1.2 TSI motor draait niet echt lekker

golfgti2009

Senior Member
De auto is eindelijk bij de dealer geweest, de meeste klachten zijn netjes verholpen. Heeft nog een grote beurt gehad inclusief getande riem.

Je moet de auto gewoon iets hoger in toeren houden als mijn vorige 1.4 TSI, de werkplaatschef heeft met de auto gereden waar ik bij zat. Boven de 2000 toeren houden ben ik achter gekomen. Wat ik wel apart vind is dat als ik de Beneluxtunnel uit rijdt met 105 km/u in zijn 6 dat het ook lijkt of je een te laag toerental rijdt, dat moet toch anders kunnen lijkt mij.

De verlaging is besteld, Bilstein B6 dempers met Eibach veren. Al vind ik de auto nu al een stuk betere wegligging hebben als mijn oude O2 combi met Bilstein B4 dempers met Eibach veren. Dus ik ben benieuwd!!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
En heb je info kunnen vergaren over of de auto een (of de nokkenas) update heeft gehad, danwel nodig heeft?

En ik ben wel benieuwd op welke manier je dealer de klachten heeft op kunnen lossen (grotendeels, dan)
 

golfgti2009

Senior Member
En heb je info kunnen vergaren over of de auto een (of de nokkenas) update heeft gehad, danwel nodig heeft?

En ik ben wel benieuwd op welke manier je dealer de klachten heeft op kunnen lossen (grotendeels, dan)
Over de nokkenas was niks bekend en dus naar mijn inzien niet uitgevoerd dan.

Het bonkend geluid bij naar links insturen is sterk verminderd, de banden zijn opnieuw gebalanceerd etc. Daarbij is het afrolgeluid boven de 100 km/u ook sterk verminderd en is deze nu wel stiller als mijn O2.

Wat er allemaal exact gedaan is mij niet precies verteld, je haalt de auto op bij een servicebaliemedewerker en die heeft gewoonweg niet alle informatie.

Maar als het weer terugkomt dan ga ik naar een specialist toe die een diagnose mag stellen.

Maar vooralsnog rijdt die weer prima.
 

EdZ

Donateur
Voor zover ik weet waren er met dit motortype problemen met de nokkenasversteller tot november 2014. Ging om een moertje dat kon breken, las ik ergens op een Duitse site. Mijn Leon is van begin 2015 en mijn motor viel niet onder de werkplaatsactie, volgens Seat. Was dus geen terugroepactie, maar een werkplaatsactie en staat niet op de RDW site. Ik had wel een sticker van een andere actie (schakelaar alarmlichten), ga ervan uit dat alle acties netjes zijn uitgevoerd.

Edit: Even Duitse artikel opgezocht:
https://www.skodacommunity.de/threads/motorschaeden-1-2tsi.101624/
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Wat er allemaal exact gedaan is mij niet precies verteld, je haalt de auto op bij een servicebaliemedewerker en die heeft gewoonweg niet alle informatie.
Bij de dealer waar ik inmiddels al een jaar of 8 klant ben (Centurion, v/h Broekhuis in Assen) haalt de receptionist bij vragen altijd meteen de monteur erbij om alle uitleg te geven die maar nodig is. En als ik bij een servicebeurt of zo blijf wachten dan komt die monteur als het nodig is ook tussentijds even overleggen. Daar voel ik me echt als klant behandeld.
Top! En zo hoort het natuurlijk, dát dan ook wel weer...
 

Hakar

Donateur
je haalt de auto op bij een servicebaliemedewerker
Komen de auto's daar onder een klep van de balie door?
En gaan ze daar ook de werkplaats binnen?
Bedient die baliemedewerker de knop voor open en dicht, en mag jij niet bij die knop komen?
De meeste automobiel bedrijven met een werkplaats hebben volgens mij van die deuren die open kunnen, en waar je de auto's doorheen kunt rijden de werkplaats in.
Om veiligheidsredenen moet daar ook altijd een nooddeur in en of bij zitten die met de hand te openen is.
Daar zou ik dan gebruik van maken, en in de groep de vraag gooien wie je auto onder handen heeft gehad, en wat hij of zij er aan gedaan heeft.
 

turboturbo

Forumguru
@Hakar idd is de werkplaats vaak bijna hermetisch afgesloten voor klanten. De auto staat natuurlijk buiten geparkeerd op het parkeer terrein waar de klant wel mag komen.
Eerst even sleuteltje halen en factuurtje betalen binnen bij de balie.
 

Duijzer

Donateur
Dat heeft misschien ook te maken met het gedrag van sommige klanten in de werkplaats. Bijvoorbeeld het al dan niet ongevraagd adviseren van de monteurs. Aan de andere kant heb ik ook eens een monteur meegemaakt die een koppakking van een Saab aan het vervangen was en de eigenaar erbij stond. Die was hartchirurg, waarbij de monteur opmerkte dat ze dan eigenlijk een beetje hetzelfde vak hadden. De chirurg het hart van een mens, en de monteur het hart van de auto. Waarop de eigenaar zei: 'Ja, maar bij mij moet de motor blijven lopen tijdens de reparatie!'
Je had het gezicht van die monteur moeten zien :)
 

golfgti2009

Senior Member
Van de week weer contact opgenomen met de werkplaats, nu 3x noodloop (geen storingslamp op het dashboard) gehad. Hij reageert totaal niet op het gaspedaal en na enkele seconden reageert die wel met horten en stoten en daarna draait deze weer normaal. Je zou haast gaan zeggen dat het met bedrading te maken heeft, de laatste 2 keer is het geweest bij het opdraaien naar de rijksweg. Tevens is het kraken/bonken weer terug.

