turboturbo
Forumguru

Zo scheef staat mijn stuur als ik rechtuit rij, sinds de laatste onderhoudsbeurt.:icon_smile_dead:
Wat is het verhaal: vorige week kreeg mijn Fabia (tijdens APK + onderhoudsbeurt) nieuwe draagarmrubbers L+R. Om die reden moest de auto ook opnieuw uitgelijnd worden. De reparatie is door de dealer gedaan, maar het uitlijnen is door een Audi dealer gedaan (in opdracht en onder supervisie van de Skoda dealer, denk ik) Mijn Skoda dealer heeft hiervoor de apparatuur niet in huis, namelijk.
Nadat ik de auto had opgehaald, viel me een dag later, in de loop van de dag op dat de auto erg naar rechts trekt, en het stuur scheef staat (naar links) als de auto rechtuit gaat. Ik meteen gebeld, en ik kon de volgende dag meteen weer terecht. Het probleem werd door de chef werkplaats erkend ('hij stuurt zo de bosjes in') en omdat de auto nog kort geleden was uitgelijnd (waarschijnlijk niet correct?) zou de auto nogmaals uitgelijnd worden. Daarvoor was ik hem weer een hele dag kwijt, aangezien de dealer meer te doen heeft natuurlijk, maar ook omdat het uitlijnen dus extern moet gebeuren. Dus weer 20 km fietsen

Ik werd gebeld dat ik de auto kon ophalen, maar dat het probleem niet 100% opgelost kon worden. Het zou aan het profiel van de banden liggen, dat de auto nog een heeeeel klein beetje naar rechts zou sturen. De wielen waren opnieuw uitgelijnd, en ze hadden al een wielruil gedaan, maar het bleef zo. Ik nam het voor kennis aan, het klonk wel logisch, dat het profiel opnieuw moet inslijten of iets dergelijks.
Maar wat ik nu zo raar vindt, is dat het stuur ook nog steeds iets naar links staat bij rechtuit rijden. Als ik rechtuit rij, vooral op de snelweg kun je het goed zien, staat het stuur ietsje naar links, zoals op de foto (foto is uiteraard niet rijdend gemaakt; ik heb het stuur zo gedraaid zoals ik het rijdend voor me zie) Je kunt zeg maar de hele hendel van de cruisecontrol / clignoteur zien, maar de wisserbediening hendel niet. Nu heb ik me wat ingelezen over uitlijnen (er staat een heel nuttige post op het .eu forum) maar ik snap er niet genoeg van om dit probleem te kunnen reproduceren.
Ik meld het hier maar eens, om een second opinion te vragen. Ik neig er sterk naar om een andere professionele uitlijner te zoeken, en er zelf maar voor te dokken. Of koester ik ijdele hoop? En eventueel, als die het wel 100% goed krijgt, met die rekening en vooral: het resultáát naar mijn Skoda dealer te gaan.
Wat me vooral tegenstaat, is dat dit voor deze reparatie (en uitlijning) perfect was. Ik kon vaak seconden lang met m'n handen los rijden (niet dat ik dat deed, maar op lange ritten en rustige stukken ontspan je wel eens even) zonder dat de auto ook maar iets scheef ging rijden.
Er staat me natuurlijk niets in de weg om weer terug te gaan naar mijn Skoda dealer, maar dat zou dan de 3e keer worden in korte tijd, en hij zit niet bepaald om de hoek. Plus dat ik telkens een hele dag mijn auto kwijt ben. En het is nog maar de vraag wat ze dan weer voor me gaan doen. Ze hebben immers al gesteld dat er verder niets meer aan te doen is? Bovendien moet voor de nu komende tijd, natuurlijk eerst een tijdje doen wat ze me verteld hebben, namelijk het profiel de tijd / kans geven om opnieuw in te slijten.
Overigens zijn de banden prima, hebben een mooi gelijkmatig slijtage verloop en het merk is Hancook (toch geen chinese bandjes, toch? Trouwens, nogmaals: hiervoor reed ik toch echt op dezelfde banden en toen had ik nog geen enkel probleem met rechtuit rijden)
Wat denken jullie ervan?