Citigo e IV na private lease: houden of niet?

Me Zelf

Forumguru
Voor de meeste private lease Citigo e IV rijders komt dit jaar een einde aan de lease periode (ik ga er even vanuit dat 5 jaar de standaard was). Wat gaan jullie doen: gewoon stoppen, overnemen of de lease verlengen (kan dat?)?

My 2 cents: Na de nodige kinderziektes te hebben ondervonden en er toch wel wat gevoelige onderdelen lijken te zijn (stoelverwarming, speakers en in mijn geval linkerachterlicht) vind ik het wel een prima auto en zou hem ook wel graag door blijven rijden, maar ben ik ook wel een beetje huiverig voor eventueel duur onderhoud op langere termijn. Bij een gunstige overnameprijs zou ik mogelijk genegen zijn om dat te doen, de ergste afschrijving heeft ie wel gehad. En de accu lijkt (n=1) niet enorm te degraderen of overgevoelig te zijn.

Tees

Donateur
Wat voor soort grote onderhoudakosten ben je bang voor? Het voordeel van een EV is nou juist dat er relatief weinig bewegende delen in zitten, dus minder onderhoudskosten. De accu gaat over het algemeen véél langer mee dan 5 jaar, dus dan rest vooral de gewone dingen zoals alles rond de ophanging.

Afhankelijk van de prijs die je moet betalen om m over te nemen kan t natuurlijk meer of minder interessant zijn.

Voordeel van overnemen is dat je weet wat voor auto je hebt en wat ermee gebeurd is.

EdK

Forumguru
Als je er over zou denken om hem over te kopen en als dit financieel een aantrekkelijk bod is van Skoda,
Dan zou ik toch zeker wel het accupakket laten testen door een onafhankelijke firma ( als die er is ) zodat je niet na 2 of 3 jaar tegen een erg hoog bedrag van een nieuw accupakket aan zit te hikken.
Want ja dan verkopen is ook niet aantrekkelijk meer, want wie wil die dan hebben ??? :pieker:

Tees

Donateur
Als je al 5 jaar de eigenaar bent, dan weet je véél meer over de toestand van de accu dan wat een simpele test van een kwartiertje (oid) kan zeggen. Als je een andere tweedehands koopt snap ik dat, maar voor je eigen auto lijkt t me weggegooid geld.

Japanese Power

Donateur
Neen. Zou wel mooi zijn geweest gezien de waardestijging die 2e hands auto’s de afgelopen 5 jaar hebben doorgemaakt…

In ons contract staat alleen dat we een prijsvoorstel kunnen krijgen ter overname aan het einde van de contractperiode. Wat ook geheel logisch is.

Berrychello

Forumguru
Voor dit geld zijn er weinig alternatieven. De eGolf komt wel tweedehands voor interessante prijzen op de markt maar mijn vrouw wil graag haar groene Citigo houden.
Een Renault 5 is ook leuk maar toch wel een stuk duurder (zo'n leaseprijs gaat je sowieso nergens meer lukken).

Berrychello

Forumguru
We zijn nu een maandje verder, ben benieuwd wat de prijs was van Skoda om de auto over te nemen?
Dat zal de marktwaarde zijn, dus kijk maar waarvoor ze te koop staan.
Ik vind ze nog vrij duur, zeker in vergelijk met de eGolf wat (met nagenoeg dezelfde techniek) toch net even meer auto is.

Daar ben ik dus benieuwd naar of je als leaserijder toch nog een leuke deal krijgt of stank en de volle mep moet betalen.

Berrychello

Forumguru
Waarom 'stank'?
De leasemaatschappij kan m ook gewoon verkopen en hoeft jou geen prijs onder de marktwaarde aan te bieden.

Japanese Power

Donateur
Vroeger (25+ jaar geleden) kon je nog wel eens een leaseauto voor een lagere prijs overnemen dan de dagwaarde maar dat lukt sowieso niet meer. Een dealer / LM gaat de auto voor een marktconforme prijs aanbieden want anders vangen ze minder.

Heel simpel en logisch als je naar de markt kijkt. Het principe van je hebt er 5 jaar in gereden dus je mag hem voor een lagere prijs overnemen gaat tegenwoordig niet meer op. Was het maar zo’n feest…

JJE

Lid
Hoorde van een kennis dat ze eind vorig jaar in jaar 4 met afkoop van 4 maanden PL 12k moesten neerleggen (afkoop ivm nog aanspraak maken op Sepp). Is volgens mij een style met ongeveer 30k km op de teller. Hebben uiteindelijk gekozen voor verlenging PL met een jaar.

Onze loopt tot november ik ga er vanuit dat die 12k dan zelfs aan de hoge kant is, verwacht eerder 10k. Meer dan 12k voor overname vind ik eigenlijk teveel.

Japanese Power

Donateur
Kreeg afgelopen week een mail van Skoda waarin ik werd geattendeerd op het feit dat m’n CitiGo er over ruim een half jaar uitgaat.

Met daarbij 4 aanbiedingen: de goedkoopste PL was 400 euro p/m gebaseerd op 10000 km/j. waarbij de korting van 20 euro p/m die je krijgt als je klant blijft er al vanaf was. Ik rij met de CitiGo, ook dankzij de SEPP, voor nog geen 200 euro p/m een heel leuk karretje maar ik ga niet minimaal het dubbele betalen waarbij de basis ook nog eens een ICE is.

De kans is vrij groot dat er hier weer een gebruikte Toyota op de stoep komt te staan, maar goed, het is nog niet zover…

JJE

Lid
Vroeger (25+ jaar geleden) kon je nog wel eens een leaseauto voor een lagere prijs overnemen dan de dagwaarde maar dat lukt sowieso niet meer. Een dealer / LM gaat de auto voor een marktconforme prijs aanbieden want anders vangen ze minder.

Heel simpel en logisch als je naar de markt kijkt. Het principe van je hebt er 5 jaar in gereden dus je mag hem voor een lagere prijs overnemen gaat tegenwoordig niet meer op. Was het maar zo’n feest…
Voor een LM is het wel interessant lijkt me, ze hoeven de auto niet in te nemen, na te kijken, etc. Scheelt een hoop arbeid en geen risico op verkoop. De prijzen die ze van de handel krijgen liggen immers ook lager dan waar ze voor op de diverse handelsplatformen staan aangeboden. Zou wel chique zijn als dat verschil (voor een aanzienlijk deel) ten gunste komt van de huidige bestuurder.

Japanese Power

Donateur
Zelfde bedrag als eerst, alleen uiteraard de mrb verhoging die iedereen betaald is er bij gekomen.
Dat laatste is te overzien. Zou voor ons ook nog een optie kunnen zijn. Ik ga VWPFS eens benaderen. Ik had hier zelf (nog) niet aan gedacht, ben ook nog niet echt bezig met het einde van de PL momenteel. De SEPP is dan wel ten einde want die is maar 4 jaar per unieke auto geldig.

Bovenaan Onderaan