Hallo,
Ik heb niet alle commentaren gelezen, dus vergeef me als er iets dubbel voorkomt. Mijn eigen ervaring ca 25 jaar met caravan. Daarna met Nissan Sunny 1,7 diesel 54 pk. Dit dieseltje trok minstens of beter dan de 75 pk Mazda. De caravan was Kip 330 Touring 534 kg en max 800 kg. Later Chateau La Car 400 672 kg en max 1000 kg. De nissan haalde 85, soms afhankelijk van wind 90 km/u je mocht toen nog maar 80. Via route Nationale r6 en r7 geen problemen gehad. Wel net na Luik op 't laatste moment terug naar 2. Daarna Galant TD 84 pk temperatuur 100 gr C Daarna olie verbruik terug van 1:10000 naar 1:2500. Daarna 405 d 70 pk koppel 120 bij 2250 t Nooit problemen gehad. Er zat wel dubbele vetilator in. Ver bruik bij 405 heen 1: 13,5 a 14 terug 1:13 (getankt bij supermarkten goedkoper maar vermoedelijk overschotten winterkwaliteit diesel). Koeling is zeker zo belangrijk. Omdat bij de Fabia de versnellingen lang zijn en de 5 vergelijkbaar met 6 bij andere auto's, moet je gewoon in 4 rijden. Stilstaan op hellingen terug laten scharen en dan even volgas. Zolang de combinatie goed in beweging is geen probleem. De weg van Nancy naar Dijon, Vogezen tot 13 %, alles gehaald nergens in 1 met de Sunny. Mij lijkt het geen probleem bij rustig rijden. Probeer eerst de route nationale of alternatieve routes zonder snelweg. Ik wist ook niets en heb gewoon de Sunny uitgeprobeerd. Want toen gold de slogan "Wie rijdt er nou met 55 pk diesel een caravan. Doe er je voordeel mee. Dit moet lukken. Oja de Sunny had 'n koppel van 100 bij 2800 toeren. De Fabia 180 bij 2000 toeren. Succes! groeten Joop.