1.2 ketting of distributieriem kopen?

Beste forummers,

Ik wil misschien een yeti 1.2 tsi kopen.
Nu zit er vanaf bouwjaar 2015 een distributieriem erin en 110pk ipv een distibutieketting en 105pk.

Dat de distributieketting uitrekt is toch alleen van de begin serie tsi motoren?
Of zijn er nog andere zwakke punten van de 105pk tov de 110pk?

Bedankt alvast voor de reacties.

Zoran

hemi24

Forumguru
Hallo Zoran,

Welkom op het forum.
Het oude type 1.2 TSI had inderdaad een ketting die nogal eens last kon hebben dat deze vroegtijdig sneuvelde door het oprekken van de ketting.
Oude types zijn van de motorfamilie EA-111 en hebben een motorcode die beging met CBZ (volgens mij CBZB voor de 77kw variant).

De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.

Misschien wil je ook nog even de moeite nemen om jezelf voor te stellen in het Meet & Greet deel van dit forum?

Tees

Donateur
Maar als ik me goed herinner, hebben de meeste vroege 1.2 TSIs een terugroepactie gehad toch? Of in ieder geval zou er ondertussen een nieuwe (betere) ketting in moeten zitten.
Ik kreeg namelijk het idee dat Zoran een (later) model met een ketting op het oog heeft.

Even netjes voorgesteld ;)

Als je een oudere yeti met een ketting koopt en je wisselt gelijk de distributieketting.
Dan voorkom je toch de problemen van uitgerekte ketting en spannerproblemen.
Dan is die "ketting"motor toch net zo betrouwbaar als de nieuwere "distributieriem"motor?
Of zie ik iets over het hoofd?

Sterker nog: als ie niet rattelt bij een koude start is het goed en kan je gewoon lekker van je Yeti gaan genieten, rattelt ie wel ? Laten vervangen en gaan genieten. Verder een prima motor.

EdK

Forumguru
Probleem van de ketting was dat er één van de meerdere producenten / leveranciers aan VAG zich niet geheel aan de specs bleek te houden.
Met gevolg dat de kettingen van die producent begonnen uit te rekken met alle gevalogen van dien
Men (VAG) kon dit blijkbaar goed traceren in welke blokken die ketting wel en niet was gemonteerd en er is toen een terug roep actie geweest vanuit VAG (pon)
Dus als de toenmalige eigenaar van de wagen met dat blok terug is geweest naar de garage dan moet er dus gewoon een nieuwe ketting inzitten !
Dit moet ook vermeld staan in de wagen middels een stikker in kofferbakruimte of onderhoudsboekje ! En anders moet het zeker bij de dealer in systeem ingevoerd zijn, maw door elke dealer dus na te zoeken.

Als je een oudere yeti met een ketting koopt en je wisselt gelijk de distributieketting.
Dat is een optie, maar ga er van uit dat je hiervoor de kosten gaat betalen !
En in theorie gaat een ketting een autoleven mee !
Een snaar moet om de zoveel km vervangen worden volgens onderhoudsschema.

Maar het verhaal van de kettingen is ook alweer een 10jaar oud, dus lijkt me dat er nog weinig of geen Yeti's zullen rijden met zo'n verkeerde ketting.
Of ze zijn vervangen of de motor is al tot schroot vermalen.....

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Een ketting laten vervangen is trouwens een vrij dure klus, reken 600-1000 euro. Zelf doen kan, maar is zeker niet makkelijk. Dus ik zou m zeker niet preventief laten vervangen als t bekende rateltje zoals hierboven beschreven er niet is.

Bovenaan Onderaan