Powerbox-ervaring voor de geïnteresseerden

Psioneer

Actief lid
Beste mensen,

Lezend door de voorgaande topics zie ik telkens weer dat er weinig over ervaringen met powerboxen wordt geschreven. Onderstaande tekst zal over mijn ervaringen gaan. Niet geïnteresseerd? Stop dan hier met lezen.

Momenteel rijdt ik een (lease-)Astra 1.7DTI (100pk) met powerbox. Volgens de boekjes zou deze zo'n 28pk extra moeten leveren. En ondanks dat ik dat nooit heb laten meten lijkt het verschil wel overeen te komen met die hoeveelheid. Een sprintje tegen een Astra 120pk met automaat win ik altijd. Niet met straatlengtes maar toch overtuigend. De powerbox zit er vanaf km-stand 3000 in. Afstellen met de computer (door inbouwer) was nog wel even spannend: beginnen bij max en dan terug totdat ie niet meer in noodloop gaat (tja, zo moet het niet maar wel maximaal resultaat). Inmiddels staat de teller op dik 70000km; nooit één probleem ondervonden.
Opel vond het niet nodig een motortemperatuurmeter in het dashboard te zetten. Dus warm of koud; volgas optrekken kan altijd! En zoals gezegd, geen enkel probleem.
De driveability van deze Astra is niet om over naar huis te schrijven; inhouden rond de 3000 toeren, schokken bij gas loslaten... maar volgens de dealer is dat niet abnormaal. Wel is het zo dat dit door de PB versterkt wordt (zowel met als zonder getest).

Mijn vorige (lease-)Astra was een 2.0DTI (100pk) met powerbox. Ander type met een regelschroefje. Altijd vol open, nooit één probleem mee gehad. De zwarte walm uit de uitlaat betekent alleen maar dat ie wat te doen heeft. Wel heb ik de indruk dat die iets feller was in acceleratie.

Mijn eerste (lease-)Astra was er eentje met 80pk en geen tuning. Na twee jaar is de cylinderkop vervangen omdat er een enorme scheur in zat. Tja, met 80pk moet je nu eenmaal gas geven om vooruit te komen. Blijkbaar was hij daar niet tegen bestand.

Moraal van het verhaal: niks mis met een powerbox. Je krijgt meer pk's tegen een (voor mij) redelijke prijs en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Mijn nieuwe Superb zal er dus niet aan ontkomen (zie mijn andere threat).

Groeten,

Psioneer

Fabia

† In Memoriam
Dus warm of koud; volgas optrekken kan altijd! En zoals gezegd, geen enkel probleem.
De driveability van deze Astra is niet om over naar huis te schrijven; inhouden rond de 3000 toeren, schokken bij gas loslaten... maar volgens de dealer is dat niet abnormaal. Wel is het zo dat dit door de PB versterkt wordt (zowel met als zonder getest).

Mijn vorige (lease-)Astra was een 2.0DTI (100pk) met powerbox. Ander type met een regelschroefje. Altijd vol open, nooit één probleem mee gehad. De zwarte walm uit de uitlaat betekent alleen maar dat ie wat te doen heeft. Wel heb ik de indruk dat die iets feller was in acceleratie.

Mijn eerste (lease-)Astra was er eentje met 80pk en geen tuning. Na twee jaar is de cylinderkop vervangen omdat er een enorme scheur in zat. Tja, met 80pk moet je nu eenmaal gas geven om vooruit te komen. Blijkbaar was hij daar niet tegen bestand.

Zit me, na het lezen van dit verhaal, af te vragen hoe jij met een auto omgaat en hoe je er mee rijdt?

