Hoofdsteun Citigo onveilig

lovely305

Forumguru
Goedenavond,

Ik zat laatst te denken over de voorstoelen.
Als je ook maar een beetje botsing hebt heeft je nek totaal geen steun.
Ik denk zelfs dat je je nek zou kunnen breken!

Ben ik nou gek of heeft iemand hier een antwoord op?

Cordoba

Forumguru
Kun je uitleggen hoe je hierbij komt? Is dat omdat de hoofdsteun normaal te ver naar achteren zit, en je bij normaal rijden eigenlijk nooit je hoofd tegen de hoofdsteun hebt, of een andere reden?

Als het de afstand is: dat is vaak bewust gedaan om te voorkomen dat mensen half slapend gaan rijden met hun hoofd tegen de hoofdsteun. Bij een forse aanrijding van achteren krijgt het hoofd normaal zo'n klap dat zonder hoofdsteun het hoofd volledig achterover zou slaan, en dan klapt het hoofd door aanspannen van de spieren weer volledig op de borst, waardoor de whiplash makkelijk ontstaat. Bij een iets naar achter geplaatste hoofdsteun, zal het hoofd iets naar achterklappen en dan opgevangen worden door een goed afgestelde hoofdsteun (indien verstelbaar), en zo nekletsel serieus beperken/voorkomen. Dit is in elk geval mijn idee/wat ik ervan weet.

ertromp

Forumguru
Nog specifiek over de hoofdsteun:

The seat and head restraint provided good protection against whiplash injuries in the event of a rear-end collision.

Cordoba

Forumguru
Dat je lichaamslengte bedoeld en niet de lengte van een afgezaagde plank lijkt me duidelijk. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je 'te lang' op allerlei manieren kunt definieren: bijvoorbeeld te lang om rechtop onder een tafel door te lopen, bij mannetjes van 1,60 lang, is een dame van 1,65 al te lang (naar sommige begrippen, ik maak me daar nooit zo druk om).

Bovenaan Onderaan