Slecht aanslaan O3 GL

All,

Recent heb ik last van start problemen.
De auto start prima (d.w.z. de startmotor doet zn werk), maar slaat de auto slecht aan na een koude nacht.
Even voor het beeld:

1.6 110PK TDI (O3 GL Combi) met startknop (keyless entry/start)

Normaliter was het:
- instappen (met sleutel op zak natuurlijk)
- startknop 1x indrukken (en koppeling)
- motor start .. en slaat vrijwel direct aan

Wat me met het koudere herfst weer al opviel:
- instappen (met sleutel op zak)
- startknop 1x indrukken (en koppeling)
- even wachten (melding op het scherm, motor starten)
- motor start.. en slaat vrijwel direct aan

Ik vermoed dat er hier even langer gegloeid moet worden, wat ik niet meer dan normaal vind.
Echter nu met vorst was het met enige regelmaat bij eerste start v.d. dag:
- instappen (met sleutel op zak)
- startknop 1x indrukken, (en koppeling) auto gaat naar accessoire stand
- startknop nog een keer indrukken. (nog steeds met de koppeling ingedrukt)
- even wachten (melding op het scherm, motor starten)
- motor start, maar heeft moeite aan te slaan, soms 2 seconden.. maar gister zelfs 5 seconden starten voor deze aansloeg
- eerste paar motor omwentelingen op Eigen kracht (zonder startmotor) een onregelmatig kloppend bijgeluid, alsof 1 cylinder niet helemaal lekker wilde.. maar geen meldingen op het scherm om vervolgens problemloos verder de draaien.. en rijden alsof er niets aan de hand is.

Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Hebben meer mensen dit ervaren ?
Is het iets waar ik mee naar mn dealer zou moeten gaan (voorbode voor ellende wellicht) ?

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik zou er zeker even langs de dealer mee gaan. Wellicht kunnen ze aan de testkast meer zien aan eventuele problemen. De auto is tenslotte nog in garantie

Jannes

Lid
@Juricanne,

Ik had het gister ook.
Normaal 1 x de startknop en starten.
Gister moest ik het 2 x doen.
Sloeg wel gewoon aan, zonder gekke geluiden.
Zal met gloeien te maken hebben denk ik ook.
Maar als de voorwaarden kloppen, zou hij mijn inziens de 1e keer gelijk moeten starten.
Zij het een paar seconden later.

Had wel een ander iets vanmorgen.
Was onderweg, en al diverse keren de ruitenwissers gebruikt.
Echter ineens kwam er een ruitenwisser (bijrijderskant) voorbij en vloog door de lucht.
Gelukkig op een rustige weg, dus gestopt, en hem opgepakt.
Bleek dat de wisser zelf van zijn eigen klem los was.
De klem zat nog in de stang van de auto, die los geklikt.
En de wisser weer vast in het bevestigingsblokje geklikt.
Mogelijk af fabriek niet goed vast geklikt geweest, zit nu zo vast als een huis.
En je moet flink kracht zetten om het weer los te krijgen.

En nee:
- Ruiten waren niet vol ijs.
- De wissers waren niet vast gevroren
- En geen zandmannetje die op de wisser zat.

Fijne jaarwisseling !!

AndreM

Forumguru
Mijn auto kan niet tegen de vorst (wie niet), ik krijg een foutmelding van het voorgloeisysteem (gloeispiraal knippert), als de motor draait, en het motorvermogen valt dan weg. :pieker: Daarna opnieuw starten en alles werkt weer gewoon.

Vanmorgen naar de dealer geweest, foutcode is uitgelezen maar bleek niets met het voorgloeisysteem te maken.
Er is iets met de turboklep werd mij verteld en ze gingen contact met de fabriek opnemen voor een oplossing. :koffie:

Wordt vervolgd.

