1.2 TSI 86 of 105pk

Rosinfield

† In Memoriam
Vrijdag een 86 pk Roomster meegehad tijdens vervanging airco condensor. Viel lang niet tegen moet ik zeggen. Roomster is natuurlijk wel lichter dan de Yeti. Net als de 86 pk Polo die ik een andere keer mee had. Zeker voldoende, al zal je wat vaker moeten terugschakelen.
 

peperskoda

Forumguru
Ik rij in een Roomster met 86 pk en kan niet anders zeggen dan dat het ruim voldoende is. De 105 pk is alleen maar goed voor een hogere topsnelheid, de rest doe je namelijk op het koppel van de motor en dat is identiek. Over de ruim 11000km die ik nu gereden heb is mijn gemiddelde verbruik 1 op 16 en een beetje. Daarbij wordt afwisselend heel rustig maar ook wel zeer stevig doorgereden. Ik rij nogal eens over de A31 bij onze oosterburen en dan mag het apparaat toch laten zien wat hij in zijn mars heeft(195km/h is tot nu toe de hoogst gehaalde snelheid...) Kortom ik ben zeer tevreden over mijn 86 pktje en zou echt niet weten wat in het huidige verkeer de toegevoegde waarde is van de 105pk, tenzij je op een verjaardag graag opschept over het grote vermogen van je kleine motor.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Koppel is zeker niet identiek: 160 vs 175. Dus je moet echt wel wat eerder terugschakelen. Denk wel over een Roomster na de Yeti, mar dat zou dan vanzelf een 105 pk moeten worden omdat ik sinds de dsg nooit meer zelf wil schakelen. Wat een gedoe is dat toch, als je de dsg eenmaal gewend bent. Ik schep trouwens ook graag op op verjaardagen met mijn 140 pk 1.2 tsi:o_O:
 

piair1982

Forumguru
@missinglink.

diameter scheelt een goede 3 cm en de remklauwen zijn ook van ander type die zwaarder is.
of de versnellingsbak nog afwijkt en zwaarder is weet ik niet zeker. Maar dat zou ook nog gewichtsverschil kunnen verklaren.
 

Ridley

Forumguru
Weird... In de octavia leveren ze die toch met een zesbak? Nou ja: daar ligt het dus niet aan ;)

Mijn ervaring met de 86pk versie is iig heel goed te noemen, zeker nu ik sinds vorige week met de powerbox ergens rond de 120/130 pk zzzzzzoefffff
 
De 77kW versie is automatisch een Greentech en heeft dus start/stop, bandenspanningscontrole, ASR, ESC, regeneratief remsysteem & inderdaad de grotere remschijven. Maar dat lijkt me een stuk realistischer om aan de extra 14kg (volgens Skoda) te komen.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb de 105 pk, had onlangs de 86 pk mee van de dealer. Ook op de snelweg is de 86 pk versie prima te doen. Gek genoeg nodigt de 105 pk meer uit tot zuinig rijden want als je je aan de schakelindicator houdt is de 105pk fijner.

Het verschil in remmen is goed te merken.
 
Bovenaan Onderaan