Roken?

TDifan

Lid
Mijn O2 2.0Tdi van 2006 (geen roetfilter) gaat steeds meer roken bij flink gas geven. Bij plotseling gas geven zijn de auto's achter mij even niet zichtbaar!
Auto is geheel standaard (geen tuning) en verbruikt niet veel (laatste 30.000km 5,2l/100km veel snelweg km). De stand is nu 60.000km. Heeft iemand hier ook ervaring mee??

TDifan

Lid
Het is een zwarte wolk. Olieverbruik is 1L per 30000km en geen koelvloeistof verbruik. Een beetje roken ok, maar ook een zwarte wolk zodat de achterliggers hun licht aan moeten doen?

joergarms

Senior Member
Zwarte rook is niet direct schadelijk, maar het kan wel nuttig zijn om de inspuitmomenten eens te laten controleren.
Ook kan één van de verstuivers onzuiver zijn waardoor bij plotseling gasgeven de verbranding niet optimaal is.
Zwarte rook is roet.
Blauwe rook is olie.
Witte rook is koelvloeistof.

Je kan proberen een flesje Wynns verstuiverreiniger in je tank te gieten en die leeg te rijden, wil soms wel wat problemen verhelpen.
Zoniet, toch even langs de garage rijden.

Tallguy

Forumguru
En als het blauwige rook is dan zal het je turbo zijn. Heb ik ook gehad (zoeken op topic "opeens roken en walmen").
De turbo van de 2.0 heeft soms last van een asje dat speling gaat krijgen waardoor en olie naar buiten wordt geperst....dat resulteert in een blauwige walm.

Je kan proberen een flesje Wynns verstuiverreiniger in je tank te gieten en die leeg te rijden, wil soms wel wat problemen verhelpen.
Zoniet, toch even langs de garage rijden.

Ik zou erg voorzichtig zijn met additieven in je brandstof.
navraag bij je dealer lijkt me een verstandiger besluit.

Succes !

Lars

Lid
Ik heb het ook maar dat is omdat ik bijna constant als een oud wijf rijd.
Uitlaat wordt dan niet echt lekker schoon geblazen.
Als ik hem dan een keer intrap kunnen ze achter me inderdaad wel
de mistverlichting aandoen.

joergarms

Senior Member
Ik zou erg voorzichtig zijn met additieven in je brandstof.
navraag bij je dealer lijkt me een verstandiger besluit.

Succes !

Dit zijn geen additieven.
Het is puur een reinigend middel wat al tientallen jaren te krijgen is.
Zelfs toen er nog helemaal geen additieven waren.
Feit is gewoon dat door alle eisen de brandstof tegenwoordig meer bevat dan alleen het echte brandbare goedje.
Deze extra middelen willen nog weleens blijven hangen.

TDifan

Lid
Vandaag (wo 17 okt) naar dealer geweest. Fout geheugen uitgelezen. Stonden geen fouten in, dus niets aan de hand? Dealer gaf hetzelfde verhaal als Lars. Komt door roetdeeltjes in de uitlaat die er bij flink toeren maken uitgeblazen worden. Na een paar keer flink optrekken moet dit over zijn. We wachten af, ik heb nog garantie tot april 2008.

___JC___

Forumguru
Vandaag trapte ik op de uitvoegstrook mn gas ff vol in na een paar km filerijden... SJEZUS wat een rookgrodijn. Ik zou me bijna gaan schamen moet ik zeggen...bijna he. :baby012:

ougie

Forumguru
Maak je geen zorgen TDifan, ik heb het zelfde. Mijn vrouw wordt ligt pissig als ze weer eens een pluim ziet tijdens wat krachtiger optrekken van onze OII. Hij is van oktober 2004 en heeft net de eerste keuring achter de rug. Geen tuning en roetfilter en met vlag en wimpel door de keuring gekomen, zelfs met steekproef. Dubbel gekeurd dus eigenlijk. Roetmeting geen probleem. Wel moet het lekker zwarte rook zijn. Ik rook zelf niet,,, niet nodig doet mijn OIItje wel voor mij. Ook hel olie verbruik ligt bij de mijne het zelfde als bij jouw 1 litertje per 30000km, en dat is netjes. Tip van de dealer, wacht niet tot het lampje brand, controleer zo af en toe. Mijn praktijk is bij 10000 een half litertje, bij 20000 weer een half litertje en bij 30000 totale vervanging. Ik heb een pittige rijstijl en rijdt jaarlijks ook nog eens zo'n 4000km met de caravan. Per jaar rijdt ik een kleine 30000km half snelweg, half provinciaal, en soms in de stad. Bij navraag over het eventuele plaatsen van een roetfilter had de dealer (magazijnmedewerker) het over een bedrag van een kleine 90 euro. Dit zijn speciale VAG filters en hier waren geen problemen van te verwachten. Wel zou er veel universeel spul tekoop zijn, waar wel regelmatig problmen mee zouden zijn. Mijn OII is voorlopig goed(schoon) gekeurd, ik wacht nog ff.

TDifan

Lid
Het ziet er naar uit dat de dealer gelijk had. Na een paar keer flink optrekken is het roken tot een minimum gereduceerd (in vergelijking tot vroeger). We gaan gewoon weer kiliometer draaien!

Ik heb het ook maar dat is omdat ik bijna constant als een oud wijf rijd.
Uitlaat wordt dan niet echt lekker schoon geblazen.
Als ik hem dan een keer intrap kunnen ze achter me inderdaad wel
de mistverlichting aandoen.

Bingo.

Hard gassen, rook weg.

Bovenaan Onderaan