Allereerst het verhaal, de plaatjes zal ik er strak bij doen (waar nuttig met tekst in de foto's).
Vanmorgen proberen om de stekker te bereiken, maar dat was eigenlijk een klein drama: slecht zichtbaar van bovenaf, lastig bereikbaar met 1 hand, en om los te trekken eigenlijk 2 handen nodig, maar de 2e hand had na een paar minuten al een verdoofd gevoel omdat ie een beetje klem zat (bloedsomloop werd belemmerd). Besloten om de afdekplaat onder de motor eerst te demonteren om er beter bij te kunnen komen/beter te bekijken, en vanwege de beperkte ruimte aan de onderkant, ook de auto met de voorwielen even op een paar losse tegels geparkeerd zodat ik een cm of 5 extra ruimte had aan de onderkant. (voor het hoger parkeren even het luchtfilter teruggezet)
Na het verwijderen van de bodemplaat geprobeerd om rechtstreeks via de onderzijde de stekker los te halen, maar ook dat viel tegen. Met wat rommelen schoof de stekker en contrastekker uit het framepje waar ie in zat, en toen kon ik de stekker in een positie manoeuvreren dat ik goed zicht had, en ook beter kracht kon uitoefenen. Het kostte nog aardig wat moeite, maar uiteindelijk de stekker los (dit was het het lastigste en het onderdeel dat het meest vast zat). Als de stekker los is kan je de sensor ook los draaien (anders draai je je draadboom kapot), en al vrij snel kon dit gewoon met de hand, al was het een lastig plek om er goed bij te kunnen.
De oude sensor (het kapje dat er op zit) zag er bruin-paars verroest uit, verder weinig aan te zien (ik zal morgen nog een foto maken en posten van de oude sensor).
De nieuwe sensor ingedraaid met de hand en opgelet dat de losse draad/stekker goed meedraait, vervolgens met sleutel het laatste stukje (halve slag ofzo) vast gezet.
Dan de 'lus' die in de nieuwe kabel zit geplakt los gemaakt en de stekker aan de contrastekker geplugd. Vervolgens de afdekkap over de uitlaat opnieuw geplaatst(door vorm en ruimte gebrek een rotklus, waar je makkelijk je handen open haalt) en gemonteerd, waarbij ik nu het voordeel had, dat ik de onderste bout van onderaf er redelijk in kon draaien. Bij de demontage was dit puur op gevoel gedaan. Vervolgens de kabel van de sensor weer in de clip onderaan de afdekplaat geklikt, en ook een andere slang die daar langs komt weer vastgeclipt.
Dan de bodemplaat weer geplaatst en het luchtfilter weer geplaatst.
Wat eerste plaatjes van vanmorgen:
(de rest volgt nog, nog bewerken)