1.2 dgs of 1.4 zonder dsg

lock

Actief lid
Hoi,

Ik ben druk aan het kijken voor een octavia. Echter ik kom er niet uit.
ik heb een proefrit gehad met de 1.4 tsi combi en dit beviel wel. Alleen ik ga nu twijvelen over de 1.2 omdat ik die met dsg zou kunnen gaan leasen.
de 1.4 dsg wordt gewoon te duur en ook per maand uit eindelijk. Het scheelt gewoon 25% of 20%

nu zijn er al aardig wat topic over deze auto maar ik kom er zelf niet meer uit,.
Wie kan mij helpen. Waarom wel 1.2 dsg en of waarom niet.

jean
 

lock

Actief lid
@Wasmachineman; Ik rij nu tijdelijk in een 1.4 dsg golf. het is idd heerlijk. Maar ga ik het verschil tussen de 1.2 en 1.4 erg merken. Zal dit storend worden dat vraag ik me af. Met een proefrit is het eigenlijk te kort. daarom graag advies

Iemand al ervaring wat de 1.2 doet in bijtelling ongeveer. of is dit ergens makkelijk te berekenen
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Tja, het blijft een persoonlijke keuze. Luxe tegenover snelheid/kracht (kijkend naar beschikbaar budget voor de aanschaf van een leaseauto)

Waarom ik voor de 1.2 TSI heb gekozen heeft heel simpel te maken met de bijtelling.
Meer voor minder en dan ook nog eens geld overhouden aan het einde van de maand voor een boodschappen tas of twee bij de AH.

Geef mij maar meer luxe dan een snelle auto kijkend naar het leasebudget. Die 1.2 TSI rijdt net als de 1.6 FSI lekker, misschien nog wel lekkerder. Heb nooit in een Octavia 1.2 TSI gereden, wel de Yeti en dat beviel mij goed.

Meekomen in het verkeer met een 1.2 TSI is heel goed mogelijk en met 202 km/u (1.4 TSI) over de A12 heen denderen is ook al niet zo'n goed idee. Is trouwens met 192 km/u (1.2 TSI) ook niet aan te raden. Uiteraard genereert een 1.4 TSI meer koppel maar heb je dat nodig?

Het enige wat jij misschien gaat missen is dat jij mij met 10 km/u meer op de Autobahn zal in kunnen halen en voor het stoplicht het rubber eerder onder je banden vandaan rijdt.

Dit is mijn mening/visie en ik hoop dat je er wat aan hebt.
 

Wasmachineman

Forumguru
Tuurlijk zal je iets merken. Maar ik zou niet de handbak nemen 1.4 als je de dsg 1.2 ook kunt nemen. Ik zou dat dsg voordeel altijd houden, ten kostte van alles. Maar dat is mijn mening. Misschien mis je het tussenaccelereren, van 50 naar 80 bijvoorbeeld. Maar met tussenaccelereren moet je zelf terugschakelen met een handbak en met DSG dus niet. Afijn, je hebt zelf DSG dus ervaring genoeg toch ? Heb je geen sleurhut ofzo....want dan zou de 1.2 misschien iets tekort komen ??
Ter info, zelf heb ik geen DSG maar wil wel graag hierna aan zo'n bak !

Falcon heeft al zo'n 100 berekeningen gemaakt qua bijtelling met deze O2 1.2 DSG...die wil jou vast wel even informeren hierover.
 

lock

Actief lid
@Wasmachineman; nee heb geen sleurhutding. Die 1.4 dsg is echt supervel. Soms iets te eigenlijk. elke ochtend voor je het weet tik je de 90 aan. (waar je 50 mag) het gaat gewoon te makkelijk. Dus met een 1.2 is dit minder. Denk dat het niet jheel erg is. Als je het pedaal in trapt zal die ook als de brandweer gaan neem ik aan.
 

deusjevo

Forumguru
Heb je geen sleurhut ofzo....want dan zou de 1.2 misschien iets tekort komen ??

Ik heb dus wel zo'n "vakantieparadijs" :tongue: op wielen maar vraag mij af of ik dan niet beter uit ben met een handbak dan DSG?
Gaat zo'n DSG bak niet erg pendelen tussen de versnellingen?
 

Porettuhcs

Senior Member
@ Lock.... Ik heb een paar weken geleden een stukje gestuurd in een O2 1.2 TSI DSG.... dat viel mij absoluut niet tegen! Ik ben niet harder gegaan dan 120 km/h maar ik had zeker niet het gevoel dat ik power te kort kwam. Motor is ook heerlijk stil!

Ik rij zelf een 1.8 TSI en was echt onder de indruk van de 1.2 TSI DSG.
 

lock

Actief lid
ik ga binnenkort f sturen met de golf met deze motor. dan heb ik wel een beeld over de motor.
Vind het in geld veel schelen. Wie rijden er al rond met deze versie?
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb dus wel zo'n "vakantieparadijs" :tongue: op wielen maar vraag mij af of ik dan niet beter uit ben met een handbak dan DSG?
Gaat zo'n DSG bak niet erg pendelen tussen de versnellingen?

Dat kan alleen iemand beantwoorden die met zo'n "vakantieparadijs" erachteraan rijdt !:D
 

Captain Hook

Forumguru
Aangezien het hier over benzine motoren, al dan niet met DSG, gaat en ik mogelijk zelf de overstap ga maken van een handgeschakelde TDI naar een benzine (al dan niet DSG):

Kan iemand uit ervaring spreken hoe de verschillen zijn m.b.t. het rijden in de bergen?
Ik ben heel erg ge/verwend met de enorme trekkracht onderin EN het afremmen op de motor (lekker hoge compressie van een 2.0 TDI) bij het rijden in de bergen.
Hoe moet ik me dat voorstellen bij de nieuwste generatie TSI motoren, al dan niet in combinatie met een DSG bak?

