@Renkie : je bent de tweede die dit opmerkt, terwijl Frans al heeft aangegeven dat de foto net na de klim is genomen terwijl de weg alweer vlak liep...
Waarom belast je de aandrijflijn door in een hoger verzet te rijden?Dan nog moet je dus ook erna zorgen dat alles genoeg toeren maakt want ook dan wil je het koelen en de gehele aandrijflijn niet te raar belasten.
Waarom wil je op de vlakke weg niet in, bijvoorbeeld, D7 rijden; als de motor en aandrijflijn het aankunnen is daar niets mis mee, toch?Ik zou echt aanraden om eerder richting de 2000 te zitten of zelfs hoger.
Deze opmerking gaat er bij mij maar moeilijk in: Waarom zouden die lagers niet dezelfde belasting bij lagere/minder rpm aankunnen? Ik zou verwachten dat de aandrijflijn de potentiele gevraagde (Of geleverde, ligt aan uitgangspunt ) aan moet kunnen. Als dit het geval is zou een hogere versnelling niets veranderen aan de slijtage van genoemde onderdelen en is er niets mis mee om op de schakelen.Voor lagers in het blok en bak kun je beter wat hoger zitten.
En stel je kon dat wel, is de vraag of de onderdelen (ketting, evt versnellingsnaaf) dat krachtenveld overleven.Klopt, dat vermogen kan ik niet leveren
Heeft-ie waarschijnlijk wel, want er draaien meer of minder (c.q. grotere of kleinere) tandwielen mee maar dat zal in de praktijk te verwaarlozen zijn ten opzichte van de lucht- en rolweerstand die overwonnen moet worden, airco en dynamo, etc...Ervan uitgaand dat de keuze van de versnelling geen gevolgen heeft voor de weerstand in de aandrijflijn
Heb zojuist even gekeken bij mijn O3, maar bij mij zitten ze dicht. Aan de onderkant wel luchtgeleiders, maar die eindigen bij dat dichte plaatje. Heb nog geen problemen ondervonden met de caravan, maar ik zou verwachten dat ze bij mij open zouden zijn ivm de trekhaak voorbereiding.....