Steerclear
Senior Member
Dames en heren, Er worden hier een paar dingen door elkaar gehaald. De koelvloeistoftemperatuur geeft alleen dát aan. Op het moment dat deze op pakweg 90 graden staat is de motor als geheel nog (lang) niet op temperatuur. Doordat de thermostaat de doorgang naar de Radiateur dichthoudt zolang de motor koud is zal deze vloeistof betrekkelijk snel opwarmen, ook omdat deze door de warme Cylinderkop stroomt. Dus als je koelvloeistof warm is kan je blok nog flink koud zijn! Het hele blok is in de regel pas na 25- 30 kilometer echt warm. Daardoor zal het verbruik van de auto dus nooit echt in de buurt van de fabrieksopgave komen. Verder weet ik uit de praktijk dat de rijstijl een heel groot verschil kan maken. Ook met een DSG kan je heel erg zuinig en snel onderweg zijn, alleen het vergt een aangepaste rijstijl die overigens allesbehalve traag is. Als je me een PB stuurt wil ik wel wat tips en trucs in de praktijk bijbrengen. (belangeloos uiteraard)