Uiteraard kan ik een TSI(DSG) ophalen voor een proefrit bij een dealer, maar voor een uitstapje naar de bergen krijg ik, denk ik, geen toestemming c.q. voldoende tijd... ;)
 

rem

Nieuw lid
Ik zit een beetje met een soort gelijk dillema. Keuze tussen 1.2 TSI (DSG) en eventueel de 1.6 TDI GL ivm met de bijtelling. Ik heb de 1.2 gereden in de Yeti, maar weet niet of dit goed te vergelijken is met de Octavia.
 

mmarechal

Actief lid
Ik heb vorige week een proefrit gemaakt in de 1.2 met DSG. Mij ging het eigenlijk om de 1.2 even te 'proberen' omdat het ernaar uit ziet dat ik dit binnenkort ga rijden (O2 combi). De auto waarin ik de proefrit ging maken had dus toevallig DSG. Voor mij was het de eerste keer om te rijden met automaat. Wanneer je handmatig schakelen gewent bent, is dit even een flinke omschakeling. Wat mij met name op viel was, wanneer je op een bepaalde snelheid zit, het gas vervolgens flink intrapt, het dan even duurt voordat dan de motor lijkt te reageren, hetzelfde wanneer je vooraan bij het stoplicht staat. Dit komt natuurlijk inderdaad doordat de automaat eerst terugschakeld, maar mij stoorde het wel. De motor is zeker niets mis mee, rij nu in een O2 combi met 1.9TDI, maar qua koppel en vermogen ligt het erg dicht bij elkaar denk ik. Op de 1.4 kan ik alleen afgaan op de cijfers en zijn zeker niet verkeerd. Wanneer je de auto als lease auto gaat rijden zou ik zeker gaan, ook in mijn geval, voor de 1.2 (met of zonder DSG, dit is natuurlijk persoonlijk). Het verschil in bijtelling, doordat je ten opzichte van de 1.4 in 20% bijtelling zit ipv 25% is best de moeite waard. Wanneer je dan ook nog kijkt naar de bekeuringen omdat je met de 1.4 ineens op de 90 zit ipv op de 50.... :smirk:
 

deusjevo

Forumguru
Wat mij met name op viel was, wanneer je op een bepaalde snelheid zit, het gas vervolgens flink intrapt, het dan even duurt voordat dan de motor lijkt te reageren

Ja kan dan toch handmatig terugschakelen met het pookje als je wilt :icon_smile_question
Ik heb nog overigens nog nooit in een DSG bak gereden dus wellicht praat ik de grootste onzin...:tongue:
 

mmarechal

Actief lid
Handmatig terugschakelen zou kunnen, alleen heb me hier niet zo in verdiept, aangezien ik zelf niet voor DSG ga. Er stond overigens wel een plus en min bij de aanduidingen van de DSG, dus wellicht kan dit inderdaad. :crazy:
 
Ik rijd al dik 6 jaar in een VW Touran 1.9Tdi DSG6 en wil niet anders meer. Zo relaxt. Ik heb voor de vrouw 2 jaar geleden een Peugeot 207SW met automaat 4 traps 1.6 motor gekocht, maar dat is bagger vergeleken bij de VAG DSG. Schakelen in de bergen perfect. Merk je niets van. Alleen op de moter remmen naar beneden doet ie iets minder dan een handbak. Dan kun je inderdaad terugschakelen op de tiptronic. Dat is dan ook de enige keer dat ik deze tiptronic gbruik. Zo gauw hij te hoog of te laag in de toeren komt schakelt ie toch zelf dan.
 

lock

Actief lid
Heb net bij de leasemaatschappij ff 3 offertes aangevraagd.
1.2 tsi dsg
1.4 tsi dsg
1.4 tsi handbak
Alleen maar in de ebl uitvoering met 17''velgen, sunsetramen, scheidingnet, en blauwetandje.
ff afwachten wat het beste gaat zijn en waar ze mee akkoord gaan.
 

Okkie15

Nieuw lid
Rijdt zelfs sinds 3maanden in een Octavia Comib met 1.4TSI DSG. In de 1.2TSI heb ik nooit gereden, maar het rijden met DSG is werkelijk geweldig. Het verbaast me dat ik (nog) geen fanmail uit Leeuwarden heb ontvangen.
 

AMBIO2

Actief lid
Rij nu sinds een dikke maand in de O2 1.2 TSI DSG.
Heb een 1.6 MPI zonder DSG ingeruild, was niks mis met deze motor.
Toch ging ik vaak voor het verkeerslicht in de rechter rijstrook staan.

Nu met de 1.2 TSI DSG ga ik gerust vooraan in de linker rijstrook staan.
Zonder ook maar te planken ben je snel weg.

Als ik de keuze moest maken tussen 1.2 met DSG of 1.4 zonder DSG met de ervaring
die ik nu heb met de 1.2 met DSG dan was ik er heeeeel snel uit.

De 1.4 TSI zal sneller op 100 km/u zitten dat dan weer wel, maar voor mij totaal
onbelangrijk omdat ik ook op plaats van bestemming kom en met ons verkeersbeeld
net zo snel als een 1.4 TSI.
 
Bovenaan Onderaan