Goedendag allemaal,
De omschreven problematiek komt mij bekent voor. Ook het inhouden bij specifieke toerentallen. Het is wel zo dat de 1.0 vaak gechipt wordt en de aangeboden software komt heel vaak uit tuningfiles welke niet al te best zijn.
Bijkomend euvel is dan dat het auto heel even gaat inhouden tijdens het versnellen uit lage toeren. Tussen de 2750 - 3000 toeren merk je dat goed in de derde of vierde versnelling. Daarnaast kan het ook vaak gebeuren dat de toerental ongelijkmatig is tijdens een koude start. Normaliter draait het blokje dan een tijdje 1500 toeren en zakt gelijkmatig naar +- 1000 toeren. Bij gechipte 1.0 TSI's kan de toerental schommelen tijdens het warmlopen of wanneer je, je auto heel even parkeert om boodschappen te doen en dan weer opstart.
Dan kun je vrijwel zeker ervan zijn dat jouw 1.0 TSI gechipt is. Uit ervaring kan ik vertellen, dat een voertuig met originele software dit niet gaat doen. Een goede chiptuner kan dit schommelen (zagen) of ook katalysator voorverwarming uitschakelen.
Inmiddels ben ik met de vierde 1.0 TSi bezig en ben overtuigt van dit klein blokje, vergeleken met de concurrentie is dit toch echt de betere motor. Vrijwel geen overmatige olieverbruik, geen natte riem en een super comfortabele stationaire loop. Toch is het zo dat binnen de VAG group per merk verschillende ECU's gebruikt worden en de software dus ook afwijkt. De Octavia is in mijn geval de meest uitdagende om het tuning goed te krijgen. De Golf 7 en de Ibiza zijn vergeleken met de Octavia een wereld van verschil.
Mocht iemand twijfel over de actuele software van zijn auto hebben, kan ik aanraden een chip-tuner naar keuze te benaderen en de software uit te lezen. Back to Stock kost vaak niet meer dan 100 euro.