1.2 TDI verbruikt toch ietsie meer... (45%!)

van_der_P

Senior Member
Als de prestaties een probleem vormen op vakantie dan huur toch een auto die betere prestatie levert voor de vakantie. Dat bespaar je gemakkelijk per jaar.
 
Dank voor de reacties op mijn bijdrage mbt de 1.2 TDI. Daar zit wel wat in natuurlijk, afhankelijk van wat je met je auto doet kun je beapelen wat je nodig hebt. Maar om voor de klapkar tochten een andere auto huren gaat me net ietsje te ver, ik rijd liever met een eigen auto die ik ken wat dat betreft. En dat rustiger aan... dat is nou net het probleem... Ik zal dus moeten uitvinden hoe snel het geheel op snelheid komt. En als dat onvoldoende is, dan is het jammer dan, en kijken naar wat anders.
Maar, ondanks dat, het idee achter deze techniek, verkleinde motoren met een turbo, aangepast met andere foefjes spreekt mij enorm aan. Één van de mooiste dingen in de huidige O1 vind ik dan ook de cruise control die ik zo ongeveer overal gebruik.
Wordt nog vervolgd, ik hoop komende week toch eens de dealer te bezoeken......

MVG, Peter
 

van_der_P

Senior Member
Wat ik mij afvraag is wat men wil bewijzen in zo'n test. Wil men bewijzen dat het geen men in de folder schrijft niet klopt. Nou dat is niet moeilijk, dat lukt mij met elke auto.
Als men nu tegen de die testredacteuren gezegd had wie het zuinigst rijdt krijgt 100 euro (want dat bespaart men toch op de brandstof) hoe had het dan uitgezien ?
Drie ritten drie verschillende gemiddelde snelheden. Wat moet ik met die uitkomst ?
Dan is het toch veel beter om alle auto's op dezelfde manier op verbruik te beoordelen, dat kun je met elkaar vergelijken. In deze test kun je niets met elkaar vergelijken.
 

Ener

Nieuw lid
Ik ben in het verleden een aantal jaren met een Citroen BX 1.4 benzine met omgeveer 75 PK met daarachter een caravan met een leeg gewicht van een kleine 600 kg op vakantie geweest. Ging prima, zelfs een helling van 12% bij Freiburg. Niet erg hard maar gewoon met 90 tot 100 km uur op de snelweg. Zou dit met de fabia niet lukken? Zelfde aantal pk's maar een veel hoger koppel. Nu heb ik een klapkar, en heb er alle vertrouwen in. Het koppel ligt zelfs hoger als van de 1.6 benzine motor van bv de Octavia.
 
Ik verplaats mijzelf in een 1.4tdi zou op de snelweg ook zuinig moeten zijn, 4,6 op 100km volgens mij. Maar dit behaal ik enkel door met 80 achter een vrachtwagen te slipstreamen.

Persoonlijk zou ik op opgave van een 1.2tdi een litertje per 100km bijtellen.
 
Als ik mijn fabia combi greenline eenmaal heb, zal ik naar het verbruik gaan kijken, fabrieksopgave 1 op 29, heb zelf 1 op 22 aangehouden bij berekening. Rijd zowel korte als lange afstanden. Zal eerst moeten wennen aan de versnellingen hoewel ik al eerder een auto heb gereden met lange overbrenging (voyager 120 in z'n 3) dus denk ik niet dat daar een lang gewennings proces aan zal zitten. Denk eerder dat na ongeveer 6 maanden rijden in de fabia een realistisch verbruik te zien zal zijn.
Hoop op forum een topic over verbruikcijfers fabia combi greenline
 

ronald24e

Actief lid
Ik wil best mee werken dalijk een langdurige verbruikstest, ben wel benieuwd hoor waar het uiteindelijk op uit gaat komen.....
 

van_der_P

Senior Member
Leuke site, het valt op dat er vaak best wel grote verschillen zijn tussen dezelfde auto's.
Neem bijvoorbeeld de VW lupo 3L er zijn mensen die verbruiken ongeveer 2.75 l/100 km maar er zijn er ook die meer dan 4 l/100 verstoken. Zijn natuurlijk alle twee gunstige waarde.
 

ronald24e

Actief lid
Tja alles valt of staat met je eigen rechtervoet he.......
Maar zeker netjes dat verbruik, hoop dat ik het dalijk ook haal ergens daartussen met de fabia greenline.
 

Hetzer

Forumguru
Met mijn huidige Fabia benzine haal ik gemakkelijk 1 op 16, met mijn oude Fabia SDI haaalde ik ook al 1 op 20, ik moet met mijn nieuwe

6ifl1t.jpg
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dus gemakkelijk 1 op 24/25 kunnen halen, daar ben ik van overtuigd, ben wel echter van mening dat VEEEEEL af hangt van je rechtervoet.


en hier nog een impressie door een particulier van het 3-liter forum, op youtube

http://www.youtube.com/watch?v=RLAWttvCUgc
 

Gerke

Forumguru
Zoals de meesten hier al hebben opgemerkt, je bent er zelf bij ;)

Wij rijden gemiddeld tussen de 6,5 en 7 liter op 100 km met onze huidige auto, terwijl de boekjes aangeven dat het gemiddelde ligt rond de 8 liter op de 100 km.

Gelukkig is bij ons vrijwel alles langere afstand (>50 km) en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we zo rond de 3,5 liter per 100 km gaan uitkomen met de greenline. Zeker als James May dit ook al haalt in TopGear :D
 

hemi24

Forumguru
Sorry Van der P: de genoemde Polo BM is 2 maanden oud en heeft al een kleine 10.000 km gereden:

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/386519.html

Aangezien de berijder melding maakt van "gereden met airco aan" onder het kopje opmerkingen, ben ik van mening dat deze toch probeert enigszins op het verbruik te letten (ondanks dat het een blijkbaar een asfalttijger is)...
 

Hetzer

Forumguru
Misschien , niet geheel onbelangrijk, maar als de airco aanstaat word het start-stop systeem uitgeschakeld.
 

ronald24e

Actief lid
Hey, kijk dat is nieuw voor mij maar dat is inderdaad ook weer van invloed op het verbruik....1 op 25 moet in mijn ogen nog steeds makkelijk kunnen.

Heb zelf een proefrit gemaakt paar weken geleden in de VW polo bluemotion en reed toen alleen in de binnenstad al een gemiddelde van 1 op 21 in alle drukte(wel afgelezen op de boordcomputer dus weet de afwijking niet en kleine afstand maar goed.)
Overigens zonder airco.
 

hemi24

Forumguru
Heb even wat zitten rekenen aan het "nut" van het start-stop systeem, als het aanwezig zou zijn op mijn O2 1.6TDI:

Stationair verbruik : 0,4 ltr/uur
Besparing "start-stop" bij 5 min. stilstand : 0,0333 ltr
Gemiddeld verbruik over afgelopen 40.000km : 5,75 ltr/100km
Absoluut verbruik per dag (woonwerk 190km) : 10,93 ltr
Besparing indien "start-stop" aanwezig : 0,31%

Werkdagen per jaar : 220 dgn
Dieselprijs : 1,25 Eur/ltr
Besparing op jaarbasis : 9,17 Eur


Berekening is natuurlijk afhankelijk van persoonlijke omstandigheden, maar in mijn geval is 5 min. stilstaan per dag voor verkeerslichten e.d. al erg ruim.
Conclusie: voor nog geen € 10,- per jaar gaat bij mij de climatronic niet uit!!!
 
Bovenaan Onderaan