P.s. Ik heb gewoon een sleutel om te starten en merk dat het langer duurt met de kou voordat de startmotor gaat draaien. Zal ongetwijfeld met het langere voorgloeien te maken hebben. Maar ik ben erachter gekomen, als het display aangeeft "motor starten" dat je dan de sleutel kan loslaten en een paar sec. later vanzelf start. :thumbsup:

Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
Mijn auto kan niet tegen de vorst (wie niet), ik krijg een foutmelding van het voorgloeisysteem (gloeispiraal knippert), als de motor draait, en het motorvermogen valt dan weg. :pieker: Daarna opnieuw starten en alles werkt weer gewoon.

Vanmorgen naar de dealer geweest, foutcode is uitgelezen maar bleek niets met het voorgloeisysteem te maken.
Er is iets met de turboklep werd mij verteld en ze gingen contact met de fabriek opnemen voor een oplossing. :koffie:

Wordt vervolgd.

P.s. Ik heb gewoon een sleutel om te starten en merk dat het langer duurt met de kou voordat de startmotor gaat draaien. Zal ongetwijfeld met het langere voorgloeien te maken hebben. Maar ik ben erachter gekomen, als het display aangeeft "motor starten" dat je dan de sleutel kan loslaten en een paar sec. later vanzelf start. :thumbsup:

@AndreM heb net hetzelfde voorgehad met mijn RS en na 2x binnenbrengen hebben ze de laaddruksensor vervangen en alles is tot nu toe perfect. Blijkbaar gaf sensor soms verkeerde waarden door maar 2x wanneer hij aan de computer lag niet tot laatste maal dat ik met foutmelding naar garage ben gereden, hebben dan in samenspraak met invoerder D'ieteren beslist om die sensor te vervangen. En tot nu toe naar alle tevredenheid.

AndreM

Forumguru
Bedankt voor de tip @peterrapid.
Ze konden overigens de laatste storings code met tijd en datum wel uitlezen.
Ik wacht ff af met welke oplossing de dealer komt en zal zeker jou oplossing bespreken. :thumbsup:

peterrapid

Forumguru
Uitlezen konden ze ook maar hebben 2x gereset op aanraden van d'ieteren ... Ook maar alles proberen om geen stukken onder garantie te moeten geven die importeurs. Succes André

OctaviaWest

Actief lid
Hier iets gelijkaardigs met mijn 1.6 TDI 105pk. Ik start wel met sleutel. Vroeger was hij altijd met één tik vertrokken. Nu duurt het soms drie à vier seconden waarbij de startmotor hem met wat bijgeluiden op gang probeert te krijgen. Klinkt best wel lullig. Daarbij ook al ondervonden dat bij het vervolgens wegrijden ik bij plankgas in derde versnelling niet boven de 1500 toeren geraak, alsof de motor niet wil. Dat is dan tijdens de eerste 100 meter, daarna rijdt hij weer normaal.

Ben met de auto naar de garage gereden en ze hebben geen storing kunnen vinden.

octaafje IV

Actief lid
Hier iets gelijkaardigs met mijn 1.6 TDI 105pk. Ik start wel met sleutel. Vroeger was hij altijd met één tik vertrokken. Nu duurt het soms drie à vier seconden waarbij de startmotor hem met wat bijgeluiden op gang probeert te krijgen. Klinkt best wel lullig. Daarbij ook al ondervonden dat bij het vervolgens wegrijden ik bij plankgas in derde versnelling niet boven de 1500 toeren geraak, alsof de motor niet wil. Dat is dan tijdens de eerste 100 meter, daarna rijdt hij weer normaal.

Ben met de auto naar de garage gereden en ze hebben geen storing kunnen vinden.

Met een koude motor binnen de eerste 100 meter al plankgas in de 3e versnelling???
Bij welk toerental schakel je dan van 2 naar 3 dat hij kennelijk in 3 onder de 1500 toeren terechtkomt???
Kan me indenken dat deze greenline daar niet zo'n zin in heeft en al bij het omdraaien van de sleutel vast begint te kreunen en te steunen...

