1.2 TSI 86 of 105pk

Philleuh

Actief lid
Nu bijna 2jaar na de aankoop van mijn Skoda Fabia 1.2HTP 60pk, sta ik opnieuw voor de keuze een nieuwe Fabia aan te schaffen.
De HTP word doorgeschoven naar mijn vrouw, en ik ga een nieuwe aankopen.
Nu twijfel ik sterk welke ik moet gaan nemen, de 86pk versie of de 105pk versie.
Is de 105pk zoveel vinniger dan de 86pk? Als ik ze vergelijk op autozine, ligt het verbruik een heel klein beetje hoger bij de 105, maar die 105 is wel ruim sneller.
OK je mag maar 120-130, maar ik ga er liefst wel vlot naartoe, wat met de HTP niet ging.

Ik ben een 9/10 een rustig chauffeur, af en toe geef ik wel eens flink gas.

Iemand ervaring met beide wagens? En wat waren de bevindingen?
 

Neptukker

Forumguru
86 pk versie nemen en deze dan chippen bij JDEngineering is dat een optie? de motoren identiek, enkel de software is anders en dan heb je voor € 599,- opeens 140 pk en 225 Nm. http://www.jdengineering.nl/1-2-tsi-86pk-90pk-105pk/

Ik heb geen aandelen JD maar heb na lang twijfelen mij auto laten tunen (1.4 tsi) en gebruik deze 'normaal'. Tot nu toe bijna 70.000 probleemloze kilometers met tuning en gemiddeld verbruik van 1:15 dus dat red je niet als je altijd haast hebt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
precies, zou ik ook doen met mijn volgende Yeti, als die er in 86 pk versie zou zijn (quod non)
 
Ik heb dinsdag mijn 86pk Fabia opgehaald. Tevoren ook getwijfeld, maar nu ben ik blij dat ik de goedkope optie genomen heb. Lekker pittig en voelt net zo vlot als mijn Peugeot 2.0 /16v die ik hiervoor had.
Succes met je keuze.
 

piair1982

Forumguru
gewoon proefrijden met beide.

heb ik ook gedaan. voor mijn gebruik is 86 pk ruim voldoende. (stad en regionaal, af en toe snelweg)
en de 86 pk zit redelijk rap op de 160)

wat meer luxe in de auto gekozen icm 86 pk.

succes met je keus en laat je overtuigen door een proefrit.
 

Philleuh

Actief lid
Ik rijd enkel in het weekend autosnelweg en dat 1x per maand ofzo.
Verder enkel hoofdbanen 70 of 90. Ik doe met veel moeite 15000km per jaar.
Dan denk ik dat de 86pk wel genoeg zal zijn voor me.

Dan blijft het nog kiezen tussen een monte carlo of een ambition( dacht ik dat het noemde).
 

Noord26

Forumguru
Een TSI is geen vergelijk met een HTP motor. Een TSI is een stuk krachtiger en smeuiiger bij lagere toerentallen. Je komt totaal niets te kort met de 86pk. Vergelijk het verschil in koppel en bij welke toerentallen maar eens.
 
Ik had hiervoor een HTP 70 pk en ging voor een TSI 86 pk : bevalt uitstekend moet ik eerlijk zeggen maar doordat het TSI blokje uitnodigt tot vlot doorrijden komt er in de praktijk van het opgegeven lagere verbruik niets terecht...integendeel , verbruik is ongeveer identiek .
 

Noord26

Forumguru
TSI en het verbruik is sterk afhankelijk van je rijstijl. Als ik naar mijn werk tuf (1.8TSI) op mijn gemak kan er 1:14,5-1:15 uit komen. Stevig doorrijden 1:10,5-1:11.. Oftewel het kan zonder veel moeite zuiniger als de fabrieksopgave.

Als de turbo werkt, lust een TSI de brandstof wel. Anders kan een dergelijk motortje juist zeer zuinig uit pakken.
 
Is zeker geweldig maar dan moeten ze de optimistische cijfers voor de TSI wel even aanpassen , voor mensen die een zware voet hebben valt het verbruik zwaar tegen .
 

Rosinfield

† In Memoriam
Al die cijfers zijn te optimistisch, dat is zo langzamerhand toch wel bekend? Al dan niet zware voet is slechts 1 contra-indicatie. Ook wanneer je voet helemaal niet zo zwaar is, maar 80 a 90 % van de tijd 120/130 rijdt, zoals ik, kom je nooit aan die fabrieksopgaven. Desondanks ben ik best tevreden over het verbruik, gewoon een kwestie van jezelf een realistische blik aanmeten.
 

EdK

Forumguru
ik surf af en toe mee met een trailer en sindsdien haal ik 1 op 14
maar das nog lange na niet de fabrieks opgave,
Maar ja die behalen dat in een lab, en daar rij ik niet
 

Captain Hook

Forumguru
Zoals de anderen al meldden, veel (zo niet alles :wink:) hangt af van wat er zich tussen hoofdsteun en gaspedaal bevindt...

Bij mijn Roomster zie je het gebruik fors oplopen bij hogere snelheden (zoals bij iedere auto natuurlijk), maar vooral ook door het gebrek aan stroomlijn.
In het dagelijks gebruik een redelijk zuinige auto, kijk naar mijn spritmonitor gegevens.
 

mdortland

Actief lid
Ben bekend met de 86pk versie. Maatje van mij heeft er eentje.
Is echt voldoende. Zou echter niet willen ruilen met mijn 1600 16V.
Is nog oldschool motor zonder al dat modern downsizen.
Nothing better then cubic inches!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klinkt enigszins dogmatisch. Ik had hiervoor een Toyota met een 1.5 motortje. Wat een verschil als je daarmee 130 reed en nu met de 1.2 tsi. Veel minder toeren en dus veel rustiger.
 
Zijn de 86 en de 105pk blokken geheel identiek aan elkaar, op het aantal pk's na ?? Als ik naar het massa ledig voertuig kijk van beide blokken, wegen ze namelijk niet hetzelfde volgens de site van Skoda.
 

Ridley

Forumguru
Het zijn toch echt exact dezelfde blokken, wellicht wegen 19 software PK's een paar kilo ;)
 
Bovenaan Onderaan