___JC___

Forumguru
Het feit dat iets niet kapot gaat onder zo een rijstijl kan ook meer geluk zijn dan wijsheid...
:tongue:

Psioneer

Actief lid
hmmmm

Nu je het zegt... kan me voorstellen dat dat beeld is ontstaan na wat ik geschreven heb. Maar ik kan je gerust stellen: over het algemeen heb ik een 50+ rijstijl en ben ik één van de zuinigste chauffeurs onder mijn collega's. Daarnaast ben korte tijd taxichauffeur geweest en heb ik altijd veel complimenten gekregen over m'n rijstijl.
Wil niet zeggen dat ik nooit gas geef en dat ik nooit gas geef met koude motor. Maar dat laatste heeft vooral met m'n huidige wagen te maken. Vanaf het begin zijn we nooit vrienden.
De eerste en tweede heb ik netjes behandeld. Maar ja, ik vind wel dat je ook bergop in z'n vijf 120 mag rijden, ook al is dat dan volgas en halverwege de helling nog maar 80 in z'n vier. En dat was dan gewoon een bergje in de snelweg bij Luik richting Ardennen.

Bij een lease auto zit je vast aan wat je krijgt, niet wat je kiest. Nu ik in de vrije categorie mag leasen en voor de Skoda heb gekozen weet ik dus wat ik krijg. En ik ben ervan overtuigd dat ik het goed kan vinden met de Superb. Geen zorgen, hij zal in de watten worden gelegd met luxe wax en misschien nog een tefflonlaagje zodat ie blinkt om door een ringetje te halen.

Groeten,

Psioneer

Gieliovd

Forumguru
Maar toch, koud trappen met een dieseltje, dat is vragen om brokken. Vind ik altijd weer een aparte discussie: leaserijder gedrag.

Had mijn broer ook met zijn leasebakken. Flink het gas erop meteen hier de straat uit. Het is gewoon een gebrek aan respect voor je baas ook heb ik het idee, ding kapot, hoge kosten....

Zegt niet dat jij dat doet.

VEEJAY

Forumguru
Astra -1
Astratuning naar 128pk -5
Mag auto niet zelf kiezen dus volgas met koude motor -10

Superb + 5

Tallguy

Forumguru
Powerboxen hebben trouwens alleen nut bij een commonrail systeem (atmosferisch komt volgens mij al niet meer voor). De PD van Skoda/VAG die ze nog eventjes hanteren zal dus niet werken met een powerbox, daar kan je alleen maar iets aan doen met chippen.

Houdt dit dan wel ff in 't snotje als je een PB wil aanschaffen voor je Superb...zonde van het geld dan.

En je rijstijl zoals je het beschrijft in je topicstart (kan je niet onderuit komen...het staat er tenslotte :) ) is idd niet echt om van te zeggen "goh, wat gaat hij goed om met z'n auto". En leaserijders die hun auto als oud vuil behandelen mogen ze van mij ook de auto van af pakken! Die gasten verzieken het voor iedere leaserijder die wél snapt dat het niet hun auto is maar een auto die van iemand anders is (de leasemij) en er daarom zuinig mee omgaan.

VEEJAY

Forumguru
Powerboxen zijn volgens mij juist goed bij PD motoren. Zekers de 1.9TDI's van vroegah. PD = volgens mij niet commonrail. Das de nieuwe 2.0TDI 143pk. niet de oude 1.9tdi en 2.0tdi 140/170PK. Toch?

Tallguy

Forumguru
Powerboxen zijn volgens mij juist goed bij PD motoren. Zekers de 1.9TDI's van vroegah. PD = volgens mij niet commonrail. Das de nieuwe 2.0TDI 143pk. niet de oude 1.9tdi en 2.0tdi 140/170PK. Toch?

PB schijnen niet te werken bij PD motoren omdat de inspuiting anders werkt. Alleen het aanpassen van de firmware met de settings voor inspuiten etc....schijnen te werken...en domme PB ertussen hangen niet.

En de 1.9TDI's van vroegah (waar je het over hebt) zijn de atmosferische diesels, niet de pompdusen.

VAG komt met een commonrail ter vervanging van de PD (zie ook mijn stukkie bij Rijimperssies over de VW Tiguan; dat was een CR blok). En aangezien topicstarter het heeft over 10-12 weken betwijfel ik of het al een CR blok is. Dat zou hij na moeten vragen.

VEEJAY

Forumguru
Ik blijf bij mijn standpunt:

PD staat voor PumpeDeuse, vertaald Pompverstuiver. Dit is een inspuittechniek die VAG hanteert bij TDI-motoren vanaf ca 2000.

Een diesel met een pompverstuiver heeft voor elke cylinder een aparte pomp, welke zich in het kleppendeksel bevindt. De inspuitdruk is ca. 2000 bar.

1.9 TDI's die van de PD-techniek gebruik maken zijn er in de smaken 90 (Golf5), 100, 115, 130, 150 en 160pk. Er zijn ook enkele 5-cilinder TDI's in de T5 die van de PD techniek gebruik maken. Verder zijn alle 3-cilinder TDI's ook PD-motoren.

*EDIT*
Ook mijn 140pk tdi is een PD motor.

Tallguy

Forumguru
Ik blijf bij mijn standpunt:

PD staat voor PumpeDeuse, vertaald Pompverstuiver. Dit is een inspuittechniek die VAG hanteert bij TDI-motoren vanaf ca 2000.

Een diesel met een pompverstuiver heeft voor elke cylinder een aparte pomp, welke zich in het kleppendeksel bevindt. De inspuitdruk is ca. 2000 bar.

1.9 TDI's die van de PD-techniek gebruik maken zijn er in de smaken 90 (Golf5), 100, 115, 130, 150 en 160pk. Er zijn ook enkele 5-cilinder TDI's in de T5 die van de PD techniek gebruik maken. Verder zijn alle 3-cilinder TDI's ook PD-motoren.

*EDIT*
Ook mijn 140pk tdi is een PD motor.
Ja, maar wat wil je hiermee zeggen? 't enige dat ik weet, van iemand die zelf z'n motoren bouwt ivm sprintraces en zelf ook veel met Powerboxen doet, is dat een Powerbox niet schijnt te werken (of niet goed) met een pompduese, maar wel met een commonrail. Daarom dat hij er ook een in zijn Toyota D-4CAT heeft zitten en zelfs in z'n 3e versnelling nog met slippende banden kan wegtrekken.

VEEJAY

Forumguru
Wat ik hiermee wil zeggen is:

*Een Powerbox werkt prima op een PD motor. Dat is al jaren bewezen. Ik heb vroeger niet zelden verloren van collega's met powerboxen op hun PD 90/110PK TDI's bij sprintjes en op de autobahn. Ikzelf had een chip toen. Ze roeten veel, tis allemaal niet goed voor je motor, maar ze gaan als de brandweer!

*Wat jij zegt is dat 1.9TDI's atmosferische diesels zijn terwijl ik tot vandaag denk dat atmosferische motoren simpelweg geen Turbo of compressor hebben -> SDI. Maar maak mij wijzer!

*Afgelopen jaar is pas commonrail diesel gemeengoed bij nieuwe 2.0TDI modellen daarvoor had vag die niet bij de meest verkochte TDI's. En reken maar dat er aardig wat PD's met powerbox rondreden de afgelopen jaren.

Psioneer

Actief lid
Rijstijl...

En je rijstijl zoals je het beschrijft in je topicstart (kan je niet onderuit komen...het staat er tenslotte :) ) is idd niet echt om van te zeggen "goh, wat gaat hij goed om met z'n auto". En leaserijders die hun auto als oud vuil behandelen mogen ze van mij ook de auto van af pakken! Die gasten verzieken het voor iedere leaserijder die wél snapt dat het niet hun auto is maar een auto die van iemand anders is (de leasemij) en er daarom zuinig mee omgaan.

