Trekhaak achteraf monteren Kodiaq II

wjtervelde

Nieuw lid
Ik rij een Kodiaq II Tour edition. Nu willen we een trekhaak laten monteren maar die is nog niet beschikbaar. Heeft iemand hier meer info over? Volgens de dealer zou die alleen bij de dealer besteld kunnen worden en kan dat alleen maar een zwenkbare worden. Ik wil liever een vaste trekhaak. En voor de kosten die ik zelf moet betalen liever via een goedkoper adres.

• Leuk
Waarderingen: MeGa

hemi24

Forumguru
Kijk hier maar even:

Trekhaak monteren is geen enkel probleem, aanmelden van de electronica kan nog even wat probleempjes geven… :mad:

Ik heb gevraagd of ik achteraf een trekhaak kan laten monteren bij mijn lease kodiaq phev. De dealer gaf toen aan dat ik het alleen fabriek af kon laten doen.

hemi24

Forumguru
Precies wat ik zeg, de haak zelf monteren is geen enkel probleem, je krijgt alleen (momenteel nog) de electro-set niet goed aangemeld en gecodeerd…

johnboy

Donateur
Er zijn kabelsets die geen codering behoeven, dan geen sensoruitschakeling etc.
Op mijn vorige Enyaq was bij levering zonder trekhaak en heb ik die wat later elders laten installeren zonder dat deze "ingeleerd" moest worden. Bij Hoppenbrouwers Motors in Haaren.

DeSchreut

Nieuw lid
Als je op je Kodiaq II zo'n sensor onder je bumper hebt waarmee je je kofferklep kunt "open schoppen" dan werkt die niet meer na een trekhaak montage. Die sensor doet het alleen zonder haak of met een (af fabriek) originele wegklapbare trekhaak, en dan alleen nog maar als de haak is uitgeklapt. Met ingeklapte haak kan je dat vergeten, en met een vaste non-Skoda haak ook. Ik heb er zo een...
Wees je bewust hiervan - dit zal geen enkele trekhakenboer je vertellen.

rsch

Nieuw lid
Is er al iemand iets wijzer geworden of er al een trekhaak achteraf gemonteerd kan worden die geprogrammeerd kan worden, is dit bij iemand al gelukt ?

Ja! Gisteren contact gehad met de garage. Je gelooft het niet maar er blijkt nieuwe Euro wetgeving te zijn welke het achteraf modificeren van de software moet tegen gaan. Dit heeft dan uiteraard te maken met het niet mogen uitschakelen van veiligheidssystemen. Echter.... door een fout in de wetgeving mogen trekhaken ook niet geactiveerd worden. Dit bericht komt vanuit een VAG dealer waar men het probleem ook heeft met een tweetal VW voertuigen.

Men kon nog geen info verstrekken wanneer het opgelost zou worden. Destijds mij verteld dat het Q1 2025 zou zijn maar nu hard hoofd in.

Tees

Donateur
Wat @hemi24 bedoelt is dat SFD2 (zo heet die beveiliging) sind MY2024 (dus sept 2023) op alle nieuw geleverde VAG autos zit. Op die modellen kan de dealer niets meer coderen zonder toestemming van de fabriek, wat in de praktijk betekent dat ze nog erg weinig kunnen (of willen...) coderen. De desbetreffende dealer zal vast veel meer klanten hebben weggestuurd met de boodschap 'dat kan niet', wellicht zonder te beseffen dat dit door SFD2 komt.

rsch

Nieuw lid
Ja dat benoemden ze idd. SFD2 hetgeen ervoor zorgt dat men niet kan activeren.
Oke, als SFD2 vanuit de nieuwe europese wetgeving komt geldt dit neem ik aan voor alle automerken en niet alleen de Vag groep ?
Dan kan er dus bv op een nieuwe Opel ook nog geen programmering aangepast worden ?
Bij Vag auto's (o.a. vw/ audi/ skoda / seat etc.) geleverd in 2024 kan dus nu (nog) niet een trekhaak achteraf geprogrammeerd worden, dat moet toch een gigantische wachtlijst gaan worden op het moment dat dit toch hopelijk wel kan ?

Idd....voorzie maar een drama. Eigen schuld dat ik dat ding vergeten ben te bestellen maar is toch vervelend dat bij maken wetgeving niet is gedacht aan dit soort functionele zaken.

Patron

Senior Member
Dealers bestellen voorraad auto’s tegenwoordig bijna standaard met trekhaak omdat het nog niet te fixen is.
Q1 is de target date, maar niet gezegd dat ze het probleem dan gefixed hebben. Maat van me werkt bij een grote VAG dealer en die heeft er een hard hoofd in

hemi24

Forumguru
Q1 is de target date, maar niet gezegd dat ze het probleem dan gefixed hebben. Maat van me werkt bij een grote VAG dealer en die heeft er een hard hoofd in
Diezelfde maat zal dan ook ongetwijfeld verteld hebben, dat Q3 ‘24 ook al een target date is geweest (9 maanden terug)… :koffie:

Tees

Donateur
Volgens mij is de regelgeving niet de oorzaak, maar de implementatie daarvan door de fabrikanten. De EU zal vast niet voorgeschreven hebben dat een trekhaak niet achteraf gecodeerd mag worden. Maar het systeem wat VAG gemaakt heeft, heeft dit als bijeffect gecreerd. En dat zal bij andere merken vast andere bijeffecten hebben.

En nu is VAG de laatste jaren ook niet de beste wat betreft softwareontwikkeling (understated...)

rsch

Nieuw lid
Idd....voorzie maar een drama. Eigen schuld dat ik dat ding vergeten ben te bestellen maar is toch vervelend dat bij maken wetgeving niet is gedacht aan dit soort functionele zaken.
Ja maar ik had in juni een Tour editie besteld en daar zat nog geen trekhaak onder vanuit de fabriek en was ook niet mogelijk om die met trekhaak te bestellen, alleen achteraf onderbouwen werd gezegd, helaas werd er toen niet bij vermeld dat deze niet te programmeren is....

Bovenaan Onderaan