OctaviaWest

Actief lid
Nee, niet met koude motor Octaafje... Ik vertel even het hele verhaal zoals het is gebeurd. Anders ga je nog denken dat ik mijn motor mishandel. Na een heel eind gereden te hebben een tussenstop van 20 minuten, daarna met nog warme motor weer gestart, drie à vier seconden alvorens hij wil aanslaan. Ik denk het is goed, hij draait weer, en rij weer de weg op. Blijkt echter dat mijn octavia niet vooruit wil. Een vrachtwagen achter mij kwam dreigend dichtbij. Bang voor een aanrijding geef ik plankgas om weg te geraken, wat niet baatte want mijn motor raakte even niet boven de 1500 toeren... Gelukkig herpakte hij zich daarna wel en had weer normaal vermogen. Ik zweer je, mijn hart klopte aan 200.

Oh ja, ik heb een DSG, dus die schakelt zelf.

Off topic wil ik nog meedelen dat de 1.6 TDI met een DSG heel graag (wat mij betreft: veel te graag) een stuk onder de 1500 toeren duikt. Meestal naar 1200 à 1250 toeren. Dat is veel te laag en een toerental waarop de motor geen koppel heeft. Doen ze kennelijk om het verbruik te verminderen, maar ik vind het maar niks. Want als je vertraagt om een bocht te nemen, blijft hij op 1200 toeren hangen en heb je vervolgens geen koppel om weer op te trekken. Dat is dus in de D-stand. De S-stand is ook niet echt een oplossing want dan rijd je rallystijl en blijf je vaak op 3000 toeren hangen. Een goede middenweg was volgens mij beter geweest.

Canon-Eye

Forumguru
Off topic wil ik nog meedelen dat de 1.6 TDI met een DSG heel graag (wat mij betreft: veel te graag) een stuk onder de 1500 toeren duikt. Meestal naar 1200 à 1250 toeren. Dat is veel te laag en een toerental waarop de motor geen koppel heeft. Doen ze kennelijk om het verbruik te verminderen, maar ik vind het maar niks.
Net zo off-topic: je kunt de dsg naar een G&G-cursus sturen (DSG-dokter, VAG-techniek, e.d.) - is genoeg over te vinden op het forum...

OctaviaWest

Actief lid
Even een update. Ik heb mijn auto zoals gezegd laten checken in de garage maar ze vonden niks abnormaals. Ik heb hen daarop gevraagd om even te informeren bij de fabrikant of ze al eerder dergelijke problemen hebben gehad. En dat heeft iets opgeleverd. Het slechte aanslaan en verminderde motorvermogen zou veroorzaakt worden door de sturing van de injectiepomp. En dus gaan ze nu die stuurdoos vervangen. Laat ons hopen dat het daarmee is verholpen!

Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru

Wordt vervolgd.

Update:
Na een aantal storingen zoals hierboven kwamen er ook boven de 0 graden de foutmeldingen.
Het heeft even geduurd, omdat het bestelde onderdeel in backorder stond (ik had nog 52 wachtende voor mij). :fool:
Maar op 16 februari was het zover, toen is mijn auto voor 3 dagen op de Intensive care geweest bij de auto dokter en heeft een nieuwe donor turbo met regelunit gekregen.
Nu precies een week later heb ik vanmiddag mijn auto weer achter moeten laten bij de auto dokter :(, omdat het afgelopen nacht gevroren had kreeg ik vanmorgen dezelfde problemen als voor de donor turbo.
Ik ben vanmorgen maar langs de auto dokter gegaan voor een hart filmpje en daar was dezelfde afwijking te lezen als voorheen. :cry:
Nu hangt de auto aan het infuse en krijg ik morgenochtend hopelijk een positief bericht. :wavecry:

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd twijfel ik tussen een softwarefout in de ECU-programmering, en een probleem met één of meer injectoren.

AndreM

Forumguru
Balen @AndreM hopelijk krijg je een goeie oplossing morgen

Eerlijk gezegd weet de dealer het ook niet, ben blijkbaar de enige in Nederland die dit probleem heeft. De code die uitgelezen werd, verwees naar de turboklep en die is compleet vervangen.
Ik weet hoe het voelt, het is frustrerend als techneut als je het niet vinden kan.
Maar het is wel iedere keer een kik als je het toch gevonden heb, daarom is techniek nooit saai.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan