1.0 TSI en gebruik 5W30 olie - technische documentatie VAG.

Maggy

Forumguru
Het word een olietopic zo.
Tis wat Tees zegt, revisiebedrijven zien alleen de probleemgevallen.
5w30 is gewoon dikker als het warm is (en koud).
Viscositeit in cSt is ook behoorlijk hoger, 7,8 tegen 11,9. ( ik heb hier de waarden van een 0w20 tegen een 0w30 gezet).
Hogere visco is, in theorie, een betere smeerder, maar dat gaat niet onbeperkt op.
Als vw zegt dat je dat kan gebruiken, lekker doen als jij je daar beter bij voelt.
Of het goed gaat? Dat zal de tijd uitwijzen, de 1.0 heeft een ander type oliepomp als de vorige motoren; een lamellenpomp ipv een verdringer, en is belastingafhankelijk.
( ik moet nog zien of zo’n pomp het net zo lang uithoud als de klassieke pomp, en ik heb er ook 1 :shutup:)

Renkie

Forumguru
Je moet wel bedenken dat die motorrevisie-bedrijven alleen de probleemgevallen zien. En aangezien alle moderne motoren van VAG standaard op 0W20 en ze niet vaak overgezet worden op 5W30, is het maar zeer de vraag of het aan de olie of aan de motor ligt. En de hele EA111 familie staat bekend als robuuste motoren met weinig problemen, en er rijden er behoorlijk wat van rond. Dus ik denk dat t allemaal zo'n vaart niet loopt...
Je hebt het denk ik over de EA211?
En je moet niet vergeten dat vanuit VAG de switch van 5W30 naar 0W20 pas later gemaakt is. De auto's met hoge kmstanden zijn hoogstwaarschijnlijk nooit af fabriek met 0W20 begonnen.

Arjan1985

Forumguru
Ik houd jullie op de hoogte. Ben een fan van 5w30 weliswaar sprekende over de 1.5tsi 2018.
Auto heeft van 0 tot en met 235000 km 0w2 gehad en sindsdien tot aan nu 260000 5w30.

Tees

Donateur
EA211 idd, sorry, haal die geregeld door elkaar :nono:
Die met OPF (en daarmee 0W20) zijn vanaf 2018/19, dus 6-7 jaar...er zijn genoeg mensen die in die tijd wel 300k km wegtikken. Dat vind ik respectabele km-standen hoor...

Bovenaan Onderaan