Heeft de Octavia III ook het probleem dat af fabriek 2 verschillende capaciteiten koelvermogen zijn geleverd? (Een bedoeld voor af fabriek trekhaak en een zonder)
De eerste O3 Greenlines hatchback hadden een ander koelsysteem. Ik had er zo één, mag niets trekken. Later is dat aangepast en gingen de trekgewichten naar 1000 kg.
On topic: een olietemperatuur van 130 graden plus vind ik absoluut niet raar met een zware aanhanger aan de haak bergop. Dat ook de koelwatertemperatuur mee gaat lopen is niet vreemd, immers die warmte moet weg. Dat kan de radiator natuurlijk prima regelen. Mijn Land Rover Discovery TD5 loopt ook richting de 120 graden olietemperatuur bergop met 4 personen, hond, bagage en aanhanger.
Ik weet niet of dit iets specifieks is van 1.6 TDI's op MQB platform, zit denk ik meer in het algemene efficiënte karakter van moderne diesels. Die produceren relatief weinig warmte en dus wordt het koelsysteem daarop afgestemd. De eerste Peugeot HDI's eind jaren '90 hadden electrische bijverwarming omdat in de winter het koelwater te koud bleef om de kachel op te stoken. Dat is ook de reden dat sommige types, met name sommige populaire 14% bijtelling modellen van enkele jaren terug, regelmatig weinig of niets mogen trekken. Koelwater rondpompen kost vermogen en dus brandstof en levert dus extra CO2 uitstoot op, je zal maar boven de toentertijd geldende grenzen komen en dus je auto's niet meer kunnen verkopen.
Al gezegd, en inderdaad verstandig: in lage versnelling met voldoende rpm bergop. Eerste foto laat dat ook duidelijk zien. Water- en oliepomp draaien dan op hoe toeren en pompen hun vloeistoffen dus snel rond, waardoor die hun energie kwijt kunnen. De motor levert dan ook de optimale prestaties. En koelvloeistof
PEIL / olie
PEIL (

graag met
EI, p
IJlen komen uit een boog of liggen op de weg geschilderd etc.) op juiste niveau is ook zeer belangrijk. Check na zo'n rit (of tijdens) ook altijd het peil en vul bij indien nodig. Sta dan ook niet verbaasd als er wat bij moet, motoren die doorgaans niet zoveel hoeven te doen en het ineens hard voor de kiezen krijgen verbruiken altijd wel wat olie.