Ik heb nu een aanbieding gehad om de auto terug te leveren, wij zien dat niet zitten omdat de auto voor de rest goed bevalt. Een hoop ruimte en deze is in zeer nette staat. Tevens ligt mijn Bilstein/Eibach set te wachten om er onder gezet te worden.

Niemand een idee wat het kan zijn? Ik heb al aangeboden om bij AVS Auto's langs te gaan, deze kijken verder als een standaard werkplaats naar mijn inzien. Het eerste wat hij vroeg is of er een logje gemaakt is en dat is bij mijn weten niet gebeurt.
 

deusjevo

Forumguru
Van de week weer contact opgenomen met de werkplaats, nu 3x noodloop (geen storingslamp op het dashboard) gehad. Hij reageert totaal niet op het gaspedaal en na enkele seconden reageert die wel met horten en stoten en daarna draait deze weer normaal. Je zou haast gaan zeggen dat het met bedrading te maken heeft, de laatste 2 keer is het geweest bij het opdraaien naar de rijksweg. Tevens is het kraken/bonken weer terug.

Ik heb nu een aanbieding gehad om de auto terug te leveren, wij zien dat niet zitten omdat de auto voor de rest goed bevalt. Een hoop ruimte en deze is in zeer nette staat. Tevens ligt mijn Bilstein/Eibach set te wachten om er onder gezet te worden.

Niemand een idee wat het kan zijn? Ik heb al aangeboden om bij AVS Auto's langs te gaan, deze kijken verder als een standaard werkplaats naar mijn inzien. Het eerste wat hij vroeg is of er een logje gemaakt is en dat is bij mijn weten niet gebeurt.

ik gok toch op gecorrodeerde bougiekabels... :jaja:

Die Bilstein / Eibach set past ook onder een andere Octavia toch?
Ik zou de auto terugleveren.
 

golfgti2009

Senior Member
Het is lastig zo’n beslissing te nemen. Ik realiseer me ook dat ik deze best voor een scherpe prijs gekocht heb in vergelijking met andere octavia’s. Plus dat deze er nog super uitziet van binnen en van buiten en dat kan ik van andere niet zeggen.

Als ik deze door een koerslijst heen haal dan heb ik iets minder betaald als de opgegeven waarde. Maar als ik iets vergelijkbaars bekijk op internet dan zit ik al snel rond de 14.000 euro. Ik kijk meestal op gaspedaal.

Dus ik hoop er nog steeds uit te komen, desnoods laat ik zelf een diagnose stellen bij een specialist. En mocht het iets kleins zijn dan de dealer dit laten vervangen, mocht het iets groot zijn dan maar inleveren.....
 

Duijzer

Donateur
Mocht je er echt niet uitkomen: ik heb nog een adres waar veel dealers hun auto’s brengen als ze er niet uit komen. Bizar hoe die jongen het soms voor elkaar krijgt. Heeft alle benodigde apparatuur, is bijvoorbeeld ook TVS dealer. Mocht je er niet uitkomen kun je altijd eens contact opnemen.

https://www.woutbouman.nl/

Voor de gein eens door de blogs heen kijken...

Nee, ik heb er geen aandelen, het is niet eens mijn onderhoudsadres. :)
Maar wat goed is, is goed.
 

prosier

Forumguru
Heb ook bijna 19k betaald mid vorig jaar voor mijn 2014 octavia combi. 120k km.

Wel een shitload aan opties...en dat wilde ik.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Snij jezelf niet in de vingers, dat je nu een heleboel nazoekwerk laat verrichten, en als ze het uiteindelijk niet vinden dat je dan zegt; ik lever hem in. Daar trappen ze niet in, gok ik.

Die zijn ook niet dom wat dat betreft..

@prosier een nette Octavia is nog redelijk aan de prijs. Verbaasde me ook toen ik ging vergelijken (eveneens op gaspedaal).
 

golfgti2009

Senior Member
Snij jezelf niet in de vingers, dat je nu een heleboel nazoekwerk laat verrichten, en als ze het uiteindelijk niet vinden dat je dan zegt; ik lever hem in. Daar trappen ze niet in, gok ik.

Die zijn ook niet dom wat dat betreft..

@prosier een nette Octavia is nog redelijk aan de prijs. Verbaasde me ook toen ik ging vergelijken (eveneens op gaspedaal).
Aankoop zijn ze zeker aan de prijs, maar als je de auto in gaat ruilen krijg je er niks voor terug. Dat had ik met mijn vorige Octavia 1.4 TSI Elegance, vergelijkbare auto's op gaspedaal staan daar voor 11.000 euro en ik kreeg er amper 7.000 euro voor terug. Nu weet ik dan hun er winst op moeten maken, maar dan vind ik 4.000 euro verschil wel heel erg groot.
 
Bovenaan Onderaan