Schakelindicator....

Martin1985

Actief lid
Heb even een vraagje over de schakelindicator....

Op het moment dat je via de Car instellingen op de columbus de auto in sport stand zet, past de schakelindicator zich hier dan ook op aan?
Dus dat hij ipv "zuinigste" schakelmoment het snelste schakelmoment aan geeft?

Of is dit eventueel aan te passen via VCDS?

Heb wel al gevonden dat deze via vcds aan te zetten is, mocht deze uit staan.

Joske

Forumguru
euhmmmm

ik lag een klein beetje "strijk" toen ik deze vraag las....

de schakelindicator is in het leven geroepen om zuinig te rijden.. niet om SPORTIEF te rijden :D

Gewoon planken met dat ding! (eens ie warm staat natuurlijk)

Over welke motor gaat dit eigenlijk? :)

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou denken dat je één keer uitzoekt bij welke toerentallen je motor 80-85-90-95% van het maximale koppel levert, om er vervolgens voor te zorgen dat je zodanig opschakelt dat je in de volgende versnelling niet lager begint dan met 85-90%. Door het gewoon te gaan doen merk je vanzelf of je nog extra winst kunt boeken door iets hoger op te toeren, of dat alles boven de 80% eigenlijk weinig extrawinst meer toevoegt.
Als je hier eens een uurtje of zo aan besteedt, dan heb je aan de toerentellerwijzerstand (en/of aan je oren :pardon: ) voldoende om de goede schakelmomenten te pakken zonder echt naar de schakelindicator te hoeven turen. Die wijzer zie je ook wel aan de rand van je gezichtsveld, kun je gewoon naar het verkeer blijven kijken...

skodaboy

Forumguru
motor goed warm rijden en volgens gaan met die skoda..:D

bij 'sportief' rijden heb je die schakelindicator niet nodig...
gewoon op schakelen naar je gevoel,maar hem voorbij het rode gebied trekken hoeft natuurlijk ook weer niet..;)

auriga

Forumguru
De schakelindicator geeft naar mijn idee al een opschakeladvies als de volgende versnelling maar enigzins boven stationair toerental komt. Heeft weinig te maken met maximaal koppel. Als ik die voor/na staatjes van de chiptuners bekijk, lijkt de (greenline 81kW diesel) zijn maximum koppel net boven de 2000RPM te leveren, terwijl de BC al bij 1700 toeren adviseert om op te schakelen.

Ben blij dat ik geen automaat heb en lekker zelf kan bepalen wanneer er geschakeld wordt.

Cordoba

Forumguru
De sportstand, heeft volgens mij effect op bijvoorbeeld het 'veergedrag' (ik dacht dat de dempers via klepje andere afstelling krijgen), maar heeft volgens mij geen invloed op de schakelindicator, in elk geval niet bij een handbak.

skodaboy

Forumguru
@Cordoba het is géén BMW,maar een Skoda he..;)
Bij BMW krijg je idd een geheel ander rijgedrag als de sportmodus selecteert..:jaja:
en bij sommige BMW modellen (ook op de automaat) zijn er zelfs twee sportmodussen
de gewone 'sport' en de "sport +"..:D

martijn v o

Forumguru
Je kunt het instellen tenminste als je de driver mode bedoeld.
Eco, en Sport en Individual.
Bij de laatste kun je kiezen:
- automaatbak in welke stand, sport of eco
- stuurbekrachtiging, sport of normaal
- dynamische koplampen, normaal of snel

Joske

Forumguru
dat klopt @martijn v o

maar de schakelindicator is echt niet anders ;)

die wil je nog steeds ECO laten rijden... heb het daarnet nog eens uitgebreid getest (in sportmodus) met mijn 1.4TSI'tje... doorsleuren in 2e naar 100km/u maar toch wou ie al naar 5 e schakelen halfweg :deuk:

Bovenaan Onderaan