Ik zal hier ook mijn ervaring even delen met MySkoda en Skoda Connect.
Toen ik mijn auto (Scala) bestelde in de Sport Business uitvoering eind 2019 was Skoda Connect - Proactive services onderdeel van de standaarduitrusting. De overige services, Skoda Connect - Remote Access en Skoda Connect - Infotainment Online niet. Als ik dit wilde hebben, dan was ik aangewezen om de duurdere Amundsen te nemen. Bij de Bolero was het niet mogelijk om dit bij te bestellen.
Ten aanzien van het Infotainment Online gedeelte begreep ik dat, ten aanzien van Remote Access niet. Infotainment online ziet onder andere toe op kaarten, poi's en dergelijke en als je geen navigatie hebt, is dat ook geen meerwaarde. Remote Access ziet toe op het op afstand uitlezen van een aantal zaken. Dit zou in mijn ogen prima moeten kunnen. Mijn Bolero gaf onder instellingen - Skoda Connect netjes aan dat al deze zaken ten aanzien van Remote Access geblokkeerd waren. Daarbij gaf hij tevens aan dat deze geblokkeerd waren, omdat ik niet over een actieve licentie beschikte. De diensten van proactive services werden weergegeven als beschikbaar.
Puur uit nieuwsgierigheid was ik benieuwd of ik deze licentie kon verkrijgen. Op de site skoda-connect.com kreeg ik in sectie Shop gelijk een foutmelding. Ik moest eerst een auto selecteren. Die stond echter gewoon in de virtuele garage. Nagevraagd bij de helpdesk in Nederland: "Nee, kan niet. Dan moet je knoppen in het plafond hebben." Mijn reactie: "Ik heb die knoppen in mijn plafond." Reactie: "Nee, maar toch kan het niet." Aangezien dit weer eens een kul antwoord was van de Nederlandse helpdesk, de vraag ook in Tsjechië neergelegd. Reactie: "Dit had je als optie moeten selecteren tijdens het bestellen, achteraf activeren is helaas nog niet mogelijk. Het was echter wel gewoon mogelijk geweest met een Bolero." Dit antwoord kwam op mij al betrouwbaarder over.
Dit heb ik een hele tijd laten rusten, totdat een paar weken terug de shop in de web portal in een keer wel de mogelijkheid gaf om een product te plaatsen: Remote Access. Gelijk maar de proef op de som genomen, het bedrag overgemaakt en een dag of twee later kreeg ik de melding dat de licentie was geactiveerd. En ja hoor, in de auto staan de diensten van Remote Access nu allemaal op beschikbaar (behalve knipperen & claxonneren). Heeft het een hele grote meerwaarde? Nee, dat niet per se. Maar even controleren of de auto wel op slot staat (en zo nee, vergrendelen) of vòòr een langere rit je actieradius checken om te zien of je nog wat tijd moet in calculeren voor het tanken, is toch wel prettig. Daarnaast vind ik het ook wel weer gaaf dat je dit allemaal vanaf je Apple Watch kan uitlezen en zelfs de auto kunt vergrendelen/ontgrendelen vanaf je pols. Dit heeft wel een erg hoog gadget gehalte
.
Is alles dan fantastisch? Nog niet helemaal. Drie kleine dingetjes. 1. Knipperen & claxonneren is op een of andere manier niet geactiveerd. In de auto krijg ik de melding dat ik hier geen licentie voor heb, maar dit is echter onderdeel van de remote access licentie en al het andere werkt wel. 2. De Apple Watch app is nog niet heel stabiel en wilt op sommige momenten niet meer starten. Dan moet je uitloggen in de app op de telefoon en weer inloggen. Daarna werkt hij weer stabiel. 3. In de web-portal lijkt het nog niet actief, aangezien ik van daaruit de auto niet kan uitlezen / aansturen. Dit kan in de app echter wel gewoon en dat vind ik het belangrijkste.
Mocht je een always-connected auto hebben aangeschaft en deze services zijn nog niet geactiveerd (bv. Scala/Kamiq), moet je dit dan direct aanschaffen? Nee, dat niet. Maar het is wel leuk dat het mogelijk is en dat het verder ook prima werkt.