Het is lastig eerdere uitspraken recht te zetten, zeker als ze op (digitaal) papier staan.
Nogmaals de geruststelling dat mijn rijstijl een hele zuinige is. Zoek maar eens iemand die de boordcomputer (die niet correct is maar wel een idee geeft) onder de 4,9l/100km weet te houden over een afstand van 700km wisselend stad en snelweg. Uitgerekend naar echte liters en kilometers (uit overzicht leasemaatschappij) is dat gemiddeld over 3 jaar 6,2l/100km.
Bovendien vind ik dat een auto volgas moet kunnen hebben. Dat ik het ook met koude motor doe komt doordat ik niet kan zien of het ding warm of koud is, de meter ontbreekt. Bovendien heb ik een slechte relatie met deze auto.
De vorige heb ik vertroeteld met een mooie teflonlaag, wekelijkse wasbeurten, clifford G4 alarm met alle opties... op eigen kosten. Mijn baas en de leasemaatschappij hebben weinig te klagen.

Groeten,

Psioneer

VEEJAY

Forumguru
-Kwestie van definitie zuinig rijden kan zijn het verbruik, dus niet op je (lease)auto als geheel.
-Geen temperatuurmeter = volgas wegmee rijden :-)

Grappig, weer wat geleerd.

Ik merk trouwens wel wanneer de diesel op temperatuur is, hij voelt en klinkt dan anders.

Psioneer

Actief lid
Opel vindt het blijkbaar niet belangrijk of denkt dat hun motoren niet warm gereden hoeven te worden. Als berijder heb je deze informatie dus niet nodig. Waaruit ik dan afleid dat het prima is om altijd te rijden alsof je al minstens een half uur op de snelweg zit.

Het heeft me in elk geval drie jaar enorm gestoord dat zo'n metertje er niet in zit. Van een auto van €23000 verwacht ik toch echt meer. Tien jaar geleden kocht je voor dit geld een hele mooie BMW 3-serie met 2 liter 6 cylinder.
Het blikje dat Opel nu levert voor dat geld heeft de wegligging van diezelfde BMW van 10 jaar geleden (prima) maar dat is ook alles. Het ding is uiterst kaal, lelijk plastic dashboard, krappe binnenruimte (mijn knie zit altijd tegen de contactsleutel), kleine kofferruimte, lelijke wieldoppen... (tja, het is een Essentia), heeft een waardeloze driveability (inhouden en schokken)... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vergelijk dit nu eens met een Superb! Alles wat je nodig hebt zit er standaard op voor hetzelfde geld en je krijgt heel veel centimeters meer auto waarin ik uitermate comfortabel achter mezelf kan zitten en dan nog 480l bagageruimte heb! Plus een mooie afwerking; leer/alcantara, standaard automatisch dimmende binnenspiegel, wetcase, coming home functie, licht metalen velgen (helaas niet de mooiste, maar toch)...
En wat kost ie dan? €26000 in België! Ik zeg:"Da's geen geld voor zoveel auto!"
De Astra Cosmo zit in BE rond dezelfde prijs maar ja, je hebt dan min of meer dezelfde opties als op de Superb maar het is en blijft een Astra.
De Leon vond ik dan nog leuk omdat het een echt racekarretje is. Dan neem ik de afmetingen voor lief. Maar qua uitrusting is de Leon ook niet best.

Moraal van het verhaal: Superb: HEEL VEEL auto voor een hele aangename prijs!

En over Opel wil ik het NIET meer hebben.

Groeten,

Psioneer

Fabia

† In Memoriam
Opel vindt het blijkbaar niet belangrijk of denkt dat hun motoren niet warm gereden hoeven te worden. Als berijder heb je deze informatie dus niet nodig. Waaruit ik dan afleid dat het prima is om altijd te rijden alsof je al minstens een half uur op de snelweg zit.

En over Opel wil ik het NIET meer hebben.

Zullen we ook niet meer doen:winkie:

Gieliovd

Forumguru
Ja maar die Opel... whehe :D

Nee, dat zijn inderdaad nog eens prijzen! Ik dacht dat die Superb's in de klasse Audi A6 lagen qua prijs.

Maar goed België is toch ff andere koek ja.

Doe je goed!

Bovenaan Onderaan