Op naar de volgende!

MarcoO2

Forumguru
Zojuist even binnengelopen bij de plaatselijke Seat/ Skoda-dealer. Niet voor de lol, maar omdat de VW-dealer aan de overkant mijn lekke band aan 't repareren was ;)

Gelijk maar even proefgereden in de hiervoor al genoemde Leon Sportstourer FR Business Intense 1.5 eTSI DSG, en ik moet zeggen: die motor/ bak-combinatie rijdt wel heerlijk. En in deze uitvoering, met nog lekker wat opties en pakketten, toch wel een hele dikke auto, voor niet eens al teveel geld. Enige twijfelpuntjes zijn de stoelen (zouden sportstoelen zijn, maar geven niet zoveel steun als ik zou willen) en de bediening van eh... eigenlijk alles. Het touchscreen word ik nog steeds niet heel gelukkig van. Maar goed, dat heeft vrijwel iedere auto op mijn lijstje wel in meer of mindere mate, dus da's geen doorslaggevend argument.

Volgende week volgt een proefrit in de nieuwe Octavia Sportline Business, met dezelfde motor/ bak.

De verkoper gaf aan dat auto's (zowel Leon als Octavia) die nu besteld worden, vrijwel zeker dit jaar nog geproduceerd worden en uiterlijk januari geleverd zullen worden. Dat is goed nieuws, want daarmee is mijn reden om de Octavia en de Leon niet op mijn lijstje te zetten verdwenen ;)

EdK

Forumguru
Nou Marco, je moet gewoon een beetje vertrouwen houden in die verkopers....
Maarrrrrrr mocht je overgaan op Skoda dan zou ik ze het wel zwart op wit laten zetten met een boete clausule..
Eens kijken of ze dan net zo makkelijk de levertijd zeggen......
Tsja ze zijn toch overtuigd dat ze snel kunnen leveren ??? Dan kunnen ze zonder een zweetnaad te krijgen ook tekenen.... :koffie:

Okki

Donateur
de bediening van eh... eigenlijk alles. Het touchscreen word ik nog steeds niet heel gelukkig van

Welk scherm zit daarin dan? Ik ben met de bediening van mijn auto en het scherm juist heel tevreden. Het enige is dat als je de dagteller wil terugzetten je (zoals ze dat zo mooi zeggen tegenwoordig) vrij diep het menu in moet. Maar de rest is duidelijk en snel.

Rallye

Forumguru
Mijn Golf heeft ook zo’n scherm. Werkt best redelijk - zeker niet zo slecht als het op Youtube wordt afgeschilderd (en waar men meestal de mogelijkheid om shortcuts te maken vergeet). Maar fatsoenlijke knoppen werken beter. Met een scherm ben je toch steeds aan het kijken of je de “knop” wel goed raakt. Je krijgt geen echte feedback.

jesse_s93

Forumguru
Ten aanzien van het touchscreen vind ik persoonlijk dat de Octavia dat het beste heeft verwerkt ten opzichte van de Golf en de Leon. Ten eerste omdat de balk bij de Octavia aan de onderzijde altijd zichtbaar is, bij de Golf en de Leon zit dit bij Carplay/Android Auto aan de linkerzijde. Hierdoor wordt de volledige breedte bij de Octavia goed gebruikt. Daarnaast is de knoppenrij met echte knoppen een fijne toevoeging. Intern zijn het dezelfde systemen, dus het is net waar je voorkeur naar uit gaat.

MarcoO2

Forumguru
Jaja, eerst zien en dan geloven, die levertijden…:pieker:
Haha ja… maar eerlijk is eerlijk: ik zie hier op het forum de levertijden van nieuw bestelde auto’s teruglopen, en bij het soortgelijke Leon-topic op het Seatforum zie je al daadwerkelijk korte levertijden langskomen.

Voordat ik er zou gaan bestellen, wil ik echter wel iets meer dan alleen een enkel anekdotisch bewijs zien ;)

MarcoO2

Forumguru
Welk scherm zit daarin dan?
Gewoon het standaard brede scherm. Waar het om gaat, is dat ik voor de meest gebruikte functies gewoon fysieke knoppen wil. De soort knopjes die nu onder het scherm zitten voor de bediening van de airco en het volume mogen die naam eigenlijk niet eens hebben.

