Stuur staat weer recht
Goed, 1 update.
Ik heb de voorwielen met de achterwielen gewisseld (komt op hetzelfde neer als een ander set velgen, tenslotte: de dealer wisselt uit principe de voorwielen niet met de achterwielen wegens cuppende banden. Dat kon ik dus zelf nog proberen) Ik merkte dat de auto iets minder opzij trok, maar het stuur nog steeds scheef stond.
Ik ben dus maar naar een bandenboer hier in de buurt gegaan, en de auto opnieuw uit laten lijnen, met het risico dat ik er niets aan de hand is, en dat ik mijn geld niet terug krijg van de dealer. Kon ik meteen eens zien hoe dat nou eigenlijk in z'n werk gaat. Wat me opviel, was dat het stuur rechtgezet en gefixeerd wordt, terwijl de auto 1,5 meter van de grond op de brug staat. De monteur plaatst de klem gewoon vanaf de grond. Ik dacht dat juist goed was, want hij merkte eerder al op dat mijn klachten typisch veroorzaakt worden, als de monteur tijdens het uitlijnen in de auto stapt, om het stuur recht te zetten en te fixeren: 'dan beweegt de auto weer, en gaat alles weer door de war, dat is niet goed'. Nu dacht ik: hoe kan hij eigenlijk goed zien, of het stuur recht staat? Maargoed, ik had er alle vertrouwen in, want op het Audiforum wordt deze bandenboer als zeer goed omschreven.
Ik kreeg het uitlijningsrapport mee (die had ik van de dealer nooit gehad) met allemaal tabelletjes. De monteur zei dat hij een afwijking had geconstateerd ("uw stuur stond scheef naar rechts, toch?" - "Nee, naar links..." Zucht...:smirk: -"Oke, hij is nu goed.") dus ik hoopvol naar huis. Ik had toch weer het idee dat het stuur weer scheef stond, maar nu naar de andere kant (rechts, dus) Zucht.... Vooral op snelheden onder de 60 km/u kon ik het goed merken. Ik had nog een weekend met ruim 200 km te rijden voor de boeg, dus wilde dat eerst maar even afwachten. Op de snelweg was het wel een stuk minder goed te merken, moet ik zeggen, en ik begon te denken dat het 'tussen de oren' zat.... Maar op binnenwegen en bijv hier in de stad op flinke lange rechte stukken (Wibautstraat, Nieuwe Leeuwarderweg, etc.) kon ik het toch echt wel merken.
Dus ik weer teruggegaan, met het verhaal dat ik nog steeds niet tevreden ben, en of het nog een keer aangepast kan worden. Mij werd aangeboden om tijdens het uitlijnen in de auto te zitten, en dan zelf het stuur recht te zetten en te fixeren. Ik kreeg de indruk dat ze dat veel vaker doen, als er klachten zijn. Zo gezegd, zo gedaan; ik mee naar binnen, de auto op de brug. Zegt die monteur: 'Uw band is lek' :1884: Ik dacht bij mezelf: schiet mij maar lek. Dan had ik dat toch zelf ook gemerkt. No way, dat ik een lekke band had. Ik ga zelf eens kijken, en zie zo 1-2-3 geen verschil tussen links en rechts. Dus ik vraag hem dan spanning te controleren. Bleek die 'lekke' band juist 0,1 bar meer spanning te hebben dan de rest :smiley29: Goed. Dat geeft niet echt vertrouwen - ik denk dan: zoeken ze nou iets om je op de mouw te spelden, om, als ik straks nog niet tevreden ben, te kunnen zeggen dat het aan mij zelf licht? Ik wil uiteindelijk zelfs nog wel geloven dat er gewoon niets aan te doen is, en dat ik maar goede hoop moet hebben als ik nieuwe banden koop. Zo onredelijk ben ik nl. helemaal niet.
Goed, verder: ik instappen en zo goed als ik kon het stuur recht gezet op commando (met draaiende motor, zodat de stuurbekrachtiging geen roet in het eten gooit, denk ik) en toen die monteur schroeven onder de auto. Binnen een paar seconden klaar, en ik mocht gaan. En wat denk je? ______________ K a a r s r e c h t !
De auto rijd nu niet alleen kaarsrecht vooruit, maar het stuur staat dan ook recht. En als ik moet tegensturen (waarschijnlijk vanwege de zijwind, of een aflopend wegdek, moet ik, voorzover ik kan beoordelen, nu dezelfde stuuruitslag maken op de terugweg, de andere kant op. Dat was eerst ook niet zo: dan stuurde ik flink méér tegen op de heenweg, als terug. Klopt allemaal als een bus, nu, voorzover ik kan zien.
Ik begin dus steeds meer te vermoeden dat de meeste keren (is in totaal nu 4,5 keer uitgelijnd) het stuur niet goed rechtgezet is, of dat is op de verkeerde manier gedaan. Ik heb hiervan geleerd: in het vervolg vragen of ik er meteen zelf in mag zitten om het stuur recht te zetten en te fixeren. Blijkbaar nemen deze monteurs hun eigen werk niet serieus genoeg om dit zelf precies te doen. Sorry, hoor, maar ik ben hier wel behoorlijk moedeloos van geworden. Ik ben in totaal 5 keer terug geweest voordat het in orde was. Het is toch te gek, dat je zo moet lopen leuren voordat je serieus genomen word......
Nu nog proberen de onkosten van het uitlijnen van de dealer terug proberen te krijgen.... :regels:
Weet trouwens iemand wat meer over hoe je zo'n uitlijn rapport moet 'lezen'? Ik begrijp er niet zoveel van.