wat is Vag-com?

Hetzer

Forumguru
Voor de mensen die het nog niet wisten bij deze,

VAG-COM is een third party Windows-based software programma geproduceerd door Ross-Tech en wordt gebruikt voor o.a. diagnose en aanpassingen bij Volkswagen, Audi, Seat en Skoda auto's. Dit zijn de voornaamste automerken welke geproduceerd worden door het VAG-concern. VAG-COM kan bijna hetzelfde (en soms meer) dan een aantal dure tools die alleen beschikbaar zijn voor de dealer, zoals de VAS-505x series (o.a. VAG 1551 en VAG 1552). Met VAG-COM kan nu ook de kleinere garage en auto-eigenaren diagnose uitvoeren, diesel ontstekingstijdstip te bekijken, aanpassingen te doen zoals automatische deuropening, het coderen van een vervangende ECU of sleutel en het diagnostisch monitoren van de vele sensoren. In tegenstelling tot de algemene On Board Diagnostics (OBD-II/EODB), heb je voor bovengenoemde zaken commando's nodig (en VAG-COM kan dat) die alleen gebruikt worden binnen VAG-concern. Met die 'manifacturer-specific' commando's kunnen alle VAG-auto's worden gediagnostiseerd, ook die auto's (voor 1996) die niet voldoen aan de algemene OBD-II/EOBD regels.
Er zijn twee manieren om VAG-COM te gebruiken:

je koopt de hardware (kabel) samen met de software bij de fabrikant RossTech,
je bouwt je eigen interface-hardware en gebruikt de (in functionaliteit gelimiteerde) gratis shareware versie van VAG-COM.
VAG-COM kan ook gebruikt worden bij veel auto's en kleine trucks die na 1 januari 1996 zijn gebouwd, omdat die auto's geschikt zijn voor algemene OBD-II/EOBD protocollen. Echter die OBD-II staat je dan alleen toe beperkte diagnose te doen en helaas zijn aanpassingen aan de ECU dan niet mogelijk.

Fouten uitlezen.
Als je een VAG-auto hebt dan is het geen slecht idee af en toe het geheugen eens uit te lezen op fouten, dat heet een Automatische-Scan (AutoScan). VAG-COM herkent op het ogenblik circa 7800 fouten, welke elk een beschrijving bevatten.

Controle op functionaliteit van een aantal onderdelen.
De waarde van veel onderdelen kan (rijdend) worden uitlezen (bv. snelheid, toerental, oliedruk, olietemperatuur, turbodruk (gevraagd en geleverd), brandstof-inspuithoeveelheid, koelvloeistoftemperatuur, etc etc). Dat doe je m.b.v. het onderdeel Measuring Blocks (Meetwaarde Blokken). Die gemeten waardes kun je (rijdend) loggen, zo'n log kun je opslaan op je eigen pc. Voorbeelden: de werking van de lucht-massa-meter; het verloop van de turbodruk; de werking van de N75 (klep die de turbodruk meet en regelt); het meten van de pomptiming van diesels; controle of een diesel is getuned of niet. In vrijwel elke Module is een item 'Output Tests' aanwezig. Daarin kunnen veel van de onderdelen worden getest, die in de desbetreffende Module aanwezig zijn.

Instellingen veranderen.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Voorbeelden: de EGR kan (voor 85%) worden dicht gezet (tot modeljaar 2002); de portieren kunnen automatisch worden vergrendeld (anti carjack); knipperen en/of een toetertje bij het ont- en vergrendelen van je portieren; selectieve deuropening; de taal van de multi-functie-indicator is in te stellen; de service-meldingen zijn te resetten; op je mfa het weergave brandstofverbruik omzetten van liters per 100 km naar km per liter; het stationair toerental kan worden aangepast.

bron; wikipedia

http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Hetzer

Forumguru
Hoewel iedereen de term VAG-COM nog gebruikt is deze onlangs officieel veranderd in VCDS, dit had te maken met het feit dat VAG de term VAG-COM niet als merk kon of mocht laten registreren in de U.S.A, het nu dus VCDS geworden,

het is maar dat je het weet.

higgy

Forumguru
Is voor Nederland volgens mij helemaal uitgezet en ook met VAG niet aan te zetten.
Heeft met wetgeving te maken meen ik.

TurboBooster

Forumguru
Ik wil wel een toetertje bij het openen en sluiten met de AB :yeah:
Wie helpt?

Dat toetertje is een onderdeel van de optionele alarminstallatie.
In sommige type VAG auto's is deze wel aanwezig doch in de meeste type Škoda's niet.
Indien er af fabriek een alarminstallatie in zit zou het mogelijk moeten zijn.

TB.

Desperado

Forumguru
Dat is zóó BMW 318i met getinte ruitenfolie.
Tjoep, tjoep; blink, blink.

Ik heb het niet nodig, hij zegt van zichtzelf al KLAKKERDEKLAK! Rare dubbele vergrendeling.

;)

Die van mij doet ook gewoon klak, zonder verder geluidjes en lampjes.Lekker onopvallend, de rest van de auto valt al genoeg op:grin:

Octavia_II

Actief lid
Ik zag die optie ook staan. Toch maar eens proberen of het echt zo is :-)

Hoi Okkie,

het is waar wat turbobooster zegt, dit kan alleen indien er af-fabriek-alarm in zit.

Het is geen toetertje, maar meer een piep en werkt perfekt op mijn O2 van 2006.

Heb gelezen dat het ook zo in te stellen is dat de piep niet piept op het moment dat bv. een deur niet goed dicht zit. Ga dit nog uitzoeken.....

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan