Compressie druk diesel

Mellali

Nieuw lid
Ik heb een compressie meting laten doen bij mij skoda octavia 1.6tdi, kan iemand mij vertellen welke waarde ik mag verwachten om te zeggen dat er geen onderdruk is ?

hemi24

Forumguru
Alles boven 0 lijkt me in dat geval goed..?

Wat is precies de klacht en was er één of meer cilinders die een significant lagere compressie liet zien?

Mellali

Nieuw lid
Wat moeizamer starten en de auto vind ik persoonlijk minder zuinig hij blaast witte rook uit de pijlstok en als ik de olie dop open draai terwijl hij loop dat blaast daar ook van alles uit witte rook en olie de dop blijft er ook nauwelijk op zitten wanneer ik deze er los op laat

Tees

Donateur
Misschien aan de lage kant, maar ook weer niet heel laag volgens mij. En ook belangrijk is dat ze alle 4 hetzelfde zijn, dat geeft iig aan dat er niet één cylinder lekt.

Maareh: een garage die een compressiemeting uitvoert en je niet vertelt of dat in orde is? Ik neem aan dat ze je suggesties hebben gedaan om ergens verder naar te kijken?

hemi24

Forumguru
Helemaal mijn idee @Tees !
En als er daadwerkelijk zoveel witte rook is, uit allerlei openingen, ben ik ook heel benieuwd naar de kleur/nivo/druk in het expansievat...

Mellali

Nieuw lid
Misschien aan de lage kant, maar ook weer niet heel laag volgens mij. En ook belangrijk is dat ze alle 4 hetzelfde zijn, dat geeft iig aan dat er niet één cylinder lekt.

Maareh: een garage die een compressiemeting uitvoert en je niet vertelt of dat in orde is? Ik neem aan dat ze je suggesties hebben gedaan om ergens verder naar te kijken?
De garage die mij de auto heeft verkocht stuurt mij dit hij vind natuurlijk dat het goed is maar dat zou ik ook zeggen als ik iets wil verkopen

Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
(1) Wat moeizamer starten
(2) de auto vind ik persoonlijk minder zuinig
(3) hij blaast witte rook uit de pijlstok
(4) als ik de olie dop open draai terwijl hij loop dat blaast daar ook van alles uit witte rook en olie de dop blijft er ook nauwelijk op zitten wanneer ik deze er los op laat
Als eerst: brandt er een motorlampje? Zijn er foutcodes?

1. Krijgt de startmotor de motor niet snel rond, of duurt het een aantal slagen voordat de motor aanslaat?
2. Minder zuinig dan je vorige auto? Welk verbruik haal je? Rijd je veel korte stukjes?
3. & 4. Dit is misschien wel normaal. Als het geen dichte rook is, is het condens van de verbrandingsgassen die langs de zuiger worden geblazen. Wat is de kilometerstand?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Mellali

Nieuw lid
1. 3a5 seconden voor die aanslaat
2. Inderdaad maar mij vorige auto wad ook een 1.6 tdi ik haal met deze volle tank nauwelijk 800 kilometer
3 bijna 200.000
Best wel duidelijk die rook

hemi24

Forumguru
Ik heb een beetje het idee, dat we hier maar een half verhaal voorgeschoteld krijgen.
Er is blijkbaar een geschil en een verdenking op een defect in de motor, want het lijkt me dat een garage niet zomaar een compressiemeting uit gaat voeren…
Wel raar dat het dan lijkt alsof de garage een papiertje overhandigd zonder verdere uitleg of voorstel voor vervolgacties!

Of was dit een gevalletje van: “Doe maar een Octaviaatje…”

:arghh:

Tees

Donateur
Als je een geschil hebt over een net aangeschafte tweedehands auto, dan is, zoals je al gedaan hebt zo te horen, het eerste om contact op te nemen met de verkopende partij. Zo te horen is ie wel bereid om er wat moeite in te steken, anders had ie je wel weggestuurd zonder iets te doen.

Ik sluit me verder aan bij @hemi24: we missen heel veel van t verhaal. De vraag is om te beginnen of er wel echt een probleem is. Verbruik is sterk afhankelijk van motortype, automerk en -model, en ook per individuele auto zit er verschil (de ene motor is wat minder goed behandeld door vorige eigenaren dan de andere). Enige rook uit het gat voor olie bijvullen is niet ongebruikelijk, daarvoor zit die dop erop en is er carterventilatie. Het wordt wel zorgwekkend als er aan de achterkant serieuze rook uit komt (vaak wit of blauw).

Dus laten we eens beginnen bij het begin: wat zijn nu echt de redenen dat je denkt dat er een probleem is? Wat is jouw (aan de pomp gemeten!!) verbruik met deze auto (graag in km/L of L/100 km) en over welke auto/motortype hebben we t?

Sjoerdb

Forumguru
En zo gaat het topic een heel andere kant op als dat de topicstarter bedoeld heeft, het voorstellen is geen verplichting maar wordt gewaardeerd. Mocht de toon en informatie in een topic je niet aan staan, klik hem dan weg en ga wat anders lezen.

Mellali

Nieuw lid
Ik ben al bij een skoda dealer geweest en die auto blijkt goed te zijn @SJb @hemi24 @Tees Dank jullie wel voor de reacties. ik had een auto gekocht skoda octavia 2016 voor mijn gezin en heb er flink wat voor betaald, na 3 dagen ging het motor lampje branden toen bracht ik hem terug naar de verkoper en die heeft een elektrische waterpomp en accu vervangen, vervolgens startte de auto heel moeizaam toen hebben ze 1 verstuiver vervangen vervolgens startte de auto iets beter maar nog niet zoals het hoort, dit waren de compressie waarde ze hebben nu de electrische knokken as sensor vervangen, en een nieuwe brandstof filter erin gezet, nu krijg ik hem maandag weer terug maar volgens de skoda dealer waren die waarden voor compressie wel gewoon goed, ik wil de auto ook niet terug brengen ofzo maar als ik een risico loop dat het een Kosten auto gaat worden dan zou ik hem wel graag daar laten sorry als ik niet alles kan beantwoorden dat is omdat ik namelijk niet heel veel verstand heb van het technische gedeelte van een auto

Tees

Donateur
Fijn dat het opgelost lijkt te zijn @Mellali, al moet je natuurlijk maandag nog even kijken of het allemaal naar wens is nu (ook, of júíst een dealer moet je niet op z'n blauwe ogen vertrouwen).

:ot: @Sjoerdb: ik tel welgeteld één bericht dat vraagt om voor te stellen, en dat was nádat er op t probleem ingegaan was. Ik zie t probleem niet... Verder gingen @hemi24 en ik dieper op het probleem in: je kan een vraag beantwoorden, of de vraag achter de vraag proberen te beantwoorden. Ik doe graag dat laatste, want dan help je mensen écht. Een compressiemeting is niet een vraag alla 'Past een H7 lampje in mijn auto?', dat doe je alleen als er een vermoeden van een serieus probleem is. Ik vind het dan dus juist bijzonder behulpzaam richting TS om dan verder te vragen.

Bovenaan Onderaan