Hoofdsteun Citigo onveilig

Noord26

Forumguru
Goedenavond,

Ik zat laatst te denken over de voorstoelen.
Als je ook maar een beetje botsing hebt heeft je nek totaal geen steun.
Ik denk zelfs dat je je nek zou kunnen breken!

Ben ik nou gek of heeft iemand hier een antwoord op?

Je hoofd moet juist niet direct steun hebben. Als dat wel is neemt de kans op nekletsel juist enorm toe.

Zou mij meer zorgen maken als je achterin in een Citigo zit en er komt iemand achter binnen rijden... De NCAP testen gaan niet uit van dat soort aanrijding helaas.

Je moet je niet zo druk maken. Elke dag komen er 1 of 2 mensen om in het verkeer (in NL) toch? Denk je daar ook bij na als je weer in de auto stapt?
 

VWim

Forumguru
Je hoofd moet juist niet direct steun hebben. Als dat wel is neemt de kans op nekletsel juist enorm toe.

Interessante posting, maar staat haaks op de vorm van een hoofdsteun van een Volvo die redelijk ver naar voren is geplaatst. Gezien de onderzoeken die Volvo doet op crashveiligheid heb ik daar een behoorlijk vertrouwen in. Jij geeft eigenlijk aan dat zij het bij het verkeerde eind hebben.

Mijn gedachtegang; bij een direct steun ben je:
1) in het voordeel bij een aanrijding van achteren, je hoofd krijgt namelijk geen tot weinig kans om snelheid te maken, hetgeen de belasting van je nek zou moeten minimaliseren
2) bij een aanrijding van voor (tegenstelde richting) is er geen verschil. Je maakt eerste een buiging naar voren, om vervolgens weer met gang tegen de hoofdsteun aan te komen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik pleit ervoor om zeer regelmatig in de binnenspiegel te kijken, zodat je eigenlijk voortdurend net zo goed weet wat er achter je gebeurt als wat zich vóór je afspeelt. Dat heeft diverse voordelen, zoals:
  • een kleinere kans om totaal onverwacht van achteren te worden aangereden - als je 't ziet aankomen kun je je schrap zetten met je hoofd tegen de steun (in voorkomend geval wel effe je passagiers waarschuwen, want die hebben geen spiegel!)
  • je kunt beter anticiperen op achteropkomend verkeer in relatie tot een aanstaande inhaalmanoeuvre - ik zie nog veel te vaak mensen op <30 meter achter een vrachtwagen in de remmen duiken omdat ze dán pas tot de ontdekking komen dat ze zelf ingehaald worden en dus niet naar links kunnen. Als inhaler probeer ik die situaties overigens altijd te voorkomen - hetzij door tijdig even gas bij te geven zodat ik er al voorbij ben, òf door tijdig even de CC uit te schakelen en zo ruimte te laten; net wat het beste uitkomt. Maar juist in die laatste gevallen zie ik goed hoe veel mensen kennelijk geen benul hebben wat er zich naast en achter hun auto afspeelt...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Inderdaad voorkomen is beter als genezen . Toch is het wel interessant om te weten wat nou de beste stand van je hoofdsteun is. Alleen hebben de citigo en de rs toch een vaste . Rechtop zittend of half liggend zal ook wel een of andere invloed hebben.
 

Noord26

Forumguru
@VWim: onder directe steun versta ik dat je tegen de hoofdsteun aan zit. Dat is in geen enkele auto. Anders zou je continu met je hoofd er langs schuren namelijk. Er zit altijd wat ruimte tussen. Wellicht idd verschillend hoeveel per merk, maar altijd wel wat ruimte.

Dat ik suggereer is dat direct contact niet goed is, is helaas uit eigen ervaring. Mijn vader is in het verleden in een file total-loss gereden door iemand die niet op zat te letten. Dat was in een auto met kofferbak (Honda Civic sedan). Kanttekening: als het een type Citigo oid was geweest had ik dit niet kunnen navertellen, waar daar zit je met je hoofd wel erg dicht bij het achterraam en onderliggende bumper. Ik had behoorlijk last van mijn nek, en nog steeds, terwijl ik lag te slapen direct tegen de hoofdsteun achterin. Terwijl mijn zus gewoon rechtop ernaast zat en die had naderhand nergens last van. Terwijl over het algemeen iemand die zich juist schrap zet (mijn zus) meer letsel over houdt als iemand die zich slap houdt (dronken/baby). Vandaar mijn bewering/veronderstelling.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Noord26 je ziet één aspect over het hoofd bij het vergelijk met je (oudere?) zus: kleinere kinderen hebben naar verhouding een groter/zwaarder hoofd, dus wordt de nek naar verhouding meer belast naarmate een kind kleiner is.
 

Cordoba

Forumguru
OK, @Noord26 ik dacht even dat het om een ongeluk uit de kindertijd ging, en de opmerking over iemand die zich slap houd (dronken/baby) versterkte die indruk alleen maar.:bloos:
 
Bovenaan Onderaan