Haperend optrekken Skoda 2017 (facelift)

ertromp

Forumguru
Ik ben al aan de gang. Bandjes op spanning en rammen maar

441257e78d596addfb6ff7d6f1dcea5f.jpg
 

Slider

Forumguru
Ja, heb niet laten downgraden. Na het chippen was er ook een wereld voor mij opengegaan. Hij is ook vrij zuinig rij 1/20 met cruise control dan he.
Dat is niet zuiniger dan ongechipte (1.0TSI? Combi?). Ik haal prima 1/20-21 met 120 op de cruise. (boven de 1/20 zie je helaas geen cijfer meer achter de comma)
 

Tees

Donateur
Gegeven de range van verbruik en alles wat daarop van invloed, is er op basis van 1 datapunt heel weinig te zeggen over of iets zuiniger is of niet.
Normaliter zeggen ze dat bij gelijkblijvend gedrag het verbruik ietsjes zal dalen na chippen. Maarja, gelijkblijvend gedrag hè ;)
 

Nieles

Lid
Ik heb van de week mijn inlaattraject laten reinigen, ff ritje schiphol op en neer 1/22 :sneaky:
voor wat betreft onrustige loop zou dit zo maar ook jou probleem kunnen oplossen.
Mijn octavia "schommelde" een beetje, na reinigen is dit weg, loopt mooier, stiller en soepeler
 

Nieles

Lid
Er zijn zeker foto's gemaakt. Injectoren zijn niet gereinigd. De KM stand is hier 177.222 en heb geen info over ooit eerder schoonmaken.
 

Bijlagen

  • IMG-20230505-WA0005.jpg
    IMG-20230505-WA0005.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 39
  • IMG-20230505-WA0006.jpg
    IMG-20230505-WA0006.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 34
  • IMG-20230505-WA0007.jpg
    IMG-20230505-WA0007.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 37
  • IMG-20230505-WA0008.jpg
    IMG-20230505-WA0008.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 37

Vincent64

Nieuw lid
Afspraak gemaakt bij dealer. Ik hoop dat ze het kunnen vinden, blijft lastig te reproduceren.

Wat me ook is opgevallen, is dat de auto net na starten vaak op 1500 toeren stationair draait, terwijl hij later in de rit op 1000 toeren stationair draait. Is dit wel iets wat zo hoort?
Hi Joost,
Ik heb een week terug ook een tweedehands Octavia 1.0 tsi gekocht en ben op exact dezelfde problemen gestoten. Wel blij van deze topic gevonden te hebben, want het bewijst aan m'n vriendin dat ik niet gek ben!

Ik ben heel benieuwd wat de garage heeft gevonden, want ik ben van plan ook langs de dealer te gaan.

Alvast bedankt!

Groetjes, Vincent
 

serum

Forumguru
Die hogere toeren bij het starten is normaal. Hij probeert zo rap mogelijk de catalysator op temperatuur te krijgen voor een optimale uitstoot. Ontsteking staat dan iets anders, hij heeft bij iedere slag een dubbele injectie. Helemaal in lijn met het ontwerp van de motor. Onze oude trouwe v50 met 2.4 5 cilinder deed dit trouwens ook al.

Wat je vriendin er van vindt maakt niet veel uit, maar wat vindt je vrouw ervan?
 
Goedendag allemaal,

De omschreven problematiek komt mij bekent voor. Ook het inhouden bij specifieke toerentallen. Het is wel zo dat de 1.0 vaak gechipt wordt en de aangeboden software komt heel vaak uit tuningfiles welke niet al te best zijn.

Bijkomend euvel is dan dat het auto heel even gaat inhouden tijdens het versnellen uit lage toeren. Tussen de 2750 - 3000 toeren merk je dat goed in de derde of vierde versnelling. Daarnaast kan het ook vaak gebeuren dat de toerental ongelijkmatig is tijdens een koude start. Normaliter draait het blokje dan een tijdje 1500 toeren en zakt gelijkmatig naar +- 1000 toeren. Bij gechipte 1.0 TSI's kan de toerental schommelen tijdens het warmlopen of wanneer je, je auto heel even parkeert om boodschappen te doen en dan weer opstart.
Dan kun je vrijwel zeker ervan zijn dat jouw 1.0 TSI gechipt is. Uit ervaring kan ik vertellen, dat een voertuig met originele software dit niet gaat doen. Een goede chiptuner kan dit schommelen (zagen) of ook katalysator voorverwarming uitschakelen.

Inmiddels ben ik met de vierde 1.0 TSi bezig en ben overtuigt van dit klein blokje, vergeleken met de concurrentie is dit toch echt de betere motor. Vrijwel geen overmatige olieverbruik, geen natte riem en een super comfortabele stationaire loop. Toch is het zo dat binnen de VAG group per merk verschillende ECU's gebruikt worden en de software dus ook afwijkt. De Octavia is in mijn geval de meest uitdagende om het tuning goed te krijgen. De Golf 7 en de Ibiza zijn vergeleken met de Octavia een wereld van verschil.

Mocht iemand twijfel over de actuele software van zijn auto hebben, kan ik aanraden een chip-tuner naar keuze te benaderen en de software uit te lezen. Back to Stock kost vaak niet meer dan 100 euro.
 
Laatst bewerkt:

Vincent64

Nieuw lid
Heel erg bedankt voor het uitvoerig antwoord. De symptomen komen exact overeen met hetgeen ik opmerk. Ik heb hem echter bij een officiële dealer gekocht en het is een ex-leasewagen, dus het lijkt me sterk dat hij gechipt is. Kan het nog iets anders zijn? Alvast bedankt!
 

Tees

Donateur
Ook leaseautos worden gechipt hoor, weet de LM vaak niets van. En de dealer? Die kijkt er al helemaal niet naar...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Dag Vincent,

Dat je het voertuig bij een dealer hebt gekocht en een ex-leasebak is, betekend niet dat ie niet gechipt is.
Dat merkt de dealer ook niet, sterker nog er wordt bij inname ook niet op gecontroleerd. Zonder de software te downloaden en op te sturen zien ze dat ook niet. Mocht het chiptuning voorzien zijn van een no-read-tag komt de dealer nog niet eens in de computer.

Dus om een lang verhaal kort te maken. Zoek een chiptuner in je buurt, vraag om de software te beoordelen en desnoods origineel te maken. Mocht je een DSG bak hebben dan is het van belang deze software ook aan te passen, zo niet harmonieert motor en bak niet optimaal...
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn Octavia heb ik ook gechipt ingeruild. Dealer heeft nergens naar gevraagd en ik heb het niet gezegd.
Nieuwe eigenaar rijdt nu dus ook met een gechipte zonder het te weten
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan