feestbeestzaandam
Senior Member
Voordat mensen gaan afraden om er aan te beginnen ivm al die vragen, ik ga het LATEN DOEN door een kennis en mee helpen en kijken.
Deze kennis woont 5 kwartier bij mij vandaan en ik wil alles in orde hebben en geen verkeerde onderdelen als we alles los hebben.
Ik heb een octavia3 van 2013 en ik heb de diameter van mijn achterremschijf opgemeten.
Deze is met een duimstok gemeten 25.4 cm (254 mm).
Op de technische data (link hier op het forum) Octavia III 2013 ➤ Brake systems - Edition 12.2012 staat:
Rear brake disc - ∅ mm 272.
Dat zou inhouden dat ik 18mm verkeerd zou hebben gemeten, lijkt mij wel heel veel.
De centreer diameter is 65 mm
Mijn achterschijf is nu nog iets minder dan 9 mm dik.
De slijtage rand aan de binnenkant (kant van naaf) is 0.6mm dik, (de buitenkant, niet kant van naaf) heeft geen opstaande rand.
Als ik uitga van 0.6mm aan de zichtbare kant van de schijf (kant wielmoeren) dan zal aan de achterkant ook wel 0,6 zijn en dus samen 1.2mm samen met resterende (minder dan 9mm) kom ik uit op 10 mm.
Dit klopt wel met de technische gegevens (Brake disc, thickness mm 10.)
Brake disc, minimum thicness 8mm.
Nu denk ik er aan om de remschijf ook te vervangen ivm minstens 2,5 jaar oud en 30.000 km (zal al op auto toen ik hem kocht)
Maar als ik op autodoc kijk dan zie ik bij mijn auto (Scoda octavia 3 hatchback 5e3 nl3 nr3 tsi 1.2 benzine 105 pk 77kw ) verschillende grote voor onder mijn auto.
onder andere die bij mijn opgemeten maat in de buurt komen (253,255,256).
En ik zie 5 gaten en 9 gaten, mijn huidige schijf heeft 9 maar kan en mag 5 gaten ook (zie foto's) en waar moet ik dan op letten.
Ik wil niet de goedkoopste schijf maar ook niet de duurste, ik ben een rustige rijder max 150 in Duitsland en geen heftige remmer.
Gaan duurdere langer mee (ivm minder slijten) of is het alleen de naam.
Ik moet ook nog remblokken kopen voor achter (en voor maar daar heb ik nog niet het wiel vanaf gehaald).
Op dit moment zitten er remblokken op van Galfer 4553-2 JT5IT (zie foto) waar nog 5,5 mm op zit dus deze moeten zeker vernieuwd worden.
Hoe weet ik dat ik van een ander merk de juiste koop, ivm vorm en afmetingen.
Ik kan dus zoals het nu lijkt niet uitgaan van de technische data die ik zie in de pdf ,ik zal dus voor de voorremmen ook moeten meten en vragen etc.
Deze kennis woont 5 kwartier bij mij vandaan en ik wil alles in orde hebben en geen verkeerde onderdelen als we alles los hebben.
Ik heb een octavia3 van 2013 en ik heb de diameter van mijn achterremschijf opgemeten.
Deze is met een duimstok gemeten 25.4 cm (254 mm).
Op de technische data (link hier op het forum) Octavia III 2013 ➤ Brake systems - Edition 12.2012 staat:
Rear brake disc - ∅ mm 272.
Dat zou inhouden dat ik 18mm verkeerd zou hebben gemeten, lijkt mij wel heel veel.
De centreer diameter is 65 mm
Mijn achterschijf is nu nog iets minder dan 9 mm dik.
De slijtage rand aan de binnenkant (kant van naaf) is 0.6mm dik, (de buitenkant, niet kant van naaf) heeft geen opstaande rand.
Als ik uitga van 0.6mm aan de zichtbare kant van de schijf (kant wielmoeren) dan zal aan de achterkant ook wel 0,6 zijn en dus samen 1.2mm samen met resterende (minder dan 9mm) kom ik uit op 10 mm.
Dit klopt wel met de technische gegevens (Brake disc, thickness mm 10.)
Brake disc, minimum thicness 8mm.
Nu denk ik er aan om de remschijf ook te vervangen ivm minstens 2,5 jaar oud en 30.000 km (zal al op auto toen ik hem kocht)
Maar als ik op autodoc kijk dan zie ik bij mijn auto (Scoda octavia 3 hatchback 5e3 nl3 nr3 tsi 1.2 benzine 105 pk 77kw ) verschillende grote voor onder mijn auto.
onder andere die bij mijn opgemeten maat in de buurt komen (253,255,256).
En ik zie 5 gaten en 9 gaten, mijn huidige schijf heeft 9 maar kan en mag 5 gaten ook (zie foto's) en waar moet ik dan op letten.
Ik wil niet de goedkoopste schijf maar ook niet de duurste, ik ben een rustige rijder max 150 in Duitsland en geen heftige remmer.
Gaan duurdere langer mee (ivm minder slijten) of is het alleen de naam.
Ik moet ook nog remblokken kopen voor achter (en voor maar daar heb ik nog niet het wiel vanaf gehaald).
Op dit moment zitten er remblokken op van Galfer 4553-2 JT5IT (zie foto) waar nog 5,5 mm op zit dus deze moeten zeker vernieuwd worden.
Hoe weet ik dat ik van een ander merk de juiste koop, ivm vorm en afmetingen.
Ik kan dus zoals het nu lijkt niet uitgaan van de technische data die ik zie in de pdf ,ik zal dus voor de voorremmen ook moeten meten en vragen etc.

Bijlagen
Laatst bewerkt: