Haperend optrekken Skoda 2017 (facelift)

JoostE

Nieuw lid
Hallo!

Ik heb een dikke maand geleden een Skoda Octavia III gekocht uit 2017. Wat een heerlijke auto! Super blij mee, en ook het forum is super handig!

Nu valt me alleen op dat hij soms wat haperd bij het optrekken. Het is een 1.0 3 cilinder.

Ik heb geen ervaring met 3 cilinders, dus ik weet ook niet of het normaal is. Ik heb het vermoeden dat het vooral met een koude moter het geval is.

We hebben nog een half jaar garantie op de auto vanuit de dealer, dus vandaar dat ik wil bepalen of ik er nu iets mee moet doen.

Is dit "normaal" voor deze auto? Of kan dit toch duiden op problemen?

Tees

Donateur
Is t bij normaal optrekken of alleen bij stevig gas geven? In alle versnellingen of 1 specifieke? Bij een bepaald toerental? En wat is de km-stand?

Ik geloof zelf niet enorm in walnutblasting, er wordt vaak naar verwezen, en bij hogere km-standen zal t vast een positief effect kunnen hebben en soms problemen oplossen, maar bij lage km-stand (<100k km) betwijfel ik of dat de oplossing gaat zijn. En sowieso geldt voor een auto met garantie natuurlijk dat de verkoper t mag oplossen.

Sjoda Octaaf

Actief lid
Wanneer je auto alleen hapert bij een koude motor kan zijn met de ontsteking. Bv probleem bobine of de bougies of bougiekabels.
Een ander mogelijke oorzaak kan zijn vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat, temperatuursensoren.
Ut kan alle kanten opgaan om het probleem uitsluiten.
Eens gekeken of achterhaald naar onderhoud van de auto?

Gezien de garantie periode 12maanden, en je merkt de eerste kwaal binnen maand....terug gaan en probleem bij de garage neerleggen.
Die kunnen bij storingen evt. Uitlezen En beter controleren.

JoostE

Nieuw lid
Bedankt alvast voor alle reacties!

Ik zal nog wat aanvullende info geven:
KM stand: 110k km, 31 maart gekocht met 6 maanden garantie.
Auto was dealer onderhouden toen ik hem kocht, kwam uit de lease.

Het komt het vaaktst voor bij flink optrekken, maar niet uitsluitend. Ik merk het bijvoorbeeld ook als hij juist tegen stationair aan loopt en dan gas ga geven (30 in de 3 zegmaar). Volgens mij is het niet specifiek 1 versnelling. Heb het al in de 1 en 3 gemerkt en volgens mij ook de 2. Specifiek toerental zal ik eens gaan proberen of ik dat kan ontdekken.

Lijkt me inderdaad verstandig om naar de garage waar ik hem gekocht heb te gaan. Vind dat nog wat lastig om het probleem uit te leggen omdat ik het niet met zekerheid kan reproduceren. Soms is er niets aan de hand, soms gebeurt het 2x achter elkaar.

Zoals jullie wellicht merken heb ik niet zo veel verstand van auto's ;)

Alvast bedankt!

JoostE

Nieuw lid
Afspraak gemaakt bij dealer. Ik hoop dat ze het kunnen vinden, blijft lastig te reproduceren.

Wat me ook is opgevallen, is dat de auto net na starten vaak op 1500 toeren stationair draait, terwijl hij later in de rit op 1000 toeren stationair draait. Is dit wel iets wat zo hoort?

Nielzzz

Actief lid
Hier hetzelfde (met de toerental).

Het is wel irritant omdat rustig in de 2 de straat uitrijden net te snel gaat bij ons :giggle:

JoostE

Nieuw lid
Haha ja op die manier kwam ik er ook achter nielzzz. Goed om te weten dat dit zo hoort, in de ochtend de koppeling maar wat meer gebruiken :)

Bedankt voor de uitleg gehaktbal

gjhu

Forumguru
Bij mij in het begin ook wat inhouden. Sinds ik alleen nog maar E5 of 98 tank heb ik het probleem niet meer gehad

skodafora

Actief lid
Ik heb ook een Skoda Octavia 3 uit 2017. Zelfde probleem als wat jij beschrijft alleen had ik mijn auto laten chippen naar 135pk. In eerste instantie dacht ik dat het daardoor kwam. De rechter kant van mijn auto kraakte ook nog (oorzaak niet kunnen vinden). Vervolgens uit frustratie ben ik over een helling drempel heen gevlogen met een hoge snelheid. Sindsdien rijdt mijn auto vloeiend zonder haperingen en kraakt de rechterkant van mijn auto niet meer.

skodafora

Actief lid
Kijk dat zijn de gouden tips.
Je eerste post hier en dan een super advies.
Dus heb je een krakende auto en rijdt deze niet zo vloeiend pak op topsnelheid gewoon even een drempeltje.
emoji43.png
‍[emoji

Denk je dat ik een grap maak? Ik had de bovenstaande probleem 2 weken geleden en zocht de hele tijd voor een oplossing op dit forum.

skodafora

Actief lid
Ja, heb niet laten downgraden. Na het chippen was er ook een wereld voor mij opengegaan. Hij is ook vrij zuinig rij 1/20 met cruise control dan he.

Tees

Donateur
Niemand denkt dat je een grapje maakt @skodafora. Maar ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat dat een op z'n minst nogal onconventionele oplossing is, en als t tegenvalt schadeveroorzakend. Denk niet dat er veel monteurs als eerste denken aan 'ach, ik ram m eens over een drempel heen'.

Een laag niveau moet jou toch behagen @JeSko ;)

skodafora

Actief lid
Ik denk hier iedereen wel verstand heeft en keuzes kan maken toch? Als je het een risico vindt doe je het niet en als je het wilt proberen dan wel.

* owja, Voor de mensen die het wel willen proberen graag de banden iets meer oppompen dan normaal.

Bovenaan Onderaan