschil ontdekken in hoe ze eruit zien.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Mvg

Screenshot_2024-05-18-10-20-58-965_com.miui.gallery.jpg
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Net niet duidelijk te zien op de foto, maar lijkt dat het nummer op de groen omcirkelde sensor eindigt op een 2, terwijl dit bij de rood omcirkelde een 3 lijkt te zijn..?

In dat geval lijkt het me dus niet hetzelfde!

Rood is een temperatuur sensor en groen is een druksensor.

1716022331483.png

Als je nu twee dezelfde sensoren hebt, zal het niet goed gaan…
 
Laatst bewerkt:

RobinTDI

Nieuw lid
03p 906 081dit is het onderdeelnummer van de rood omcirkelde.

03g 906 051e en dit is het onderdeelnummer van de groen omcirkelde.

Als je het mij vraagt is het gewoon de precies de zelfde sensor maar met een andere functie.
 

Tees

Donateur
Een ander onderdeelnummer is een andere sensor. En zoals @hemi24 al terecht aangeeft: de rode is een temperatuursensor, de groene een druksensor. Als je even googlet op de onderdeelnummer kom je tot dezelfde conclusie. Als de garage waar je was denkt dat ze hetzelfde zijn, dan zou ik daar met piepende banden wegwezen...

De hamvraag is: welke foutcode was er aanwezig voor danwel na vervangen van de druksensor?
Goede kans dat het dus niet aan de sensor lag, eerstvolgende verdachte is dan meestal de bekabeling naar de sensor toe (doormeten!), maar zonder foutcode is t wel een beetje gissen nu.
 

RobinTDI

Nieuw lid
De fout code was: P0236
Het was meer dat de garage mij wat opties gaf wat het eventueel nog zou kunnen zijn, zij hebben geen diagnose of iets gedaan.
Wat misschien op dit moment de fout is, is dat ik wellicht de verkeerde sensor heb besteld?
 

Tees

Donateur
De fout wijst zonder twijfel naar de G31 sensor, en dat is de turbodruksensor die je al vervangen hebt. Dan is de bedrading de volgende verdachte, dat geeft Gerrit Speek ook aan. Ik zou dus met een multimeter over de stekker van de groen omcirkelde sensor meten om te kijken of die voldoende spanning krijgt.

Wat ik alleen niet snap is dat er 4 pinnen zijn en 3 draden. Op Winparts zie ik voor dit type sensor dat van links naar rechts de polen 0 + NTC - zouden zijn. Voedingsspanning is uiteraard 12V (oftewel accuspanning), respons tussen 250 en 4750 mV afhankelijk van de gemeten druk.
 

RobinTDI

Nieuw lid
Nog een keer het uitlees rapport bekeken en daar stond ook de volgend foutcode in P0238:

Laaddruksensor A Turbolader/Supercharger - Ingangssignaal te hoog

Heeft dit misschien wel te maken met de rood omcirkelde sensor?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Nee. De foutmelding is subtiel anders (signaal te hoog bij P0238 ipv onwaarschijnlijk signaal P0236), maar mogelijke oorzaken hetzelfde.
 
Bovenaan Onderaan