Haperend optrekken Skoda 2017 (facelift)

JoostE

Nieuw lid
Hallo!

Ik heb een dikke maand geleden een Skoda Octavia III gekocht uit 2017. Wat een heerlijke auto! Super blij mee, en ook het forum is super handig!

Nu valt me alleen op dat hij soms wat haperd bij het optrekken. Het is een 1.0 3 cilinder.

Ik heb geen ervaring met 3 cilinders, dus ik weet ook niet of het normaal is. Ik heb het vermoeden dat het vooral met een koude moter het geval is.

We hebben nog een half jaar garantie op de auto vanuit de dealer, dus vandaar dat ik wil bepalen of ik er nu iets mee moet doen.

Is dit "normaal" voor deze auto? Of kan dit toch duiden op problemen?

Tees

Donateur
Is t bij normaal optrekken of alleen bij stevig gas geven? In alle versnellingen of 1 specifieke? Bij een bepaald toerental? En wat is de km-stand?

Ik geloof zelf niet enorm in walnutblasting, er wordt vaak naar verwezen, en bij hogere km-standen zal t vast een positief effect kunnen hebben en soms problemen oplossen, maar bij lage km-stand (<100k km) betwijfel ik of dat de oplossing gaat zijn. En sowieso geldt voor een auto met garantie natuurlijk dat de verkoper t mag oplossen.

Sjoda Octaaf

Actief lid
Wanneer je auto alleen hapert bij een koude motor kan zijn met de ontsteking. Bv probleem bobine of de bougies of bougiekabels.
Een ander mogelijke oorzaak kan zijn vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat, temperatuursensoren.
Ut kan alle kanten opgaan om het probleem uitsluiten.
Eens gekeken of achterhaald naar onderhoud van de auto?

Gezien de garantie periode 12maanden, en je merkt de eerste kwaal binnen maand....terug gaan en probleem bij de garage neerleggen.
Die kunnen bij storingen evt. Uitlezen En beter controleren.

JoostE

Nieuw lid
Bedankt alvast voor alle reacties!

Ik zal nog wat aanvullende info geven:
KM stand: 110k km, 31 maart gekocht met 6 maanden garantie.
Auto was dealer onderhouden toen ik hem kocht, kwam uit de lease.