Captain Hook
Forumguru
Vanochtend voor een kleine onderhoudsbeurt (75kkm, bijna 4 jaar oud) en de 34F7 actie (DSG minerale olie + s/w update) langsgeweest.
Keurig op afgesproken tijd geholpen. De Roomster werd eerst compleet adergelaten , zowel motorolie, DSG olie en remvloeistof zijn er uit gekomen.
Revloeistof vervanging wordt uitgevoerd door op het voorraad reservoir een soort van drukpomp te zetten en vervolgens bij alle vier de wielen, de weggeperste (oude) remvloeistof, één voor één, af te tappen en op te vangen.
Auto op de brug om zowel de motorolie zo goed mogelijk er uit te laten lopen alsmede het aflaten van de DSG olie. Om zo goed mogelijk de DSG olie uit de bak te laten lopen spuit men met spuitmond op de hogedruk luchtslang zo goed mogelijk binnen in de bak. Je ziet dan ook dat er nog fors meer olie uit de DSG komt.
Beide afdichtingen weer afgesloten, gecontroleerd op eventuele lekkage en later nog een keer nagedraaid.
Motorolie is weer aangevuld.
Om de DSG olie te kunnen vullen moest het luchtfilterhuis verwijderd worden. Vervolgens is er ca. 1,7l DSG olie ingegaan. Hierna werd de mechatronic s/w geupdate, uitgebreide adaptie protocol uitgevoerd en nog wat testritten met DSG inregeling (en de laptop aangesloten, meereizend op de passagiersstoel) gedaan.
Storingen uitgelezen; geen noemenswaardige incidenten geregistreerd.
De prijzen waren keurig volgens het reguliere Skoda onderhoudstarief. (zoals te vinden op skoda.nl)
134 euro voor de onderhoudsbeurt en 59 euro voor de remvloeistof verversing. De 34F7 actie wordt wel gefactureerd, maar voor een tarief van 0 euro. Ook de aircocheck wordt in rekening gebracht, voor het luttele bedrag van 0,01.
De gratis aircocheck volgens de 'VerassendSkoda' aanbieding behelst het controleren van de uitgestroomde koude lucht uit de ventilatieroosters, terwijl de airco op vol vermogen (stand Lo) draait.
Binnen een minuut gaf de temperatuursensor amper 3 graden aan. Met daarbij de conclusie van de monteur "de airco doet het prima". Echt checken of al het koudemiddel aanwezig is, doet men niet. Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd hoe dat nou precies zit. Tja, pas als alles geleegd wordt en gemeten kun je daadwerkelijk checken of er koudemiddel tekort is. En dat doet men niet tijdens zo'n aircocheck...
Voor de rest de reguliere checks uitgevoerd zoals visuele inspectie van het onderstel en aandrijfcomponenten, etc.
Keurig en vriendelijk geholpen. Zoals het hoort.
Kortom, gewoon:
Verbeterpuntjes wellicht:
-men vroeg dit keer niet of ik een voorkeur had voor een bandenspanning (voor/achter). Nu werd simpelweg de spanning volgens inzicht v.d. monteur aangepast.
-dat hele gedoe rond het al dan niet zorgvuldig en technisch juist checken van een airco installatie zou beter aangepakt moeten worden door de branche. (zie ook de discussies alhier: http://www.skodaforum.nl/forum/i/vraagje-over-climate-control.23008/page-8#post-411824)
Dit blijft een 'vaag' iets. Niet zozeer iets wat de individuele garage te verwijten valt, maar eerder de branche, c.q. de importeur (in casu Pon)
-wellicht tijdens een onderhoudsbeurt overbodig, maar ik had gevraagd naar de VerrassendSkoda zomercheck en daar wordt eigenlijk niks mee gedaan. (ook geen 'gratis' ruitensproeiervloeistof oid)
Keurig op afgesproken tijd geholpen. De Roomster werd eerst compleet adergelaten , zowel motorolie, DSG olie en remvloeistof zijn er uit gekomen.
Revloeistof vervanging wordt uitgevoerd door op het voorraad reservoir een soort van drukpomp te zetten en vervolgens bij alle vier de wielen, de weggeperste (oude) remvloeistof, één voor één, af te tappen en op te vangen.
Auto op de brug om zowel de motorolie zo goed mogelijk er uit te laten lopen alsmede het aflaten van de DSG olie. Om zo goed mogelijk de DSG olie uit de bak te laten lopen spuit men met spuitmond op de hogedruk luchtslang zo goed mogelijk binnen in de bak. Je ziet dan ook dat er nog fors meer olie uit de DSG komt.
Beide afdichtingen weer afgesloten, gecontroleerd op eventuele lekkage en later nog een keer nagedraaid.
Motorolie is weer aangevuld.
Om de DSG olie te kunnen vullen moest het luchtfilterhuis verwijderd worden. Vervolgens is er ca. 1,7l DSG olie ingegaan. Hierna werd de mechatronic s/w geupdate, uitgebreide adaptie protocol uitgevoerd en nog wat testritten met DSG inregeling (en de laptop aangesloten, meereizend op de passagiersstoel) gedaan.
Storingen uitgelezen; geen noemenswaardige incidenten geregistreerd.
De prijzen waren keurig volgens het reguliere Skoda onderhoudstarief. (zoals te vinden op skoda.nl)
134 euro voor de onderhoudsbeurt en 59 euro voor de remvloeistof verversing. De 34F7 actie wordt wel gefactureerd, maar voor een tarief van 0 euro. Ook de aircocheck wordt in rekening gebracht, voor het luttele bedrag van 0,01.
De gratis aircocheck volgens de 'VerassendSkoda' aanbieding behelst het controleren van de uitgestroomde koude lucht uit de ventilatieroosters, terwijl de airco op vol vermogen (stand Lo) draait.
Binnen een minuut gaf de temperatuursensor amper 3 graden aan. Met daarbij de conclusie van de monteur "de airco doet het prima". Echt checken of al het koudemiddel aanwezig is, doet men niet. Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd hoe dat nou precies zit. Tja, pas als alles geleegd wordt en gemeten kun je daadwerkelijk checken of er koudemiddel tekort is. En dat doet men niet tijdens zo'n aircocheck...
Voor de rest de reguliere checks uitgevoerd zoals visuele inspectie van het onderstel en aandrijfcomponenten, etc.
Keurig en vriendelijk geholpen. Zoals het hoort.
Kortom, gewoon:
Verbeterpuntjes wellicht:
-men vroeg dit keer niet of ik een voorkeur had voor een bandenspanning (voor/achter). Nu werd simpelweg de spanning volgens inzicht v.d. monteur aangepast.
-dat hele gedoe rond het al dan niet zorgvuldig en technisch juist checken van een airco installatie zou beter aangepakt moeten worden door de branche. (zie ook de discussies alhier: http://www.skodaforum.nl/forum/i/vraagje-over-climate-control.23008/page-8#post-411824)
Dit blijft een 'vaag' iets. Niet zozeer iets wat de individuele garage te verwijten valt, maar eerder de branche, c.q. de importeur (in casu Pon)
-wellicht tijdens een onderhoudsbeurt overbodig, maar ik had gevraagd naar de VerrassendSkoda zomercheck en daar wordt eigenlijk niks mee gedaan. (ook geen 'gratis' ruitensproeiervloeistof oid)
Laatst bewerkt: