Rapid verlagen of niet?

paultie

Forumguru
Ik had al even wat gezocht maar nog niet echt leden kunnen vinden met een verlaagde Rapid.

Ik heb nu de spaceback voor een paar dagen en wat me opvalt is dat de auto in de bochten soms erg ver 'over hangt'. Nu komen we van een mini cooper af dus in vergelijking hangt daar alles snel over.:jaja::jaja::jaja:

Voordat ik gelijk aan verlagings veren begin ben ik even benieuwd wat de ervaringen zijn van andere rapid rijders met een Eibach of MAD verlagings set.

Online lees ik dat de auto 30 mm wordt verlaagd, afgezien van de rijhoogte die hierdoor wat sportiever oogt bij de rapid. Ben ik dus vooral benieuwd wat het verder doet met het comfort en rijplezier.

Uiteraard mogen andere skoda rijders met verlagings veren ook hun ervaringen delen met verlagings veren onder hun ijzeren ros. Ben benieuwd.

Paul

CDK

Forumguru
Grote vraag is hoeveel mag het je kosten? Als je alleen voor looks en beter weggedrag wil verlagen zijn veren van Eibach en H&R de betere, maar wil je het beste van 2 werelden, en verlagen en de combi sportief & comfortabel? dan moet je voor een schroefset van bijvoorbeeld KW gaan, kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Er zal vast veel passen, maar officieel zal er op nog niet veel verlagingsproducten een typegoedkeuring zitten verwacht ik. @Antera kan je hier meer over vertellen, zelfs leveren en monteren voor aantrekkelijkere prijzen en een goede kwaliteit.

paultie

Forumguru
Een schroefset vind ik misschien wat te ver gaan met name kosten technisch.
Had van eibach een mooi filmpje te pakken van de verschillen tussen stock pro en sportline veren gezien.

Ik had zelf eibach pro-kit verlagings veren gevonden tegen de 200EUR voor een set. Als je goed zoekt kan je ze nog wel goedkoper vinden. Dan komt er natuurlijk nog montage en uitlijnen bij.

Voor de rapid is er alleen nog maar van eibach en Mad een TUV keuring beschikbaar op verlagings veren. Nog niet voor een schroefset.
In de nieuwe accesoire lijst van de skoda rapid zijn naast de al beschikbare MAD veren ook de eibach veren als optie opgenomen sinds de komst van de spaceback.

CDK

Forumguru
MAD zou ik niet aan beginnen maar Eibach Pro is gewoon goed! @Antera kan ze voor een scherpe prijs leveren en monteren

Skodatek1

Forumguru
Heb zelf Eibach Pro-Kit 30mm onder mijn O2, heb er nu ruim 25.000 km mee gereden en geen moment spijt van...genoeg comfort en een betere wegligging dan de standaard veren, met name in bochten duidelijk verschil!

Nadeel is alleen wil je toch lager met de tijd (mijn ervaring) is een schroefset de betere keus, immers heb je hier ook tal van mogelijkheden. (KW, Eibach of Weitec)

Kortom Eibach is een echte aanrader mits je tevreden bent met 30mm!

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ook ik heb de Pro Kit van Eibach onder m'n auto en ben super tevreden over en de wegligging en nog steeds voldoende comfort.
De "lange" snelweg bochten in bijvoorbeeld afritten zijn beter te doen en ook in bochten op provinciale wegen helt de auto minder over.
Ook "duikt" de auto minder bij hard remmen. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt.

Bakkertje

Forumguru
@paultie mooi filmpje van Eibach en als je het zo ziet is het wel een must om Eibach veren onder je auto te laten monteren. Ik zal eens kijken of het filmpje ook gaat helpen om m'n vrouw te overtuigen, die is wel gevoelig voor veiligheid ;)

Zijn die Eibach veren ook progressief by the way? Dus worden ze stugger naarmate ze zwaarder belast worden?

ertromp

Forumguru
Zijn er al verlagingsveren voor de Spaceback trouwens verkrijgbaar?
De achteras van de Spaceback is nl. wezenlijk anders dan die van de Hatchback

paultie

Forumguru
Ik zie het niet specifiek voor de spaceback staan. Echter wat me is verteld is dat het onderstel van de rapid HB en SB hetzelfde is als die van de Fabia II. De enige afhankelijkheid is dan het gewicht wat verschilt waar de veren op zijn aangepast.

lawewing

Forumguru
Een Skoda verlagen? Mijn antwoord: altijd! Standaard staan alle Skoda's in mijn ogen veel te hoog op hun poten. Ziet er niet uit en een wegligging als een spreekwoordelijke dweil. Het monteren van een set Eibach Pro veren heeft mijn O2 zowel qua looks en weglegging enorm verbeterd. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Totale kosten, inclusief uitlijnen, bedroegen bij mij ca. 350 euro.

ertromp

Forumguru
Ik zie het niet specifiek voor de spaceback staan. Echter wat me is verteld is dat het onderstel van de rapid HB en SB hetzelfde is als die van de Fabia II. De enige afhankelijkheid is dan het gewicht wat verschilt waar de veren op zijn aangepast.
De achteras is wezenlijk anders. Dat heb ik zelf op de brug mogen aanschouwen tijdens de introductie van de Spaceback.
Wellicht een mail sturen naar Eibach om daar duidelijkheid in te krijgen voordat je veren laat monteren.
Er zijn voorbeelden genoeg hier dat een garage verkeerde type veren adviseert/monteert.

henriz

Forumguru
Had van eibach een mooi filmpje te pakken van de verschillen tussen stock pro en sportline veren gezien.
Indrukwekkend verschil in veiligheid inderdaad!
Wat ik dan weer niet snap is: als het zoveel veiliger is en niet duur, waarom zijn deze veren dan standaard op duurdere auto's? Of anders tenminste verkrijgbaar als optie?

Darkside

Forumguru
Het is wel een beetje wij van WC-Eend filmpje.
Zeker met die test op verschillende ondergronden. Daar lijkt de rijder gewoon veel later terug te sturen dan bij de Pro-kit.

paultie

Forumguru
@Darkside Daar ben ik het wel een mee eens maar ergens snijdt het natuurlijk wel hout ;)

Hoe langer je druk en daarmee wegcontact op alle vier de rubbers kunt houden, hoe meer grip.
Hoe meer grip hoe beter de controle over de auto.

Daarnaast las ik ook dat het verlagen van de auto de CW waarde van de auto verlaagd en daarmee dus minder luchtweerstand heeft tijdens het rijden. Wat er uiteraard voor zorgt dat je zuiniger gaat rijden.
Volgens mij ook een van de redenen waarom (dacht ik) de greenline superbII een stijver / verlaagd onderstel heeft gekregen.

Joske

Forumguru
Awel, daar zou ik wel eens een onafhankelijk onderzoek van willen zien. Dat verlagen gelijkstaat aan minder verbruiken.. Dan ben ik helemaal verkocht voor de Eibach. :jaja:

Antera

Donateur
Ik ben benieuwd @Antera ;)
EN @Bakkertje

Ik kan je van harte de Eibach aanbevelen. Setje is progressief en zorgt voor veel minder overhellen in de bocht. Daarnaast is de auto een stug direkter op remmen/sturen en anders. Hij word lager en iets stugger zonder hard te worden. En weet zeker dat ook jij hier als een tevreden klant weg zal gaan als ik dit zou monteren.

Omtrend bezine verbruik minder dat is nog niet bewezen en geloof ik ook niet. Mijn vorige auto was 12cm verlaagt maar verbruikte niet meer maar ook zeker niet minder. Mijn RS idem dito of het moet een minimaal verschil zijn :-)

EMail mij aub op info@lowering.nl met wat gegevens van de auto en voornamelijk de aslasten. Ik zie hem nog niet in de lijst maar dit zegt niks en ga ik er meteen voor je achteraan

PS: GAAT NIET UIT VAN ZOMAAR ANDERE AUTO'S JE ZAL EEN VAN DE VELE ZIJN WAAR MEDE DAARDOOR ONJUISTE VEREN WORDEN GEPLAATST DOOR EEN DEALER CQ GARAGE

paultie

Forumguru
@Antera je hebt mail!

Over het benzine verbruik..... Ik snap heel goed dat stijvere veren ook zeker uitnodigd tot sportiever rijgedrag.
Dat had ik ook met mijn vorige auto een Seat Leon 1.8 20VT ABT 210pk. Zuiniger na verlagen met chiptuning werd het beestje niet echt ;)

Bovenaan Onderaan