MarcoO2

Forumguru
Maar fatsoenlijke knoppen werken beter. Met een scherm ben je toch steeds aan het kijken of je de “knop” wel goed raakt. Je krijgt geen echte feedback.
Dat dus. Maar goed, dit probleem speelt bij de meeste auto’s op mijn lijst wel in meer of mindere mate. Voordeel van de 308 is dat die een rijtje programmeerbare knoppen heeft. Al kan je daar dan niet weer niet alles programmeren…

Rallye

Forumguru
Airco heeft bij mijn Golf een eigen knop om het menu op te roepen, maar is voor mij “set and forget”. Er wordt bij de Golf veel geklaagd over de niet-verlichte volumebalk, maar daarvoor zit een (verlichte) knop op het stuur. Volume veranderen op de “radio” is zo 1993……
Nadeel is wel dat bij mijn Golf, in tegenstelling volgens mij tot de Octavia, die knop op het stuur weer touch is. Daarvan zou je een soort terugkoppeling moeten krijgen en bij indrukken gebeurt dat ook. Bij gebruik als slider moet ik echter toch steeds boven de digitale klokken kijken of er wel iets gebeurt. Dat is niet altijd zo - een nieuw stuur is in back order.

Captain Hook

Forumguru
Die startknop lijkt echter wel een ergonomische dwaling..!
Want?
Die kun je gewoon blindelings vinden. Als je instapt, dan druk ik ff met m'n rechterduim op die knop en de hele boel komt tot leven.
Niet slechter of beter dan waar het ouderwetse contactslot zat bij onze vorige Skoda. Daar moest je langer zoeken, zelfs na 13 jaar, om de sleutel in de goede sleuf te steken en om te draaien.

leon-cupra

Forumguru
Al die knoppen zijn toch niet echt nodig. Zitten jullie dan om de 5 min aan de knoppen te draaien?

Radio: staat ingesteld op favo zender. Tijdens het rijden kom je daar toch niet aan.
Verwarming: 95% van de tijd staat de temperatuur op hetzelfde aantal graden. De automatische klimaatregeling zorgt voor de rest.
Navigatie: stel je in voor het vertrek. En anders via de voice control
Alle andere instellingen ga je toch niet bedienen tijdens het rijden?dat is zelfs met knoppen niet verantwoord tijdens het rijden.

Bij de tesla is 99% van de functies te bedienen via het scherm. Het enige wat ze mogen veranderen is een hendel voor de ruitenwisser. Dat zou enorm handig zijn maar al die andere ontbrekende knoppen : geen nood meer aan. Moet ook wel zeggen dat de menu’s van de tesla wel heel initiatief in elkaar zitten. Je hoeft geen tien submenu’s te openen om tot iets te bekomen. Denk dat daar wel het grote verschil in zit met de andere merken.

Captain Hook

Forumguru
@leon-cupra Zijn die knoppen echt nodig?

Tja... Aangezien instelzaken, die je wel af en toe wilt veranderen, via een veeg & sleur schermpie nou niet echt lekker werken (vind ik tenminste); ja dus. Dan zijn tastbare knoppen met haptische terugkoppeling een stuk prettiger en imho veiliger!
Nu kan ik op de tast de grote draaiknop van de temperatuur vinden en doordat je lichte 'ribbels' voelt als je er aan draait, krijg je ook het idee dat er iets gebeurt.
Vervolgens zie je in het kleine schermpje van de airco knop de temperatuurwaarde veranderen en diezelfde optische terugkoppeling in het grotere touchscreen in de middenconsole. En ja, de temperatuur draai ik soms net wat hoger of lager, afhankelijk van wat ik op dat moment prettig vindt c.q. aangepast in verhouding tot de buitentemperatuur.
Hetzelfde geldt voor de volumeregeling bijvoorbeeld. En ook daar draai ik tijdens een rit regelmatig aan de volumeknop. Soms net wat harder voor een nieuwsbericht of een bepaald muzieknummer dat ik op dat moment wat luider wil horen, of juist niet.

En praten tegen je auto vind ik zo irritant en zo 2022. :wavecry:

Ik moet er niet aan denken dat je ook nog de ruitenwisser/-sproeier via zo'n smoezelschermpie zou moeten bedienen. Serieus; heeft een Tesla geen ordinaire hendel aan de stuurkolom hiervoor?
En de richtingaanwijzer dan? Moet je daar soms eerst schreeuwen "Tesla, richting rechts aan!" ;)
Verder doorgedacht; als al die nieuwe futuristische auto's dan zo adaptief en intelligent zijn, waarom geven ze dan zelf geen richting aan? Dan weten andere weggebruikers tenminste wat de ander van plan is. Wel zo prettig en doorstroom bevorderend op bijvoorbeeld rotondes!
maar dat verklaart een hoop dan, waarom al die 'premium automobilisten' geen richting aangeven... :D

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan