Maak je geen zorgen TDifan, ik heb het zelfde. Mijn vrouw wordt ligt pissig als ze weer eens een pluim ziet tijdens wat krachtiger optrekken van onze OII. Hij is van oktober 2004 en heeft net de eerste keuring achter de rug. Geen tuning en roetfilter en met vlag en wimpel door de keuring gekomen, zelfs met steekproef. Dubbel gekeurd dus eigenlijk. Roetmeting geen probleem. Wel moet het lekker zwarte rook zijn. Ik rook zelf niet,,, niet nodig doet mijn OIItje wel voor mij. Ook hel olie verbruik ligt bij de mijne het zelfde als bij jouw 1 litertje per 30000km, en dat is netjes. Tip van de dealer, wacht niet tot het lampje brand, controleer zo af en toe. Mijn praktijk is bij 10000 een half litertje, bij 20000 weer een half litertje en bij 30000 totale vervanging. Ik heb een pittige rijstijl en rijdt jaarlijks ook nog eens zo'n 4000km met de caravan. Per jaar rijdt ik een kleine 30000km half snelweg, half provinciaal, en soms in de stad. Bij navraag over het eventuele plaatsen van een roetfilter had de dealer (magazijnmedewerker) het over een bedrag van een kleine 90 euro. Dit zijn speciale VAG filters en hier waren geen problemen van te verwachten. Wel zou er veel universeel spul tekoop zijn, waar wel regelmatig problmen mee zouden zijn. Mijn OII is voorlopig goed(schoon) gekeurd, ik wacht nog ff.