Vraagteken bij verbruik octavia 1.2 dsg

Steerclear

Senior Member
Dames en heren, Er worden hier een paar dingen door elkaar gehaald. De koelvloeistoftemperatuur geeft alleen dát aan. Op het moment dat deze op pakweg 90 graden staat is de motor als geheel nog (lang) niet op temperatuur. Doordat de thermostaat de doorgang naar de Radiateur dichthoudt zolang de motor koud is zal deze vloeistof betrekkelijk snel opwarmen, ook omdat deze door de warme Cylinderkop stroomt. Dus als je koelvloeistof warm is kan je blok nog flink koud zijn! Het hele blok is in de regel pas na 25- 30 kilometer echt warm. Daardoor zal het verbruik van de auto dus nooit echt in de buurt van de fabrieksopgave komen. Verder weet ik uit de praktijk dat de rijstijl een heel groot verschil kan maken. Ook met een DSG kan je heel erg zuinig en snel onderweg zijn, alleen het vergt een aangepaste rijstijl die overigens allesbehalve traag is. Als je me een PB stuurt wil ik wel wat tips en trucs in de praktijk bijbrengen. (belangeloos uiteraard)
 

Canon-Eye

Forumguru
Fabrieksopgave vind ik - gevoelsmatig althans - niet de meest correcte woordkeuze. "Normverbruik" of "normopgave" dekt de lading beter omdat nu eenmaal in regelgeving exact is vastgelegd hoe het te publiceren verbruik moet worden bepaald.

Dat er geen overeenstemming is met het verbruik in de praktijk stoort (mij) eigenlijk niet - het gaat vooral om de onderlinge vergelijkbaarheid en de voor ieder gelijke toepassing van diverse fiscale en andere regels, hoe idioot die regels op zichzelf ook mogen zijn...
 

Blackokkie2

Forumguru
Fabrieksopgave of normverbruik is allemaal leuk maar in de praktijk verschilt het toch allemaal zelfs als je 2 exact gelijke wagens achterelkaar een route laat rijden.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ja, de ene bestuurder schakelt net even anders als een ander, zelfs dezelfde bestuurder kan op bepaalde momenten net even anders reageren, maar groot zullen de verschillen dan niet zijn.
 

Steerclear

Senior Member
"Als je zoiets goed wilt onderzoeken, moet je beide bestuurders meerdere ritjes laten maken."

Klopt bijna. Een zuinigheidstraining gaat bij mij als volgt. Ik laat de cursist eerst een flink eind rijden, liefst een parcours dat alle verschillende wegtypes- en omstandigheden in zich heeft. Bij voorkeur 60- 80 km.
Daarna rij ik hetzelfde stuk terug, ondertussen demonstrerend welke technieken te gebruiken.
Daarna rijdt de cursist exact hetzelfde stuk als de heenweg, nu met de kennis van Zuinig rijden.
De resultaten zijn vaak verbluffend! Absoluut cruciaal is dat de cursist geen act opvoert in de eerste rit. Gewoon rijden zoals je altijd doet.
De boordcomputer kan gebruikt worden om de verbruikswaarden uit te lezen maar voor een exacte meting is aftanken natuurlijk het beste. Daarom start ik graag bij een tankstation. De boordcomputer is reuze handig voor meting van de gemiddelde snelheid, die overigens bij zuinigste rit vaak het hoogst is.
 

Steerclear

Senior Member
Citaat Blackokkie :
"Ja, de ene bestuurder schakelt net even anders als een ander, zelfs dezelfde bestuurder kan op bepaalde momenten net even anders reageren, maar groot zullen de verschillen dan niet zijn"

20% is vrij gemakkelijk haalbaar. Het is maar net wat je als "niet groot" beschouwd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Meerdere ritten omdat zo'n bestuurder onderhevig kan zijn aan momentane belemmeringen, zoals hoofdpijn, verstrooidheid, preoccupatie met andere zaken, "vorm van de dag", enz. Al dat soort effecten middel je uit door (flink wat) meer ritten
 

Steerclear

Senior Member
Het gaat erom aan te tonen dat je wel degelijk grote invloed hebt op je brandstofverbruik en dat zuinig rijden absoluut niet langzaam rijden is. Iedereen kan begrijpen dat geen enkele rit exact gelijk is.
 
kijkend naar boordcomputer zou ik zeggen dat redelijk rap naar gewenste snelheid rijden en CC vast zetten in combinatie met uitrollen bij stoplichten de meest zuinige optie is. En dat uiteraard zonder climatcontroll etc.
Gek genoeg is langzaam optrekken ind niet het zuinigst. Zelfde is dat 60 zuiniger rijdt dan 50 omdat je bij 50 in de 6 blijft hangen en bij de 60 in de 7e versnelling.
 
Vergis je niet - te laag in de toeren blijven hangen betekent ook niet persé een lager verbruik aangezien de motor dan toch niet optimaalz'n werk doet
Deels mee eens.... Wat ik zie op de boordcomputer is dat 75 a 80 het zuinigst is. Feit blijft wel dat 60 zuiniger is dan 50 :)
 
Bovenaan Onderaan