Grootlicht assistent - nuttig of overbodig?

RedC

Senior Member
Ik zie in de Skoda shop de optie "grootlicht assistent" staan, te kopen, éénmalig voor 208€

Wat vinden jullie van deze optie? Nuttig of niet? Maw z'n geld waard om dit extra te kopen?

Canon-Eye

Forumguru
Mijn 6,5 jaar geleden als demo gekochte Leon heeft het, maar na een paar experimenten in de eeerste weken heb ik het nooit meer gebruikt. Ik reageer zelf namelijk een stuk vlugger op tegenliggers dan deze assistent, die mij dus niet assisteert maar eerder irriteert. Daar zou  ik dus geen enkele Euro aan willen besteden, laat staan 208...

Rallye

Forumguru
Zoals zoveel ondersteunende toepassingen tegenwoordig werkt dit niet perfect. En roept dus irritatie op bij andere weggebruikers.

Okki

Donateur
@RedC ligt er maar net aan of je denkt het veel te gaan gebruiken. Rij je vaak op onverlichte (B) wegen en//of door de polder, dan kan het handig zijn.
Maar je zou inderdaad ook aan @Antera kunnen vragen of het gecodeerd kan worden. Kost je dan een paar tientjes en een ritje naar Breda.

Bakkertje

Forumguru
Het ligt er nogal aan wat voor verlichting je hebt. Ik heb het in een Passat met standaard led verlichting gehad, dan was het alleen groot licht aan of uit en dan ben ik het met @Canon-Eye eens dan voegt het niet zo gek veel toe. Nu op mijn huidige Passat heb ik adaptieve licht bundel en dan is het wel fijn. De auto ziet dan de overige weggebruikers en past dan de lichtbundel aan. Dus alleen de tegenligger of het voortuig voor je wordt niet verblindt, de berm blijft dan bijvoorbeeld wel met groot licht verlicht. Ik vind dat best fijn en heb ook nooit iemand die naar me seint dat het stoort. Dat was bij die vorige grootlicht assistent wel het geval.

Edit, even gekeken en volgens mij is het bij de O4 alleen groot licht aan of uit.
Bij mijn auto werkt het als in onderstaand filmpje en dat vind ik wel fijn.

TDA

Actief lid
@Bakkertje Precies dit heb ik ook op mijn O4 i.c.m. LED matrix koplampen. Werkt perfect en geeft eigenlijk nooit merkbare irritaties bij tegenliggers. Dus, als je LED matrix koplampen hebt voegt het wel iets toe in mijn ogen. Heb je standaard koplampen dan zou ik er niet aan beginnen.

martijn v o

Forumguru
Ik kan het aanzetten voor je. Het is grootlicht assistent en dat is grootlicht aan met tegenligger uit.
Maar inderdaad hij is vaak te langzaam.

Rallye

Forumguru
Ik heb IQ light op de GTI. Met name op de autosnelweg krijg ik “commentaar” van vrachtwagenchauffeurs. Hun licht pakt de sensor niet, maar omdat ze hoger zitten hebben ze wel last van mijn licht. Buiten de bebouwde kom zie je LEDs bij- en afschakelen. Daar werkt het wel goed.

hemi24

Forumguru
“commentaar” van vrachtwagenchauffeurs
Herkenbaar, datzelfde had ik met de ID.3 met matrix verlichting (IQ Light).
De Scala heeft automatisch grootlicht in de "aan/uit" versie; werkt opzich niet verkeerd, maar soms merk ik dat ikzelf een fractie eerder reageer dan dat de auto zelf dimt.

Met de ervaring die ik heb met het systeem op 4 verschillende wagens, zou ik er nooit voor willen kiezen om het standaard altijd aan te laten zetten.

RedC

Senior Member
Dank je wel iedereen! Ik was (toen ik m'n wagen net had) al bij Anterra geweest. Volgens mij (als ik me goed herinner) was dit een optie wat hij niet kon programmeren, maar ik kan me vergissen (of het kan misschien nu wel)

Fortissimo

Senior Member
Ik ben van nature een groot licht gebruiker (ongedimd groot licht zoals mijn rijinstructeur het noemde).
Ik heb net 2 maanden een Kodiaq uit 2019 met deze functie en vind hem wel fijn.
Heb nu 1x meegemaakt dat ik een knipperende tegenligger kreeg. Dit was een oudere auto met slecht zichtbare koplampen die door een lange bocht kwam.
Ik vermoed dat deze auto niet opgemerkt was door het weinige licht dat zijn lampen afgaven. Andere auto's worden in dezelfde bocht wel herkend.

Maar om eerlijk te zijn, ik denk dat ik hem niet zelf als optie zou nemen.
Ik ben al gewend om het grootlicht met de hand in en uit te schakelen.

Smeeuwis

Donateur
Ik gebruik hem vrijwel altijd, maar wel in combinatie met Matrix LED. Dat is fijner voor de tegenliggers, ik krijg maar zelden een seintje en de auto reageert dan meestal meteen. Bij mijn O3 was het de aan/uit versie, en daar kreeg ik vaker 'commentaar'. Ik vind het een nuttige optie maar ik woon dan ook in Flevoland en ik kom veel in de Achterhoek, en rijd dan vaak op onverlichte wegen met weinig tegenliggers.

Antera

Donateur
Ik kan het aanzetten voor je. Het is grootlicht assistent en dat is grootlicht aan met tegenligger uit.
Maar inderdaad hij is vaak te langzaam.

Dan ben je een knappe als je op een 04 grootlicht assist aan kan zetten ;). Alleen geheugenstand kan Soms en dan maximaal 10 min

Niet mogelijk omdat er 1 regel geblokkeerd is die je niet aan kan passen

Aanschaften via de shop in de auto is de enigste optie dan word die regel wel aangepast en ook diverse andere die je met vcds wel aan kan passen

Bovenaan Onderaan